سرمایه‌گذاری در بازار ارز به صرفه نیست

هشدار  رئیس کل بانک مرکزی به مردم :
سرمایه‌گذاری در  بازار  ارز به صرفه نیست
سیف: نوسان ارز از ابتدای سال تاکنون 5 درصد بوده است/ درآینده نزدیک بانک مرکزی به نرخ سود تسهیلات بانکی ورود می کند



گروه اقتصادی/  دیروز دوباره در بازار ارز قیمت‌ها اندکی بالا رفت و این بار با همراهی رشد اونس جهانی بازار طلا را هم دراین رشد باخود همراه کرد. در زمان تنظیم این گزارش هر دلار امریکا 3921 تومان قیمت داشت که نسبت به روز سه‌شنبه رشد 7 تومانی نشان می‌داد. اما با وجود افزایش نوسانات اخیر در بازار ارز بررسی دامنه این نوسانات وضعیت عادی را حداقل به روال سال‌های قبل به تصویر می‌کشد.
به طوری که در دو هفته اخیر یعنی در فاصله یازدهم تا 22 شهریور نرخ دلار تنها یک درصد رشد داشته است. در روز یازدهم شهریور دلار 3882 تومان و روزگذشته 3921 تومان بود. براساس گزارشی هم که ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی روزچهارشنبه درحاشیه جلسه هیأت وزیران به خبرنگاران ارائه داد از ابتدای امسال تاکنون نرخ ارز تنها 5 درصد نوسان داشته است که جای نگرانی ندارد. رشد دلار نیز در همین بازه زمانی 2.18 درصد و میانگین ماهانه رشد قیمت دلار هم کمتر از نیم درصد بوده است.
بررسی میزان رشد نرخ یورو نیز در دو هفته اخیر 84 صدم درصد بوده است. قیمت این ارز از 4722 تومان در 11 شهریور دیروز به 4762 تومان رسیده است. اما بالاترین رکورد نوسان به پوند انگلیس تعلق دارد که در دو هفته اخیر 4.1 درصد افزایش قیمت داشته است. درحالی که نرخ این ارز 5017 تومان بوده دیروز به 5226 تومان رسیده است.
در بازار سکه و طلا هم که بعد از چند روز ثبات نسبی با رشد قیمت مواجه شد بررسی نوسان قیمت‌ها در دو هفته اخیر حاکی از رشد حداکثری آن است. براساس این گزارش در فاصله 11 تا 22 شهریور سکه تمام طرح جدید 1.1 درصد، سکه تمام طرح قدیم
48 صدم درصد، نیم سکه منفی 75 صدم درصد و ربع سکه منفی 4.4 درصد نوسان داشته است. هرگرم طلای 18 عیار نیز دراین مدت 11 صدم درصد رشد مثبت داشته است. این درحالی است که دراین مدت اونس طلا تنها 60 صدم درصد گرانتر شده است.
سرمایه‌گذاری در ارز به صرفه نیست
وقتی بازدهی بازار ارز را که همواره در میان بازارهای رقیبی چون بانک و پول در رتبه‌های بعدی قرار دارد درنظر بگیریم می‌بینیم که هم اکنون ورود به این بازار برای سرمایه‌گذاری توجیهی ندارد. همان موضوعی که رئیس کل بانک مرکزی هم دیروز روی آن تأکید کرد. به گفته وی سرمایه‌گذاری در بازار ارز به صرفه نیست. سرمایه‌گذاری در دلار در شرایطی که نرخ سود سپرده‌های بانکی سالانه 15 درصد است، اقتصادی نیست و به نظر می‌رسد سپرده بانکی به مراتب بازدهی بهتری دارد و افزایش قیمت دلار به هیچ وجه نمی‌تواند با آن مقابله کند. رئیس شورای پول و اعتبار تأکید کرد: آنچه مسلم است، اینکه بانک مرکزی و دولت بر کنترل نرخ ارز و جلوگیری از افزایش یا کاهش هیجانی قیمت دقت نظر دارند.
