در جست‌وجوی رونق غیرتوهمی

سجاد وجدانیان- در حالی‌که پس از اجرا شدن دستوری کاهش نرخ سود سپرده، نقدینگی به سمت بازارهای غیرمولد طلا، سکه و ارز رفت و بورس هم روی خوش به این تدبیر کلان نشان نداد و بازار اجاره مسکن هم با رونق گرانی به استقبال این مصوبه رفت، نوبخت، سخنگوی دولت با پاسخی منطقی وضعیت بازار را موقتی دانست و در عین حال استفاده از ابزار یا برنامه خاصی برای کنترل بازار نقدینگی را در‌هاله‌ای از ابهام گذاشت.
همچنین در حالی که نیلی، دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقتصادی با وجود گذشت یک دوره هنوز مشغول واکاوی مشکلات تاریخی اقتصاد کشور است، در اظهارنظری شگفت‌انگیز، کرباسیان، وزیر اقتصاد عنوان کرد که رونق غیرتورمی جایگزین رکود تورمی شده است غافل از اینکه مردم منتظر رونق غیرتوهمی هستند. داشتن برنامه براساس واقعیات اقتصادی حداقل انتظاری است که مردم از دولت دوازدهم دارند آن‌هم در شرایطی که حال و روز برجام بر وفق مراد نیست. ظریف، وزیر امور خارجه از برجام منهای آمریکا صحبت می‌کند و آمانو، مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمیتحت نفوذ آمریکا و به روش سَلف خود (البرادعی) یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ و همزمان هم می‌گوید که ایران به انجام تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند بوده است و هم می‌گوید آژانس تفاوتی بین سایت‌های نظامی و غیرنظامی قائل نیست.
آینده برجام سرنوشت سرمایه‌گذاری خارجی را تعیین می‌کند. با این شرایط و با بهانه‌گیری‌های آمریکا، همان‌گونه که کشورهای تاثیرگذار برای مراسم تحلیف رییس‌جمهور نیامدند، برای سرمایه‌گذاری و مشارکت اقتصادی با ایران نیز منتظر چراغ‌سبز آمریکا که از قرار معلوم فعلا سوخته، خواهند ماند. سرمایه‌گذاری، پاشنه‌آشیل اشتغالی است که در حال حاضر دغدغه اصلی دولت است. در بازار کار چشم‌انداز مناسبی برای رفع بیکاری در سال‌های آتی به ویژه برای گروه‌های سنی جوانان، زنان و تحصیلکرده‌ها وجود ندارد. تا وقتی فرد با یک ساعت کار در هفته شاغل محسوب شود و این تعریف هیچ تناسبی با سطح معیشت خانوار نداشته باشد، نمی‌توان اقدامی اساسی برای رفع بیکاری انجام داد. با این تعریف اگر فرضا دولت در آینده سیاستی اتخاذ کند که برای بیکاران یک ساعت کار در هفته ایجاد شود، این سیاست مشکل بیکاری را آماری حل خواهد کرد ولی در واقعیت همان است که بوده است. دولت در مواجهه با چالش بیکاری به دنبال رونق بازار کالا و خدمات است و در این راه با تدبیرهای دیپلماسی اقتصادی، فاینانس و یکسان‌سازی نرخ ارز به دنبال جذب سرمایه‌گذار و انتقال نقدینگی به بازار کالا و خدمات است؛ کاری که شاید فقط از حضرت فیل برآید اما از کشوری که تیم فوتبال 11 نفره‌اش با شش گل می‌بازد و تیم 10 نفره‌اش با سه گل می‌برد، هیچ چیز بعید نیست.
s.vojdanian@chmail.ir