تلاش برای انتصاب استاندار زن!

آرمان- حمید شجاعی: پس از سخنان بسیار درباره تغییر استانداران در راستای همسویی بیشتر با دولت، دیروز برخی از استان‌های کشور با استاندار خود آشنا شدند. روز چهارشنبه 7 نفر به‌عنوان استانداران لرستان، هرمزگان، قزوین، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد و البرز معرفی شدند. این در حالی است که برخی استان‌ها از جمله آذربایجان‌شرقی، کردستان و گیلان به‌علت جابه‌جایی استاندار یا حضور آنها در دولت بدون استاندار اداره می‌شوند، تا در اولین فرصت استاندار جدیدشان انتخاب شود. آن‌طور که سخنگوی دولت گفته بود، شاهد تغییر چندانی در ترکیب استانداران نخواهیم بود و غالب استانداران جابه‌جا خواهند شد. البته پیش‌بینی این مساله چندان دور از ذهن نبود و نباید انتظار تغییرات حداکثری درسطح استانداری‌ها را داشت.
وعده استانداری زنان
این روزها بحث حضور زنان به‌عنوان استاندار نقل محافل خبری است و این موضوع از مطالبات جدی زنان به حساب می‌آید. رئیس‌جمهور به هر دلیلی نتوانست در کابینه وزیر زن انتخاب کند، بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا عدم حضور زنان در کابینه با حضور آنان در استانداری‌ها جبران می‌شود یا نه. دیروز وزیر کشور وعده انتصاب استاندار زن را داد. عبدالرضا رحمانی فضلی در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد در ۲۴ استان باقیمانده استاندار زن داشته باشیم، گفت: به‌دنبال آن هستیم و تلاش می‌کنیم که اگر بتوانیم، استاندار زن هم داشته باشیم.
تعیین تکلیف


وزیر کشور در حاشیه نشست هیات‌دولت درباره تغییر و انتخاب استانداران گفت: امروز (چهارشنبه) هفت‌نفر از استانداران را تغییر دادیم که البته ۴نفر از آنها موجود بودند که جابه‌جا شدند و سه‌نفر دیگر استاندار جدید بودند. عبدالرضا رحمانی‌فضلی ادامه داد: در دور جدید بنای ما بر اساس ارزیابی‌هایی که از عملکرد استانداران داریم، این است که تعدادی جابه‌جا خواهند شد و البته برخی از استانداران هم خود تقاضا کردند در دستگاه‌های اجرایی دیگر ادامه همکاری دهند و برخی هم خود تقاضا داشتند از خدمت دولت به‌دلیل بازنشستگی مرخص شوند. وزیرکشور اظهار داشت: درصدد هستیم در کمترین فاصله برای اینکه تزلزلی در کار دولت ایجاد نشود، تعیین تکلیف استانداران صورت گیرد و قول هم داده بودیم که تا آخر شهریور همه را قطعی کنیم. عضو هیات‌دولت تاکید کرد: اکنون آمادگی داریم که اگر دولت اجازه دهد، بقیه استانداران هم تکلیفشان مشخص شود. وزیرکشور در ارتباط با امکان حضور زنان در پست استانداری در 24استان باقیمانده تصریح کرد: به‌دنبال آن هستیم و تلاش می‌کنیم که اگر بتوانیم، استاندار زن هم داشته باشیم.
استانداران جدید
دیروز سخنگوی وزارت‌کشور گفت: در جلسه هیات‌دولت به‌ریاست آقای روحانی، رئیس‌جمهور، ۷استاندار تعیین شدند. سیدسلمان سامانی اظهار داشت: محمدعلی نجفی برای استان البرز، محمدمهدی مروج‌الشریعه برای استان خراسان‌جنوبی، اسماعیل تبادار برای استان‌فارس، عبدالحمید زاهدی برای استان‌قزوین، علی‌محمد احمدی برای استان کهگیلویه و بویراحمد، موسی خادمی برای استان لرستان و فریدون همتی برای استان‌هرمزگان انتخاب شدند. در این راستا انتظار می‌رود با توجه به اینکه اسماعیل جبارزاده استاندار سابق آذربایجان‌شرقی به‌سمت معاونت سیاسی کشور، عبدالمحمد زاهدی استاندار سابق کردستان به استانداری قزوین و محمدعلی نجفی استاندار سابق گیلان به استانداری البرز منصوب شده‌اند، در روزهای آینده استانداران استان‌های آذربایجان‌شرقی، گیلان و کردستان نیز معرفی شوند.
شرایط جدید!
رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم در حاشیه نشست هیات‌دولت درخصوص مساله استاندار پروازی گفت: رئیس‌جمهور پیش‌تر گفته بودند که استاندار پروازی نمی‌تواند به مردم استان خدمت کند. محمود واعظی اظهار داشت: رئیس‌جمهور تاکید دارد استانداران از جوانان و بانوان در استان حتما استفاده کنند. خوشبختانه وزیرکشور هم کار خوبی کردند. برای هر استان که حکمی زده می‌شود، پیوستی دارد و مشخص است چه کاری باید انجام دهد. به‌نظر می‌رسد استانداران با شرایط جدیدی کارشان را شروع می‌کنند. رئیس دفتر رئیس‌جمهور در مورد استفاده زنان در استانداری‌ها تصریح کرد: این مساله در حال بررسی است. وزارت‌کشور تلاش بسیار زیادی کرده است. انتخاب یک استاندار برای استان انتخاب سختی است؛ استاندار علاوه بر اینکه باید با مدیران‌کل همه وزارتخانه‌ها هماهنگ باشد، با چهارده ارگان حکومتی باید کارهایش را تنظیم کند و رئیس امنیت استان است. او تاکید کرد: به هر حال ما در انتخاب مسئول خیلی تفاوت جنسیتی قائل نیستیم، ولی توانایی‌هایی که یک فرد باید داشته باشد، مهم است. ما باید برگردیم به گذشته که آقایان این مراحل را طی کردند و بخشدار، فرماندار و معاون استاندار شدند. واعظی خاطرنشان کرد: اینکه ما تعدادی فرماندار زن و معاون زن در برخی استانداری‌ها گذاشتیم، برای این منظور است. این فرایند زمان می‌برد، اما محدودیتی قائل نیستیم.