دیدار ظریف و پوتین در اقامتگاه تابستانی

آرمان: روز گذشته یک دیدار نگاه جهان را به سمت روسیه هدایت کرد؛ دیداری که نشان از عمیق بودن روابط دو کشور دارد به نحوی که آگاهان و کارشناسان روابط بین‌الملل روابط ایران و روسیه را در مقطع فعلی در سطحی ارزیابی می‌کنند که تاکنون بی‌سابقه بوده است. دیروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور آمریکا دور یک میز نشستند که این هم‌نشینی به‌طور حتم با واکنش کشورهایی مواجه خواهد شد که خواستار تضعیف رابطه و جایگاه ایران و روسیه در منطقه هستند. آن‌طور که اعلام شد مسائل دوجانبه‌ای و منطقه‌ای از جمله بحران سوریه و همچنین موضوع برجام از محورهای اصلی دیدار این دو مقام عالی‌رتبه ایرانی و روسی بوده است.
پیام روحانی
سفیر ایران در روسیه تاکید کرد: پیام آقای روحانی درباره روابط دوجانبه، برجام و منطقه بود. در مورد صحبت‌های آقای آمانو بحثی نشد اما پوتین تاکید کرد پایبندی ایران به برجام تا به حال ثابت شده و روسیه مخالف خروج از برجام است. مهدی سنایی در جمع خبرنگاران در خصوص دیدار محمدجواد ظریف با ولادیمیر پوتین گفت: ملاقات آقای ظریف یک ساعت و نیم طول کشید. یک ملاقات کاری صمیمانه دوستانه بود. وی درباره موضوعات مورد رایزنی در این دیدار اظهار داشت: درباره روابط دوجانبه بحث و نظرات آقای روحانی در این دیدار طرح شد. همچنین مسائل منطقه در شرایط فعلی و آینده خاورمیانه و سوریه مورد بررسی قرار گرفت. سفیر ایران در روسیه درخصوص پیام روحانی به پوتین نیز تصریح کرد: پیام آقای روحانی درباره روابط دوجانبه، برجام و منطقه بود. در مورد صحبت‌های آقای آمانو بحثی نشد اما پوتین تاکید کرد پایبندی ایران به برجام تا به حال ثابت شده و روسیه مخالف خروج از برجام است. دیدار ظریف و پوتین یک ساعت و نیم به طول انجامید. وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه گفت‌وگوهای امروز طیفی از مسائل روابط دوجانبه را در برمی‌گیرد، تاکید کرد: درخصوص مسائل دوجانبه ما بر توافقاتی که ماه مارس سال جاری در زمان سفر آقای روحانی به روسیه انجام شد، متمرکز شدیم. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران درخصوص رایزنی‌های طرفین گفت: ما هم‌اینک از دیدار با رئیس جمهور پوتین بازگشته‌ایم. ما بعد از این ملاقات، با یکدیگر صحبت کردیم. می‌توان گفت که گفت‌وگوهای امروز طیفی از مسائل روابط دوجانبه را در برمی‌گیرد. وی با بیان اینکه در این دیدار هم درخصوص مسائل دوحانبه و هم درخصوص مسائل بین‌المللی با یکدیگر گفت‌وگو کردیم، اظهار داشت: درخصوص مسائل دوجانبه ما بر توافقاتی که ماه مارس سال جاری در زمان سفر آقای روحانی به روسیه انجام شد، متمرکز شدیم.
ملاقات محتوایی


در این دیدار که در اقامتگاه رسمی تابستانی پوتین در منطقه بوچاروف روچی با حضور سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی برگزار شد، روابط دوجانبه و اوضاع منطقه‌ای مورد مذاکره قرار گرفت. ظریف پس از دیدار با پوتین درجمع خبرنگاران گفت: رئیس جمهوری روسیه علاقه‌مند به گسترش روابط است و روابط موجود می‌تواند پیشرفت‌های بیشتری داشته باشد. وی افزود: در مذاکره تاکید شد برجام غیرقابل مذاکره و یک توافق همه جانبه بین‌المللی است و همه باید به آن متعهد باشند. ظریف خاطرنشان کرد: همکاری خوبی برای ایجاد آرامش در سوریه داشتیم و امیدواریم در نشست آستانه توفیق‌های بیشتری برای ایجاد آرامش و شروع روند سیاسی در سوریه حاصل شود. ایلنا نوشت؛ محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران درخصوص رایزنی‌های صورت گرفته در دیدار با رئیس جمهور روسیه گفت: همان‌طور که همکار عزیزم، آقای لاوروف گفت ملاقات محتوایی و خوبی با آقای پوتین، رئیس جمهور فدارسیون روسیه داشتیم. وی با اشاره به موضوعات رایزنی در آن دیدار اظهار داشت: در آن دیدار درخصوص موضوعات مختلف مورد علاقه طرفین گفت‌وگوهای جدی صورت گرفت. درخصوص مسائل دوجانبه، گسترش روابط، ادامه حوزه‌ همکاری‌های مختلفی که میان دو کشور وجود دارد، صحبت کردیم. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود:‌ در این دیدار مسائلی از حوزه نظامی تا انرژی هسته‌ای صحبت شد. همکاری در حوزه حمل و نقل، پروژه راه آهن، پروژه نیروگاه‌های حرارتی و همکاری در حوزه انرژی از جمله موضوعات مورد علاقه دوطرف است و من احساس کردم آقای پوتین علاقه‌مند به گسترش روابط است و روابط موجود می‌تواند پیشرفت‌های بیشتری داشته باشد.