7 استاندار جدید منصوب شدند

7 استاندار جدید منصوب شدند
واعظی: استانداران از زنان و جوانان استفاده کنند
 در جلسه روز گذشته هیأت دولت، استانداران پیشنهادی برای 7 استان هرمزگان، قزوین، لرستان، خراسان جنوبی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و البرز از هیأت وزیران رأی اعتماد گرفتند. بر این اساس، به ترتیب فریدون همتی، عبدالمحمد زاهدی، موسی خادمی، محمدمهدی مروج الشریعه، اسماعیل تبادار، محمد احمدی و محمدعلی نجفی به‌عنوان استانداران این استان‌ها در دولت دوازدهم منصوب شدند.
این انتصاب‌ها، بیشتر جابه‌جایی است تا ورود استانداران جدید به دولت. چنانکه از 7 انتصاب دیروز، در 4 مورد استانداران انتصابی در دولت یازدهم به‌عنوان استاندار در استان دیگری در حال فعالیت بوده‌اند. در یک مورد نیز استاندار خراسان جنوبی، پیش از این معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی بوده است. به این ترتیب، آنچه درباره انتصاب استانداران در دولت دوازدهم، البته تا اینجای کار، اتفاق افتاده است، نه تغییر، بلکه جابه‌جایی است. این نکته‌ای است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز در نشست خبری اخیر خود به آن اشاره کرد: «همان‌طوری که در کابینه حدود 50 درصد تغییرات داشتیم، در سطح مدیران استان‌ها نیز در حال تغییر هستیم و تعدادی از استانداران با توجه به حسن اقداماتشان می‌توانند در استان‌های دیگر مشغول کار شوند.» نکته دیگر آنکه اکثر استانداران با نظر یا پیشنهاد مجمع نمایندگان استان‌ها برگزیده شده‌اند. این امر نشان می‌دهد که دولت دوازدهم در انتخاب استانداران نیز همان راهی را در پیش گرفت که در انتخاب وزیران در پیش گرفته شد؛ تعامل با جریان‌های سیاسی و قانونی کشور و اجتناب از تغییرات حداکثری.


وزیر کشور دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت که تغییرات استانداران و جابه‌جایی آنان، براساس ارزیابی عملکرد و نیز نیازهای استان‌ها بوده است. عبدالرضا رحمانی فضلی با بیان اینکه از هفت استاندار انتخاب شده، چهار نفر استاندار بودند و جابه‌جا شدند و سه نفر نیز استاندار جدید آمدند، اظهارکرد: در دوره جدید براساس ارزیابی‌ها از عملکرد استانداران بنای ما این است که تعدادی از استانداران قطعاً جابه‌جا خواهند شد.  وی با اشاره به اینکه درصدد هستیم در کوتاه‌ترین فاصله برای اینکه تزلزلی در مدیریت استان‌ها ایجاد نشود موضوع انتصاب استانداران تعیین تکلیف شود و این کار را انجام می‌دهیم، افزود: برخی استانداران موجود نیز تقاضا کردند در دستگاه‌های اجرایی دیگر ادامه همکاری دهند، برخی نیز خودشان تقاضا کردند از خدمت دولت مرخص شوند که این شامل بازنشستگی و این‌گونه موارد می‌شود. به گفته رحمانی فضلی، تا پایان شهریور همه استان‌ها تعیین تکلیف می‌شوند. وزیر کشور درباره انتخاب استانداران زن نیز گفت: در این زمینه پیگیر هستیم و تلاش می‌کنیم.
واعظی: استانداران از زنان و جوانان استفاده کنند
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره انتصاب استانداران جدید گفت: در پیوست احکام آنان مشخص شده است که چه کارهایی باید انجام دهند. همچنین استانداران باید در استان خدمت کنند و از جوانان و بانوان در استان حتماً استفاده کنند. وی با بیان اینکه استانداران موظف به اولویت‌بندی کارها هستند، اظهار کرد: خوشبختانه وزیر کشور کار بسیار خوبی کردند و در کنار هر حکمی که برای استاندار زده می‌شود پیوستی وجود دارد که در آن مشخص شده چه کار باید انجام شود و به نظر می‌رسد استانداران با شرایط جدیدی کارشان را شروع خواهند کرد. رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر استفاده از زنان در پست‌های مدیریتی اظهار کرد:وزارت کشور به این منظور تلاش بسیار زیادی کرده و کمیته‌ای هم در این خصوص تشکیل داده است.
واعظی درباره انتخاب استاندار زن نیز با بیان اینکه ما در انتخاب مسئولان تفاوت جنسیتی قائل نمی‌شویم، افزود: بالاخره توانایی‌هایی که فرد باید داشته باشد خیلی مهم است و از سوی دیگر باید به گذشته هم برگردیم، بالاخره آقایان این مراحل را طی کرده و بخشدار، فرماندار و معاون استاندار بوده‌اند. ما در مورد زنان این کار را اخیراً شروع کرده‌ایم و در دولت یازدهم تعدادی فرماندار و معاون استاندار از میان زنان انتخاب شده‌اند، اینها زمان می‌برد، اما ما محدودیتی نداریم.  رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره نامه مولوی عبدالحمید به رهبر معظم انقلاب و پاسخ ایشان به این نامه اظهار کرد: طبیعی است دولت مقید است به اینکه سیاست‌هایی که از سوی رهبری ابلاغ یا بیان می‌شود مقید و پایبند است و این موضوع هم مانند بقیه موضوعات مقوم کارماست. آنچه رهبری ابلاغ می‌فرمایند یا تأکید می‌کنند نقطه قوتی است برای اینکه دولت کارهایش را انجام دهد.