غول کشی به سبک «کولاکوویچ» و شاگردانش

گروه ورزش / تیم ملی والیبال ایران صبح دیروز در دومین دیدار از هفتمین دوره رقابت‌های والیبال جام بزرگ قهرمانان جهان رو در روی امریکا، دارنده مدال برنز المپیک ریو قرار گرفت و در پایان و در یک دیدار زیبا، با نتیجه 3 بر 2 حریف قدرتمندش را از پیش رو برداشت و با کسب دو امتیاز شیرین در پایان روز دوم بالاتر از برزیل در صدر جدول رده‌بندی قرار گرفت.
امریکایی‌ها با شروع بازی عملکرد بهتری داشتند تا جایی که عملکرد درخشان تیلور ساندر
و مت اندرسون در تیم امریکا کار را برای ایران سخت کرد. امریکایی‌ها با همین شیوه و با درخشش این دو بازیکن خود توانستند ست اول را با نتیجه 25 بر 20 به سود خود تمام کنند. شاگردان کولاکوویچ در ست دوم هم اسیر سرویس‌های قدرتمند و هدفدار امریکا شدند تا جایی که محمد جواد معنوی‌نژاد به جای فرهاد قائمی برای رفع مشکل حمله و تکمیل دریافت وارد زمین شد، اما حضور او هم در این ست تأثیر چندانی نداشت، چراکه توپ‌گیری عقب زمین امریکایی‌ها کار را برای امتیازگیری ایران سخت می‌کرد و در این ست اختلاف بیشتر شد و امریکا با امتیاز 25 بر 17 به پیروزی رسید. با این نتیجه به نظر می‌رسید کار تمام است اما از سویی در ست سوم هم ایران شروع بهتری داشت و هم امریکایی‌ها با عملکرد درخشان خود در سرویس و توپ‌گیری کار را برای ایران سخت کردند. بازیکنی مانند تیلور ساندر با هوش بالای خود بارها دست مدافع کوتاه‌تر که سعید معروف بود را انتخاب کرد که همین موضوع موجب عصبی شدن کاپیتان تیم ملی هم شد. ایران در امتیاز 18 توانست بازی را به تساوی بکشاند و در ادامه هم این برتری را حفظ کرد. جواد معنوی‌نژاد که از ست دو در ترکیب ایران قرار گرفته بود بسیار مؤثر واقع شد و در نهایت ست سوم با نتیجه 27 بر 25 به سود ایران خاتمه پیدا کرد تا کار به ست چهارم کشیده شود. بــرش



کولاکوویچ: برابر امریکا از فرصت‌ها استفاده کردیم
ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم ملی والیبال ایران پس از پیروزی تحسین برانگیز شاگردانش برابر امریکا در نشست خبری گفت: «لحظات خیلی سختی برای ایران در این بازی رخ داد. امریکا فوق‌العاده بازی کرد، بنابراین باید برای خودمان فرصت به وجود می‌آوردیم. از فرصت‌هایی که تیم مقابل در طول ست‌ها در اختیارمان قرار داد، بخوبی استفاده کردیم.»
اسپیرو: ایران واقعاً خارق‌العاده بازی کرد
جان اسپیرو سرمربی تیم ملی والیبال امریکا با بیان اینکه در دو ست اول و دوم عالی بودیم، گفت: «در ست سوم همه چیز خوب بود، ناگهان در 2 دقیقه تمرکزمان را از دست دادیم و ایران هم بخوبی از این فرصت استفاده کرد.» وی تأکید کرد: «ایران واقعاً خارق‌العاده بازی کرد و تیم امریکا را تحت فشار گذاشت. همه تلاشمان را کردیم تا راهی پیدا کنیم و امتیاز بگیریم؛ اما نشد.»
معروف: بازی با امریکا باورنکردنی بود
سعید معروف، کاپیتان تیم ملی والیبال ایران در نشست خبری گفت: «خوشحالیم که پیروز شدیم. در 2 ست اول حرفی برای گفتن نداشتیم. اصلاً نجنگیدیم و سرویس‌های امریکا امان تیم ایران را برید. بعد از ست دوم به بازی برگشتیم. به توانایی‌های خود تکیه کردیم. تعویض‌هایی که صورت گرفت نیز به تیم ایران کمک زیادی کرد.همه بازیکنان برای این پیروزی تلاش کردند. این پیروزی را به همه ایرانی‌ها، بازیکنان و کادرفنی تبریک می‌گویم. بازی با امریکا باورنکردنی بود.»
معنوی‌نژاد: پیروزی مقابل امریکا لذت ویژه دارد
محمد جواد معنوی‌نژاد بعد از پیروزی برابر امریکا گفت: «پیروزی همیشه لذت بخش است بویژه اگر مقابل تیم قدرتمندی مانند امریکا باشد. بردی که بعد از 2 ست شکست به دست آید، حتماً خاطره انگیز خواهد بود.» در ست چهارم معنوی‌نژاد یکی از ارکان اصلی موفقیت ایران بود. دو تیم در این ست با اختلاف اندک تا امتیاز 20 پیش رفتند اما عملکرد خوب بازیکنان موجب شد تا ایران در این ست 25 بر 21 به پیروزی برسد. بازی در پایان ست چهارم 2 بر 2 مساوی شد و تیم‌ها به استقبال ست پنجم رفتند. در این ست هر دو تیم عملکرد برابری داشتند، اما در اواسط این ست تغییرات ایگور کولاکوویچ موجب شد تا ایران این ست را با امتیاز15 بر 12 به پیروزی برسد. تیم ملی والیبال ایران با شکست امریکا دومین پیروزی 3 بر 2 خود را در این تورنمنت کسب کرد و دومین شگفتی برای شاگردان کولاکوویچ رقم خورد. در پایان دیدار دو تیم میلاد عبادی‌پور با کسب ۱۸ امتیاز توانست عنوان امتیاز آورترین بازیکن دیدار را از آن خود کند و نقش زیادی در پیروزی بلند قامتان ایران ایفا کند. همچنین محمدجواد معنوی‌نژاد توانست 11 امتیاز کسب کند. بازیکن جوان تیم ملی پس از اضافه شدن به ترکیب تیم ملی از اواسط ست دوم به روند رو به رشد ایران در خط حمله کمک بسیاری کرد.
پیش از این تیم ملی والیبال ایران در طول تاریخ 13 بار در مسابقات مختلف به مصاف امریکا رفته بود که سهمش از رویارویی با این تیم قدرتمند 4 پیروزی بود. شاگردان جان اسپیرو هم که با بازگشت ستاره‌هایی همچون مت اندرسون و مکس هولت روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارند، با پیروزی در بازی نخست برابر ژاپن با روحیه وارد زمین شدند اما از اواسط دیدار مغلوب کار تیمی خوب و کم اشتباه بلند قامتان ایران شدند و با یک باخت و یک برد، 4 امتیازی شدند. تیم ایران در دوره قبلی جام بزرگ قهرمانان جهان در سال ۲۰۱۳ هم موفق شده بود، 3 بر 2 امریکا را شکست دهد.
در نخستین دیدار دیروز (چهارشنبه) برزیل 3-2 نتیجه را به ایتالیا واگذار کرد. در بازی سوم هم ژاپن میزبان در 3 ست متوالی مغلوب فرانسه شد. تیم‌های شرکت‌کننده در جام بزرگ قهرمانان جهان امروز (پنجشنبه) استراحت دارند و این رقابت‌ها از فردا در شهر «اوکاسا» پیگیری خواهد شد که تیم ملی والیبال ایران ساعت ۸:۱۰ به مصاف برزیل قهرمان المپیک می‌رود.