ناشران از مشکلات گفتند، وزیر قول حل آنها را داد

در نشست مشترک وزیر فرهنگ با اهالی نشر چه گذشت؟
ناشران از مشکلات گفتند وزیر قول حل آنها را داد
«ایران»: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه سه‌شنبه میهمان اهالی نشر بود؛ نشستی که در آن وی وعده حل و فصل و کمرنگ کردن مسائل و مشکلات چاپ و نشر را داد و تأکید کرد که برای ارتقای نشر ایران از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.
سیدعباس صالحی در این نشست گفت: بواسطه حضور ٤ ساله‌ام در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و فضای فرهنگی، آشنایی با مسائل این حوزه فرصتی را ایجاد می‌کند تا در دوره جدید در رابطه با حوزه چاپ و نشر همت بیشتری داشته باشیم. صالحی در عین حال تصریح کرد: با توجه به شناختم از حوزه چاپ و نشر با سرعت بیشتری می‌توانیم در جهت حل مسائل پیش برویم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویکردهایی که در ٤ سال گذشته در این وزارتخانه و همچنین معاونت امور فرهنگی حاکم بوده همچنان بر قوت خود باقی خواهد ماند. عضو کابینه دوازدهم ادامه داد: واگذاری امور به صنوف، تغییر شیوه و روش‌های مصرف یارانه و حمایت، رویکرد بین‌المللی کردن فرهنگ، تحریک تقاضا در حوزه مصرف و شبکه توزیع، کاهش هزینه‌های بالا سری تولیدات فرهنگی و... در این دولت نیز پیگیری و دنبال خواهد شد. وی گفت: علاوه بر گفت‌و‌گو با معاونان و مشاوران وزارتخانه، این نشست نخستین نشست جمعی با نهادهای صنفی و تشکل‌ها است و قرار بر ادامه این نشست‌ها با دیگر اصناف مربوطه از جمله هنر، رسانه و...دارم.


 اخلاق زیربنای فرهنگ
 در این نشست همچنین اصحاب چاپ و نشر به پاره‌ای از مسائل و چالش‌های این حوزه پرداختند. مدیر انتشارات صابرین با قدردانی از تلاش‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران تصدی در معاونت فرهنگی گفت: در یک مقطع شنیده شد که جنابعالی قصد رفتن از وزارتخانه را دارید، موضوعی که باعث نگرانی ناشران شد و آنها را مجبور کرد طی نامه‌ای خواستار ماندن شما در این عرصه شوند. محمدرضا توکل صدیق با بیان اینکه اخلاق زیربنای فرهنگ است، افزود: در صورتی که بخواهیم فرهنگ جامعه اصلاح شود، باید ابتدا مدیران آن اخلاق‌مدار باشند تا بتوانند جامعه را متحول کنند؛ مسأله‌ای که اکنون با بحران آن روبه‌رو هستیم.
ضرورت راه‌اندازی کتابخانه‌های تخصصی
رئیس انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان نیز گفت: یکی از دغدغه‌های ما در 20 سال گذشته، در حوزه کودک و نوجوان است زیرا فاقد کتابخانه‌های تخصصی هستیم و به کتابخانه‌های عمومی در حوزه کودک نیز توجه چندانی نمی‌شود، هر چند دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی به این امر اهتمام داشته است.
بحران مطالعه
سخنگوی مجمع ناشران دفاع مقدس هم در این نشست گفت: چرا سیاستگذاری نمی‌کنید، مشکل کنونی ما کاغذ و لیتوگرافی نیست بلکه مشکل این است که مردم به توهم دانستن رسیده‌اند، چرا اعلام بحران کتاب نمی‌کنید؟
ضرورت باز شدن افق‌های روشن پیش رو
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم در این جلسه گفت: در دوره چهار ساله تصدیگری دکتر صالحی، فعالیت‌های خوبی انجام شده که لازم است تکمیل شود تا افق‌های روشن تری را پیش روی ما باز کند.