فضای جامعه باید امن باشد نه امنیتی

رییس‌‌جمهور ضرورت اتخاذ و پیمودن مشی اعتدال و میانه‌روی را توسط استانداران و همه مسوولان رده‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی مورد تاکید قرار داد و آنان را به لزوم توجه به شایسته‌سالاری، رشد و رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال پایدار، توجه به اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان فراخواند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی در جلسه هیات دولت با تبریک و آرزوی موفقیت برای هفت استاندار جدید که در جلسه هیات وزیران معرفی شدند و رای اعتماد گرفتند، اظهار داشت: پذیرفتن مسوولیت در دوران فعلی به معنای آمادگی برای ایثار و فداکاری است چراکه این افراد می‌توانند در کار دانشگاهی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی موفق‌تر ظاهر شده و زندگی راحت‌تری داشته باشند اما پذیرفتن مسوولیتی مانند استانداری که عالی‌ترین مقام دولت در استان‌ها محسوب می‌شود، بی‌تردید سنگین و دشوار است بنابراین همه وزرا باید از فعالیت استانداران به‌عنوان منتخبان هیات دولت، پشتیبانی کنند.
وی با تاکید بر اینکه همه مسوولان در رده‌های مختلف باید به اعتدال توجه کنند، اظهار داشت: مسوولان همچنین باید به شایسته‌سالاری توجه جدی داشته باشند و تمام انتخاب‌هایشان باید بر مبنای شایستگی باشد و نباید موضوعاتی مانند اقوام، دوستان و آشنایان تاثیری در انتخاب‌هایشان داشته باشد. رییس‌جمهور همچنین توجه استانداران به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را مورد تاکید قرار داد و گفت: آمار سه ماهه اول امسال نشان داد که در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم بنابراین باید تلاش کنیم تا رشد اقتصادی موجود به رونق ملموس اقتصادی در کشور تبدیل شود و در این راستا ضرورت دارد به عوامل و لوازم ایجاد رونق اقتصادی توجه شود.
رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود وجود فضای امن و آرام در استان‌ها و کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: فضای جامعه باید امن باشد نه امنیتی. امنیتی شدن فضای جامعه به معنای فرار سرمایه، فرار مغزها و عدم پیشرفت است. روحانی همچنین توجه به جوانان و بانوان کشور را ضروری دانست و گفت: امروز در فضایی که بانوان کشور تحصیل‌کرده و در مراتب مدیریتی، علمی، پژوهشی و تحقیقاتی موفق ظاهر شدند، لازم است در بخش‌های مختلف مدیریتی و اشتغال از ظرفیت آنها استفاده شود و باید تلاش کنیم عقب‌ماندگی‌هایی که از گذشته در این زمینه وجود داشته را جبران کنیم. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در ایام انتخابات همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت و توان جوانان تاکید شد و در این راستا می‌توان سن مدیریتی را مقداری پایین آورد و به خوبی از ظرفیت جوانان استفاده کرد.
روحانی موضوع حقوق شهروندی و ضرورت توجه جدی به آن را مورد تاکید قرار داد و گفت: اساس سیاست داخلی و فرهنگی و امنیت اجتماعی ما منوط به رعایت حقوق شهروندی است. همه دستگاه‌های کشور مکلف هستند حقوق شهروندی که به آنها ابلاغ شده را رعایت کنند و با رعایت آن می‌توان شاهد تحول در سراسر کشور بود. رییس‌جمهور اضافه کرد: قوه مجریه باید پیشگام رعایت و اجرای حقوق شهروندی باشد اگرچه سایر قوا هم باید در این زمینه کمک و یاری کنند.