در دیدار رییس اتاق بازرگانی با مقامات اقتصادی اوکراین مطرح شد؛

گروه بازرگانی- اگرچه اوکراین جزو کشورهایی است که در دوران تحریم هم روابط اقتصادی خود را با ایران قطع نکرد و در آن دوران هم روابط تجاری خوبی با ما داشت اما با توجه به زمینه‌های همکاری مشترک مانند انرژی، کشاورزی، صنایع کوچک و متوسط، حمل‌ونقل و ترانزیت،‌ هنوز حجم معاملات تجاری ایران و اوکراین قابل توجه نیست. این در حالی است که بعد از تحریم‌ها، بیشتر موانع تجاری از میان برداشته شده و اوکراینی‌ها نسبت به افزایش مبادلات تجاری خود با ایران، علاقه نشان می‌دهند. در همین راستا و بعد از رفت و آمدهای مکرر هیات‌های تجاری دو کشور، این بار غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران در راس هیات تجاری 30 نفره به اوکراین سفر کرد و با همراهی سفیر ایران در کی‌یف به دیدار وزیر توسعه اقتصادی و معاون نخست‌وزیر اوکراین رفت. وی در نشستی مشترک با وزیر توسعه اقتصادی و معاون نخست‌وزیر این کشور، بر ضرورت چند برابر شدن سطح روابط اقتصادی تاکید کرد.
غلامحسین شافعی در این نشست گفت: در گذشته روابط اقتصادی ایران و اوکراین سطح بالایی داشت. همه امکانات گذشته برای تجدید این حجم مناسبات آماده است. با توجه به ظرفیت‌های موجود و اراده مسوولان سیاسی، می‌توان در فاصله زمانی کوتاهی حجم مناسبات اقتصادی را به چندین برابر افزایش داد و از رکورد گذشته عبور کرد.
وی ادامه داد: شاهد هستیم که مسوولان سیاسی در حال هموار کردن مسیر همکاری‌های اقتصادی هستند که باید از این فرصت بهره ببریم. به‌عنوان فعالان بخش‌خصوصی هم دسترسی به اقتصاد بزرگ اوکراین و هم دسترسی به اتحادیه اروپا از طریق اوکراین را دنبال می‌کنیم. رییس اتاق ایران افزود: در تحولات اقتصادی پیش‌رو، موضوع احیای راه ابریشم در دستور کار قرار گرفته و تاکنون 67 کشور به این طرح پیوسته‌اند. موقعیت جغرافیایی ایران و اوکراین به‌گونه‌ای است که جاده ابریشم همکاری‌های حمل‌ونقل و ترانزیت ایران و اوکراین را در موقعیت طلایی قرار می‌دهد.
شافعی گفت: در زمینه کشاورزی ایران با مشکل آب مواجه است بنابراین همکاری در زمینه محصولات کشاورزی برای ایران جذاب است. ترجیح ایران این است که توسعه کشاورزی را از طریق همکاری با اوکراین دنبال کند. در حال حاضر 30 هزار هکتار زمین را برای کشت فراسرزمینی مورد مذاکره قرار دادیم تا در اوکراین به سرانجام برسانیم و آمادگی خود برای خرید ذرت را نیز اعلام کرده‌ایم.


وی خاطرنشان کرد: ایران در اقتصاد دو کشور افغانستان و پاکستان نفوذ بالایی دارد که می‌توان با همکاری اوکراین نیاز این کشورها به غلات و روغن را تامین کرد. در حال حاضر از سوی تجار ایرانی، بخش قابل توجهی از روغن مورد نیاز این دو کشور از طریق مالزی تامین می‌شود که می‌توان از توانایی اوکراین در این زمینه هم بهره برد.
تعمیق روابط میان دو کشور
وزیر توسعه اقتصادی و معاون نخست‌وزیر اوکراین نیز در این دیدار گفت: در جریان سفری که برای مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری ایران به تهران داشتم، ملاقات‌هایی با جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور و ظریف، وزیر امور خارجه ایران داشتم و در این دیدارها بر تعمیق روابط میان دو کشور تاکید شد. باید از تلاش‌های سفیر ایران در کی‌یف نیز برای گسترش روابط تشکر کنم.
