طوفان واليبال ايران امريکا را درنورديد

شيوا نوروزي تيم ملي واليبال ايران دومين پيروزي شيرين خود را در جام قهرمانان قاره‌ها مقابل امريکا به دست آورد و صدرنشين رقابت‌ها تا پايان روز دوم لقب گرفت. بلندقامتان کشورمان در جدالي نفسگير و دراماتيك در حالي‌که دو ست ابتدايي را به يانکي‌ها واگذار کرده بودند 3 بر 2 از سد تيم جان اسپروا گذشتند تا لرزه بر اندام ديگر مدعيان جام بيفتد. اين دومين پيروزي تيم ملي در جام قهرمانان است.
بازگشت دوباره به بازي ثمره تاکتيک‌هاي ايگور کولاکوويچ و تکنيک‌هاي ناب ملي‌پوشان کشورمان بود. کمتر کسي تصور مي‌کرد در مصاف با امريکا آن هم در شرايطي که دو ست اول را 25 بر 20 و 25 بر 17 واگذار کرده‌ايم از پس اين تيم برآييم، اما بلندقامتان ايراني يک‌بار ديگر غيرممکن‌ را ممکن ساختند و با صرف فعل خواستن قدرت خود را به رخ حريف کشيدند. شاگردان کولاکوويچ در ست‌هاي بعدي اشتباهات کمتري مرتکب شدند و تلاش کردند تا با تذکرات سرمربي از فرصت‌هايشان بهترين استفاده را ببرند. قرمزپوشان در ادامه بازي نفسگيري را در ست‌هاي سوم و چهارم پشت سر گذاشتند و با نتايج 25 بر 27 و 21 بر 25 به برتري رسيدند تا تکليف برنده اين ديدار در ست پنجم مشخص شود. درخشش ملي‌پوشان تا پايان بازي ادامه داشت و در ست آخر نيز تيم سوم المپيک ريو 15 بر 12 مغلوب ايران شد. نکته جالب اينکه در دوره گذشته رقابت‌ها (2013) هم تيم کشورمان رودروي امريکا قرار گرفت و با نتيجه 3 بر 2 پيروز ميدان شد. ميلاد عبادي‌پور با 18 امتياز و تيلور ساندر با 17 امتياز بهترين‌هاي ايران و امريکا بودند. در ديگر بازي‌هاي ديروز برزيل 3 بر 2 مغلوب ايتاليا شد و ژاپن ميزبان نيز مقابل فرانسه صف‌آرايي کرد.
   انرژي گرفتيم
ايگور کولاکوويچ استفاده نکردن از موقعيت‌ها را دليل باخت شاگردانش در دو ست ابتدايي بازي عنوان كرد. سرمربي تيم ملي واليبال ايران از اينکه تيمش دو برد متوالي در جام قهرمانان قاره‌ها به دست آورده، ابراز رضايت کرد: «بازي خيلي سختي بود و لحظات سختي براي ايران در اين بازي رخ داد. امريکا در دو ست اول به صورت عجيبي در دريافت، حملات پس از دريافت و سرويس خوب کار کرد. من با بازيکنانم صحبت کردم و به آنها گفتم اگر به اين صورت بازي کنيد کاري از پيش نخواهيد برد. امريکا فوق‌العاده واليبال بازي کرد، بنابراين بايد براي خودمان فرصت به وجود مي‌آورديم و از فرصت‌هايي که به طور قطع تيم مقابل در طول ست‌ها در اختيارمان قرار مي‌داد، به خوبي استفاده مي‌کرديم. امريکا نمي‌توانست هميشه با يک روند بازي کند. بايد از فرصت‌ها استفاده مي‌کرديم كه بازيکنانم اين كار را کردند. بعد از آن هم تيم انرژي زيادي گرفت و به اين باور رسيد که مي‌تواند پيروز شود. از پيروزي امروز برابر امريکا خوشحال هستم.»


   تبريک به مردم ايران
کاپيتان تيم ملي واليبال برتري مقابل امريکا را به همه مردم ايران تبريک گفت. سعيد معروف از جمله ملي‌پوشاني است که بعد از يک دوره افت دوباره به دوران اوج خود بازگشته و نقش مهمي در بازي با ايتاليا و امريکا ايفا کرده است. کاپيتان معروف با اشاره به عملکرد خوب تيم اظهار داشت: «خوشحاليم که پيروز شديم. در دو ست اول حرفي براي گفتن نداشتيم. اصلاً نجنگيديم و سرويس‌هاي امريکا امان تيم ايران را بريده بود. حملات بعد از دريافت تيم امريکا هم بي‌نقص بود. بعد از ست دوم به بازي برگشتيم. به توانايي‌هاي خود تکيه کرديم. تعويض‌هايي که امروز صورت گرفت نيز به تيم ايران کمک زيادي کرد. خيلي خوشحاليم. اين پيروزي را به همه ايراني‌ها، به بازيکنان و کادر فني تبريک مي‌گويم. بازي برابر امريکا باور نکردني بود و همه بازيکنان براي اين پيروزي تلاش کردند.»
   غفور، عامل باخت امريکا
سرمربي تيم ملي امريکا امير غفور را عامل اصلي شکست تيمش معرفي کرد. جان اسپروا که انتظار باخت به ايران را نداشت در واکنش به اين نتيجه گفت: «در دو ست نخست، بازي خوبي را به نمايش گذاشتيم و در رساندن توپ‌ها به مهاجمان درخشان بوديم. در اين بازي فقط خوب بازي کرديم. به نظرم بايد به دو دقيقه‌اي که در ست سوم تمرکزمان را از دست داديم، نگاه کنيم، ما در حالي که بالاتر از ايران بوديم، نتيجه اين ست را واگذار کرديم. در آن لحظات ايران به دنبال نتيجه بود و امير غفور هم بسيار خوش درخشيد. از ست سوم به بعد هم ما واليبال بدي بازي نکرديم و تنها در امتيازگيري دچار ضعف شديم و تمرکز کافي به اندازه ابتداي بازي را نداشتيم. در مقابل بازيکنان ايران از ست سوم با تمرکز و دقت بالاتري کار کردند.» متيو اندرسون، ملي‌پوش امريکا نيز از بازي تيم ملي کشورمان تمجيد کرد: «تيم امريکا به خاطر پيروزي مقابل ژاپن با روحيه خوبي برابر ايران وارد زمين شد. ايران در ست سوم تعويض‌هايي انجام داد که قادر به مهار آنها نبوديم. بازي ايران فوق‌العاده بود. به تيم ايران تبريک مي‌گويم. ما براي بازي بعدي خود را آماده‌ مي‌کنيم.»
    از ناگويا به اوساکا
بازي‌ها امروز تعطيل است و تيم‌هاي حاضر در رقابت‌هاي قهرمانان قاره‌ها بايد خود را از شهر ناگويا به اوساکا برسانند. سه بازي آخر تيم‌ها در اوساکا برگزار مي‌شود. قناري‌ها سومين حريف تيم ملي ايران هستند. شاگردان کولا فردا صبح (8:10) به مصاف تيم ملي برزيل مي‌روند. زردپوشان در حالي خود را براي صف‌آرايي مقابل صدرنشين رقابت‌ها آماده مي‌کنند که فرانسه را 3 بر صفر شکست داده‌اند، اما نتيجه را به لاجوردي‌پوشان واگذار کرده‌اند.