تمام گزینه‌های وزارت علوم

آفتاب‌یزد- گروه سیاسی : هنوز که هنوز است جایگاه صدارت آموزش عالی کشور خالی است. وزیر علوم همچنان نامعلوم است و گمانه‌زنی‌ها درباره گزینه‌هایی که پیرامون این وزارتخانه اعلام می‌شود تمامی ندارد، البته این مشکل را حسن روحانی در دولت قبلی خود نیز داشته است. با این تفاوت که در آن زمان وزرای علومش یا رای اعتماد نمی‌گرفتند یا استیضاح می‌شدند. اما ظاهرا اینبار او علاج واقعه قبل از وقوع کرده است و اصلا هیچ وزیر به ظاهر خط‌قرمزی را معرفی نکرده است. با این حال این روزها نام چند نفر بیش از باقی بر سر زبان‌ها افتاده است. افرادی که هریک به‌عنوان یکی از شانس‌های وزیر علومی دولت روحانی نام گرفته‌اند.

ضیا هاشمی
یکی از پرشانس‌ترین آنها بی‌تردید سید ضیا هاشمی یعنی سرپرست وزارت علوم است، یک استاد دانشگاه، سیاستمدار ایرانی و معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که حالا در نبود وزیر، سرپرست وزارتخانه شده است. سیاستمداری که خلق و خوی اصلاح‌طلبی‌اش تا حدی نمایان است و البته بیشتر از آنکه سیاسی باشد آکادمیک است و دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه تهران .


الهه کولایی
بعد از آنکه رئیس‌جمهور مورد نقدهای بسیار تندی قرار گرفته بود که چرا نتوانسته یا نخواسته حتی یک وزیر زن در کابینه‌اش جای دهد بسیاری این گمانه‌زنی را مطرح کردند که حسن روحانی برای کاهش فشارها از عدم معرفی یک زن به‌عنوان وزیر، به فکر یک استاد دانشگاه با سابقه دانشگاهی مثل الهه کولایی به‌عنوان وزیر علوم بیفتد. او که دارای دکترای روابط بین‌الملل است و در دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران تدریس می‌کند یک اصلاح‌طلب دو آتشه و نماینده مجلس ششم نیز بوده و اتفاقا برای وزارت علوم گزینه‌ای مطلوب و باتجربه است، چراکه سالهاست خود در محیط دانشگاه زندگی کرده است.

الهام امین‌زاده
اما به خط‌مشی حسن روحانی به‌ویژه در انتخاب کابینه دوازدهم‌اش نمی‌آید که او یک سیاسی تمام اصلاح‌طلب را برای وزارت علوم برگزیند و چه بسا اگر قرار به انتخاب یک زن باشد روحانی کسی مثل الهام امین‌زاده هم دانشگاهی خود در دانشگاه گلاسکو و البته معاون سابق حقوقی و دستیار سابقش در امور شهروندی را که بیشتر هم به راست تمایل دارد تا به چپ، به کولایی پرحاشیه ترجیح خواهد داد. به‌خصوص که الهام امین‌زاده در کابینه دوازدهم نه معاون حقوقی است، نه معاون زنان و نه دستیار ویژه در امور شهروندی، بنابراین منصوب‌کردن امین‌زاده به وزارت علوم می‌تواند بهترین راه برای آن باشد تا آقای رئیس‌جمهور هم از دل امین‌زاده درآورد و هم اینکه یک زن را در کابینه و وزارت خود بگمارد. امین‌زاده هم البته مثل حسن روحانی حقوقدان است.

حسین سلیمی
در میان همه این اسامی اما یک اسم دیگر نیز این چند روزه در رسانه‌ها مطرح شده است... و آن نام کسی نیست جز حسین سلیمی. یعنی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی. که البته این روزها نیز به تکاپو افتاده و با رسانه‌ها هم رابطه خوبی برقرار کرده و بعضا چیزهایی شبیه رپرتاژ آگهی هم از او و کارهایی که در دانشگاه علامه صورت گرفته در رسانه‌ها شاهد هستیم.با این حال یک چیز پرواضح است، اینکه نمی‌توان سلیمی نصفه و نیم بند اصلاح‌طلب(!) را با یک روحانی رادیکال به نام سید صدرالدین شریعتی، رئیس پیشین علامه طباطبایی مقایسه کرد.به هر حال در آن دوران موضوع برخورد با برخی اساتید، حتی بحث شکایت شریعتی از برخی دانشجویان و مسائلی چون تلاش برای تفکیک جنسیتی کلاس‌ها مطرح بود. هرچند برخی از دانشجویان و خبرنگاران در صفحات مجازی و توئیت‌هایشان معتقدند که مشکلاتی مانند اساتید اخراج شده یا دانشجویان ستاره‌دار در دوره سلیمی حل نشده یا سلیمی هم از مدیران قالیبافی در تیم خود بهره برده و هنوز هم بحث تفکیک جنسیتی و دوربین‌های مداربسته پابرجاست، اما او (سلیمی) در گفتگویش با ایسنا، گفته تمامی دانشجویانی که در دوره قبل ستاره‌دار بودند طی سال‌های اخیر به تحصیل برگشتند. به جز دو نفر از این دانشجویان که مشکل آنها در گزینش سازمان سنجش رفع نشده است .او همچنین اعلام داشته که رتبه علمی دانشگاه علامه از ۶۰ به ۱۲ رسیده، هیچ دانشجوی دانشگاه علامه به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی کمیته انضباطی نشده است، هیچ نشریه توقیفی نداشتیم.
اما به هر حال سلیمی را هم باید از گزینه‌های وزارت علوم دانست. حال باید دید آیا از گوی انتخابی وزارت علوم که هاشمی، کولایی، امین‌زاده و سلیمی در آن هستند کسی برگزیده خواهد شد؟ یا باز هم رئیس‌جمهور قرار است با انتخاب گزینه‌ای خارج از این موارد غیرمنتظره‌بودن اعضای کابینه‌اش را به اتمام برساند.