استپان کوبف ادامه داد: با مذاکرات مشترکی که با وزیر اقتصاد ترکیه در تهران داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید به دنبال مثلث جدید ایران، ترکیه و اوکراین برای توسعه روابط اقتصادی باشیم. می‌توانیم در زمینه انرژی و پالایش نفت همکاری داشته باشیم. اخیرا اوکراین با مشکلاتی در زمینه گاز مایع مواجه شده که ایران می‌تواند در حل آن نقش ایفا کند. در بخش ماشین‌سازی و انرژی نیز می‌توان همکاری داشت. در جریان سفر به تهران مذاکراتی در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی، اقتصاد دیجیتال، پروژه‌های زیرساختی و صنایع هوافضا انجام شد که امیدوارم به توسعه همکاری‌ها منجر شود. همچنین در بخش جدید همکاری‌ها در زمینه اکتشاف مذاکرات خوبی داشتیم. به‌کارگیری تجهیزات در زمینه زمین‌شناسی ظرفیت خوبی را برای اکتشاف ایجاد کرده است.
وی افزود: مسایل مربوط به ترانزیت کالا نیز مورد مذاکره قرار گرفت. همچنین در سفری که به هند داشتم، مذاکراتی با وزیر اقتصاد هند انجام شد و همکاری‌های سه‌جانبه با حضور ایران موردبحث قرار گرفت. بخش بزرگ مذاکرات میان ایران و اوکراین به ابزارهای مالی و تسهیلات روادید که برای روابط اقتصادی بسیار حائز اهمیت است، اختصاص یافت. باید در این زمینه‌ها پیشرفت داشته باشیم.
استپان کوبف گفت: مشکلات روادید و مسایل بانکی، موقت است و به‌زودی راه‌حل‌هایی برای عبور از این مسایل پیدا خواهیم کرد. افق روابط 15 میلیارد دلاری که از سوی رییس‌جمهور ایران اعلام شد، برای ما بسیار خوشحال‌کننده بود.
وی تاکید کرد: اوکراین از نظر حمل‌ونقل برای کشورهای اروپایی جایگاه استراتژیکی دارد بنابراین می‌توان نقشه راه همکاری در زمینه‌های مختلف را طراحی کرد تا مذاکرات عملیاتی شود. پیشنهادهای مشخصی را آماده خواهیم کرد تا در سفر به ایران در مورد آن مذاکره کنیم. باقی موضوعات نیز از طریق سفارت ایران در اوکراین دنبال خواهد شد.
شیب مثبت روابط اقتصادی
همچنین در ادامه این سفر، رییس اتاق بازرگانی ایران با آلکسی پروزنتسف، معاون وزیر توسعه اقتصادی و بازرگانی اوکراین دیدار کرد. غلامحسین شافعی با بیان اینکه روابط اقتصادی ایران و اوکراین از بدو استقلال این کشور شروع شده، گفت: این روند با یک شیب مثبت رو به جلو حرکت کرده است. وی اوکراین را کشوری با اقتصادی تعیین‌کننده در منطقه برشمرد و آن را مقصدی جذاب برای اقتصاد ایران دانست.
شافعی گفت: اوکراین در طول چند سال گذشته در استقرار یک اقتصاد آزاد موفقیت‌های چشمگیری داشته و قوانین مهم به لحاظ اقتصادی در این کشور به اجرا گذاشته شده است. رییس اتاق ایران با بیان اینکه اوکراین در بهبود فضای کسب‌وکار نیز موفقیت داشته، ادامه داد: اوکراین در مبارزه با فساد نیز از کشورهای موفق منطقه به‌شمار می‌رود.
