جادوي برانكو پرسپوليس را به نيمه‌نهايي آسيا رساند

دنيا حيدري
افتخاري ديگر در كارنامه پرسپوليس برانكو ثبت شد. سرخپوشان پايتخت يك‌چهارم نهايي ليگ قهرمانان آسيا را رؤيايي پشت سر گذاشتند و راهي نيمه‌نهايي شدند. آنها حالا ديگر حتي مي‌توانند به بالا بردن جام هم بينديشند اگر همچون بازي با الاهلي كوبنده و پرتلاش ظاهر شوند. براي اين كار ابتدا بايد از سد الهلال بگذرند.
قيافه بهت‌زده عربستاني‌ها و اماراتي‌هاي حاضر در ورزشگاه 7 هزار نفري محمد بن زايد به خوبي نشان مي‌داد كه هيچ‌يك تصور چنين شكستي را نمي‌كردند، اما پرسپوليس برد، آن هم با نتيجه 3 بر يك. نتيجه رؤيايي كه نه عربستاني‌ها به زودي آن را فراموش مي‌كنند و نه پرسپوليسي‌ها. آن هم در يك ديدار پرهيجان، پرحادثه و سخت تا رسانه‌هاي عربي با تيترهايي چون الرياضيه: «وداع تلخ الاهلي»، البيان: «اشتباهات ربروف و اظهارت بدموقع السومه»، لوما نيوز: «باي‌باي، الاهلي»، الحوار: «ربروف تيم را بي‌هويت کرده»، اخبار العصر: «پرسپوليس به رؤياي الاهلي پايان داد» و الرياض: «پرسپولس شادي هواداران عربستاني را خراب کرد» به اين شكست تلخ و فراموش نشدني بپردازند. واكنش‌هايي كه نشان از عصبانيت آنها از نتيجه رقم خورده داشت، چراكه آنها قبل از اين ديدار به سرمربي الاهلي هشدار داده بودند براي عبور از اين ديدار دشوار ساختار تدافعي خود را تقويت کند تا در مقابل مهاجمان گلزن حريف ايراني غافلگير نشود.
   90 دقيقه پرحادثه


كار سختي بود، اما پرسپوليسي‌ها سر قول خود ماندند. الاهلي كري‌خواني را خيلي قبل شروع كرده بود. آنها گفته بودند فاتحه پرسپوليس را مي‌خوانند و كارش را در همان نيمه اول تمام مي‌كنند. آنقدر هم تند رفته بودند كه شهريار فوتبال ايران با همان ابهت خاص، آنها را به سكوت فراخوانده بود. خليل‌زاده هم قول داده بود كه اجازه نفس كشيدن را به عمر السومه ندهد. بشار رسن اما اصلاً اهميتي براي الاهلي قائل نبود كه بخواهد در خصوص اين بازي حرفي بزند. او با بي‌توجهي به حريف عربستاني مستقيم رفته بود سراغ نيمه‌نهايي و تأكيد كرده بود كه تمركزش روي بازي با العين امارات در نيمه‌نهايي است و به الاهلي فكر هم نمي‌كند. البته بيراه هم نگفته بود. برانكو همان دقايق ابتدايي گربه را دم حجله كشت.
 گل زودهنگام عليپور مثل سيلي محكمي بر گوش سرگي ربروف اوكرايني بود. شلوغ‌بازي عربستان و امارات، فراخوان كانون هواداران تيم‌هاي اماراتي براي حمايت از الاهلي، جشن شب قبل از بازي و كيك‌خوران و وعده پاداش هنگفت كافي بود تا اين امر بر سرمربي الاهلي مشتبه شود كه مي‌تواند پرسپوليس را در امارات شكست دهد، اما گل دقيقه پنج عليپور كه خيلي زود واكنش‌هاي كاربران فضاي مجازي و خوشحالي آنها را با بيان جملاتي كوتاه چون، به نام خدا... گل براي پرسپوليس به دنبال داشت، مرد اوكرايني نيمكت الاهلي را به خودش آورد، هرچند كه اگر اشتباه بچگانه كاميابي‌نيا نبود كه ساق پاي حريف را مقابل ديدگان داور هدف قرار داده بود، برانكو مي‌توانست نسخه حريف را در همان نيمه اول بپيچد، اما 10 نفره شدن از دقيقه 11كار را سخت و مساوي شدن آن را سخت‌تر كرد، ولي پرسپوليس يك‌بار ديگر اهميت بدنسازي خوب و آماده بودن بازيكنانش را به رخ كشيد و برانكو نيز با تعويض‌هاي طلايي خود ثابت كرد كه شرايط سخت خدشه‌اي به تفكراتش وارد نمي‌كند و با برتري، ‌نه فقط يارانش را در بين چهار تيم برتر آسيا جاي داد بلكه به قولي كه داده بود نيز جامه عمل پوشاند، آن هم در حالي كه يك پنالتي تيمش نيز به چشم داور نيامد. پنالتي كه عرب‌ها خود نيز به درستي آن معترف هستند.
    مرد دوست‌داشتني پرسپوليس
برانكو اما برخلاف همتاي خود روي نيمكت الاهلي، حالا محبوب‌تر هم شده، چراكه موفقيت تيم او بدون شك در سهميه آسيايي ايران نيز تأثير خواهد داشت. او يك‌بار ديگر خود را ثابت كرد و حالا با شادماني وصف نشدني از اين پيروزي و تشكر از شاگردانش مي‌گويد كه همه تمركزش بايد روي فينال قبل از فينال باشد. اين توصيفي است كه او از ديدار چند روز آينده تيمش برابر الهلال عربستان، در نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان دارد. ديدار با تيمي كه پرسپوليس در گروه  D مرحله مقدماتي با آن ديدار كرده است. در گروه موسوم به گروه مرگ كه حالا دو تيم آن در نيمه‌نهايي و براي رسيدن به فينال بايد بار ديگر به‌مصاف هم بروند.