دولت به دنبال افزایش نرخ ارز نیست
همزمان با افزایش دامنه نوسانات و حذف ارز مسافرتی این زمزمه در بازار ایجاد شد که بانک مرکزی به صورت خودخواسته درپی افزایش نرخ ارز است اما سیف با رد این شایعه می‌گوید: گفته شده که دولت تمایل به افزایش دارد که این ادعا به هیچ وجه درست نیست؛ دولت تمایل به هر اقدامی دارد که به ثبات اقتصادی کشور منجر شود و بتواند اقتصاد را توأم با آرامش هدایت کند و فعالان اقتصادی افق مناسبی از پیش‌بینی شرایط اقتصادی کشور داشته باشند که خوشبختانه در 6 ماهه نخست امسال این رویه همچون چهار سال گذشته پیگیری شده است. به گفته وی دامنه نوسان دلار نیز در این مدت شش ماهه بسیار محدود بوده و چیزی حدود 1900 ریال (190 تومان) که آن هم در دامنه 5 درصدی روی داده است و بنابراین جای نگرانی نیست و این نشان دهنده وجود ثبات در اقتصاد است.
رئیسان متخلف شعب عزل شدند
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به آغاز اجرای بخشنامه رعایت نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار در نظام بانکی از 11 شهریور ماه اشاره کرد و گفت: بازرسان معاونت نظارت بانک مرکزی هر روز در شعب بانک‌های مختلف حضور می‌یابند و بر اجرای آن نظارت می‌کنند. سیف گفت: مجموع اطلاعاتی که به دست ما می‌رسد، به طور عمومی از اجرای دقیق این بخشنامه حکایت دارد؛ البته تخلفات نادری نیز وجود دارد که در برخی موارد منجر به عزل رئیس شعبه شده است. به گفته سیف، بانک‌ها نیز مصمم به ایجاد انضباط در نرخ سودها و رعایت آن هستند زیرا این کار از هر نظر هم برای بانک‌ها و هم اقتصاد کشور منفعت دارد.وی خاطرنشان کرد که در آینده نزدیک بانک مرکزی به نرخ سود تسهیلات بانکی ورود می‌کند و محدودیت‌هایی را در این زمینه برای بانک‌ها وضع خواهد کرد.
طرح ضربتی وام ازدواج ادامه می‌یابد
 رئیس کل بانک مرکزی از تداوم اجرای طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج تا زمان به صفر رسیدن صف انتظار متقاضیان آن خبر داد و گفت: اجرای این طرح که از ابتدای مرداد آغاز شده، پیشرفت خوبی داشته است.سیف اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون 692 هزار وام ازدواج پرداخت شده که 360 هزار مورد آن مربوط به هفت هفته‌ای است که اجرای طرح ضربتی آغاز شده است. وی توضیح داد: در زمان آغاز اجرای این طرح 500 هزار نفر در صف انتظار دریافت این تسهیلات قرار داشتند که از ابتدای مرداد 125 هزار متقاضی جدید به آنها اضافه شدند که از این میزان در هفت هفته 360 هزار مورد وام پرداخت شده است و 265 هزار نفر در صف هستند. به گفته سیف، اجرای این طرح تا زمانی که صف انتظار به صفر برسد، ادامه می‌یابد.پرداخت این تسهیلات در استان‌های محروم و کمتر توسعه یافته رشد بیشتری داشته که جای خوشحالی است. رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه برخی سپرده‌گذاران مؤسسات غیرمجاز ساماندهی شده به فروش امتیاز سپرده خود روی آورده‌اند و برخی نیز در این زمینه دلالی می‌کنند، گفت: ما مواردی را که ببینیم، برخورد می‌کنیم؛ البته برخی افراد اهل ریسک هستند و عده‌ای هم می‌خواهند سپرده خود را نقد کنند و نمی‌شود جلوی همه موارد را گرفت اما مواردی که بتوانیم، با آن برخورد می‌کنیم.