وی با اشاره به مذاکرات مهم اقتصادی کشورهای اروپایی با ایران گفت: مسوولان ایرانی از حامیان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران هستند و در حال حاضر 200 میلیارد دلار پروژه تعریف شده سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد که با اراده مسوولان سیاسی دو کشور ما با یک فرصت جدیدی مواجه هستیم تا نقش خود را در اقتصاد دو کشور و دو منطقه ایفا کنیم.
ایران از شرکای تجاری اصلی اوکراین
همچنین آلکسی پروزنتسف، معاون وزیر توسعه اقتصادی و بازرگانی اوکراین با ابراز خشنودی از روند رو به رشد توسعه همکاری‌های دو کشور گفت: ایران یکی از شرکای تجاری اصلی اوکراین به شمار می‌رود و اعداد و ارقام مبادلات دو کشور نشان از رشد و توسعه دارد که از آن استقبال می‌کنیم.
وی افزود: در حال حاضر ایران در رده چهاردهم حجم صادراتی اوکراین به جهان و در رتبه بیست‌وسوم از نظر حجم مبادلات تجاری قرار دارد در حالی‌که پیشتر در ردیف سی‌ویک قرار داشت.
پروزنتسف با اشاره به حضور خود در مراسم تحلیف رییس‌جمهور کشورمان در ماه گذشته همراه با وزیر توسعه اقتصادی اوکراین، تصریح کرد: در چارچوب این سفر ملاقات‌های مهم و مفیدی برای توسعه همکاری و ارتقای سطح روابط با آقایان جهانگیری، ظریف و حجتی داشتیم که بسیار
امیدبخش بود.
معاون وزیر توسعه اقتصادی اوکراین گفت: بین دو کشور و دو ملت بزرگ ایران و اوکراین ظرفیت‌های زیادی برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد که باید از آن بیشتر استفاده کنیم.
وی با اشاره به مسایل و مشکلات بانکی بین دو کشور اظهار داشت: برای حل مسایل بانکی در حال برداشتن گام‌هایی هستیم و در سفری که ماه گذشته به ایران داشتیم، وزیر توسعه اقتصادی با مسوولان ایرانی در این زمینه مذاکرات مهم و مفیدی انجام داد.
پروزنتسف ادامه داد: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای همکاری در بخش هواپیماسازی و ماشین‌سازی انرژی داریم و دستور خواهم داد که بخش مرتبط با این موضوعات روابط بیشتری را با ایران در دستور کار خود قرار دهد.
معاون وزیر توسعه اقتصادی بر لزوم گسترش روابط گردشگری دو کشور تاکید کرد و گفت: ایران با طبیعتی جذاب و میراث غنی فرهنگی برای اوکراین کشور بسیار مهمی محسوب می‌شود و به همین منظور علاقه‌مند به توسعه روابط گردشگری دو کشور هستیم.
تاکید بر لغو روادید
در ادامه این دیدار، محمد بهشتی منفرد سفیر ایران در اوکراین گفت: موانعی در توسعه روابط گردشگری بین ایران و اوکراین وجود دارد که مهم‌ترین آن مرتبط با روادید است.سفیر ایران در اوکراین افزود: ایران خواهان لغو روادید با اوکراین است و درصورتی‌که در حال حاضر امکان لغو آن وجود ندارد، تسهیل صدور روادید برای گسترش ارتباطات دو کشور ضروری است.
بهشتی با اشاره به لغو روادید بین ایران و کشورهای ارمنستان و گرجستان و نیز تسهیل صدور روادید برای تورهای گردشگری ایران و روسیه گفت: بدون تردید لغو روادید ایران و اوکراین علاوه بر گسترش مبادلات و توسعه همکاری‌ها به نفع اوکراین خواهد بود چراکه گردشگران ایرانی سهم مهمی در بازار گردشگری جهان دارند و به‌طور حتم لغو روادید به رشد اقتصادی اوکراین کمک خواهد کرد.
بهشتی همچنین از آمادگی مناطق آزاد ایران و به‌ویژه منطقه آزاد انزلی برای فراهم کردن تسهیلات جهت حضور تولیدکنندگان اوکراینی خبر داد.
محصولات صادراتی ایران در کی‌یف
در جریان این سفر همچنین نمایشگاه اختصاصی محصولات صادراتی ایران در کی‌یف با حضور غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سفیر ایران در اوکراین و تعدادی از نمایندگان مجلس افتتاح شد. در جریان افتتاح این نمایشگاه که سبحانی‌فر و تجری اعضای کمیسیون‌های صنایع و معادن و اصل «٩٠» مجلس و قادی رییس اتاق مشترک ایران و اوکراین حضور داشتند، توانمندی‌های صادراتی ایران به نمایش گذاشته شد.
همچنین در جریان افتتاح این نمایشگاه معاون وزیر توسعه اقتصادی و رییس اتاق بازرگانی اوکراین نیز شرکت کرده و بر ضرورت توسعه همکاری و ارتقای سطح مبادلات اقتصادی دو کشور تاکید کردند.
غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران، طی سخنانی در آیین افتتاح این نمایشگاه با اشاره به رشد مبادلات اقتصادی دو کشور طی دو سال اخیر، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را در رشد مبادلات اقتصادی دو کشور و افزایش سطح همکاری‌ها بسیار موثر خواند.
همچنین سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با استقبال از روند رو به رشد همکاری‌های اقتصادی ایران با جهان گفت: وزارت خارجه باید برای افزایش سطح مبادلات اقتصادی رایزن‌های اقتصادی متخصص را برای هر کشور منصوب کند تا بتوانند ارتباط بین بخش‌های خصوصی دو کشور را برقرار کرده و ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها را معرفی و شناسایی کنند. ارتباط گسترده با جهان باید براساس فرمایش مقام معظم رهبری در دستور کار مسوولان قرار گیرد. به گفته سبحانی‌فر، فعالیت‌های مختلف باید به بخش‌خصوصی واگذار شود و دولت صرفا حمایت‌کننده باشد نه اینکه دخالت کند بلکه باید سیاست‌های کلان را راهبری کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن بسته‌های مشوق برای صادرات از سوی دولت ادامه داد: نرخ ارز دریافتی از صادرات باید به صورت آزاد محاسبه شود نه به نرخ مبادله‌ای تا موجب تشویق صادرکنندگان شود. در نهایت اگر صادرات و بازار هدف شناسایی شده و در اختیار تولیدکننده قرار گیرد، رونق اقتصادی و اشتغال را در پی خواهد داشت.
بهشتی سفیر ایران در کی‌یف نیز طی سخنانی با اشاره به رشد ارتباطات میان ایران و اوکراین طی دو سال گذشته، بر ضرورت تداوم همکاری دو کشور تاکید کرد. وی برگزاری نمایشگاه با حضور مقام‌های ارشد اقتصادی اوکراین را نشانه‌ای از توجه و علاقه‌مندی این کشور به بازار ایران و زمینه‌ای برای حضور بیشتر در این کشور ارزیابی کرد.
تجارت یک میلیارد دلاری
گفتنی است، وزارت کشاورزی و غذای اوکراین انتظار دارد حجم تجارت محصولات کشاورزی بین ایران و اوکراین تا پایان سال ۲۰۱۷ به رقم یک میلیارد دلار برسد.
واسیل آنتوننکو، کارشناس ارشد همکاری‌های دوجانبه تجاری و اقتصادی بخش همکاری‌های بین‌المللی وزارت کشاورزی و غذای اوکراین این خبر را در جریان نشست مشترک تجاری ایران و اوکراین بیان کرد و گفت: در طی هفت ماهه نخست سال 2017، ایران هشتمین واردکننده بزرگ محصولات کشاورزی از اوکراین بوده است. با توجه به تلاش‌های مشترک شرکت‌های ایران و اوکراین انتظار می‌رود بتوانیم حجم تجارت محصولات کشاورزی میان دو کشور را تا پایان امسال به یک میلیارد دلار برسانیم.