اولتیماتومی برای پایان محافظه‌کاری آقای شهردار

آفتاب یزد- گروه سیاسی:‌ حواس شورای شهر اصلاح‌طلب انتخاب شده با رای مردم تهران، جمع‌تر از شهرداری به نظر می‌رسد. در روزهایی که مدیران ارشد قالیباف در حال ارتقا گرفتن و رسیدن به رده‌ها‌ی بالاتر هستند، پارلمان شهری با استفاده از اختیارات قانونی خود گام‌ها‌یی جدی برای شفافیت بیشتر مسائل مسکوت مانده شهرداری بر می‌دارد. حالا برخلاف برخی اظهارنظرهای عجیب روزهای گذشته که خروجی شان سرپوش گذاشتن بر فساد بود، نجفی موظف شده است ظرف مدت 100روز، گزارشی از آن چه تحویل گرفته است را به شورا تقدیم کند.
محمدعلی نجفی شهردار تهران از سوی شورای شهر پنجم ملزم به ارائه گزارشی شفاف از عملکرد 12ساله قالیباف شده است. بنا بر مصوبه روز گذشته شورای شهر پایتخت، نجفی 100 روز فرصت دارد تا قصور احتمالی قالیباف در سند تغییر و تحولی که به عنوان کارنامه دوران مدیریت خود تقدیم شورا کرده است را جبران کند و به طور شفاف گزارش دهد که آنچه امروز بر مدیریت شهری تهران حادث شده است دقیقا چیست و تهران به صورت دقیق و روشن در چه شرایطی به سر می‌برد. طرح دو فوریتی الزام شهرداری تهران به ارائه گزارش 100روزه مبنی بر سند تغییر و تحول مدیریت شهری، نجفی را مجبور می‌کند تا هرگونه سرپوش گذاشتن بر قصورات صورت گرفته تحت لفاف اخلاق یا مصلحت منتفی شود. ارائه سند تغییر و تحول به عنوان آخرین کار قالیباف در مقام شهردار، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد به صورت گزارشی مبهم به شورای شهر پنجم رسیده است. با توجه به آن که طبق قانون تمام دستگاهها و نهادها موظف اند گزارش عملکردی و به ویژه مالی خود را به مرجع مربوطه تحویل دهند، تحویل چنان گزارش ناقصی از سوی قالیباف این فرصت را پدید آورده تا شورای شهر در اقدامی جدی یک بار برای همیشه شهردار جدید را به افشاگری علیه شهردار قبلی وادارد.

اطلاعات متناقض به شورا رسیده است


حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: «در ابتدای کار قرار گذاشتیم گزارشی از وضعیت شهرداری تهران تهیه کنیم اما علی‌رغم چندین جلسه اطلاعات متناقضی از سوی شهرداری به دست ما رسید.» وی خاطرنشان شد: «با توجه به پایان مسئولیت آقای قالیباف و شوراهای گذشته می‌طلبد که شهرداری گزارشی را از وضعیت آنچه که تحویل گرفته است به شورا ارائه کند.» عضو شورای شهر تهران ادامه داد: «ما قبل از آغاز به کار رسمی شورای پنجم به مردم و شهروندان تهرانی قول دادیم که ظرف 3 ماه از دوره گذار شورا گزارشی را از شهرداری در بخش‌های مختلف در اختیار عموم مردم قرار بدهیم.» وی افزود: «علی‌رغم جلسات متعدد با مسئولان شهرداری متاسفانه اطلاعات متناقض و اعداد و ارقام غیر مستند را در اختیار ما قرار دادند.»
رسولی همچنین با اشاره به مهلت 100 روزه نجفی برای ارائه گزارش مورد نظر تصریح کرد: «شهرداری تهران ظرف 12سال گذشته 113هزار میلیارد تومان هزینه شهر کرده است که این رقم به طور سالیانه بالغ بر 9 هزار و 400 میلیارد تومان می‌شود.» وی ادامه داد: «ما به عنوان نماینده مردم قول [داده] و قسم خورده‌ایم که پاسخگو باشیم و نجفی شهردار منتخب شورا باید گزارشی درباره اقتصاد شهری، بدهی‌ها، هولوگرام‌ها و چالش‌های پیش‌روی حوزه مدیریتی به اعضای شورا ارائه دهد و بی‌شک این گزارش یک مطالبه عمومی است.» از سوی دیگر محسن‌ها‌شمی رییس شورای شهر تهران نیز تاکید کرد: «شهردار تهران ملزم است ظرف 100 روز عملکرد قالیباف را بعنوان شهردار 12 ساله تهران در بخش‌ها‌ی مختلف تهیه و به شورا و مردم ارائه کند.»

کار سخت نجفی
مطالبه شفاف سازی عملکرد قالیباف اما فراتر از شورای شهر 21 نفره و جمعیت پایتخت کشور است و می‌توان آن را یک مطالبه ملی تلقی کرد. به نظر می‌رسد که این فرصت 100 روزه و گزارشی که استخراج خواهد شد، می‌تواند راه را برای ورود مجلس، دیوان محاسبات و نهادهای ناظر نیز
باز کند. در همین راستا یک روز پیش از اتخاذ چنین تصمیمی در شورای شهر پایتخت، محمود صادقی رییس فراکسیون شفافیت و انضباط مالی مجلس از تلاش افراد و نهادهای ذینفوذ برای جلوگیری از ورود مجلس به موضوعات شهرداری سخن گفت. او در تبیین عمق فساد صورت گرفته در دوران قبلی شهرداری از به سرانجام نرسیدن طرح تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری و همچنین نتیجه بخش نبودن تلاش‌ها‌ برای تحقیق و تفحص از بانک شهر انتقاد کرد. وی در گفتگو با ایرنا با اشاره به مستنداتی که در اختیار دارد و همچنین حساسیت قالیباف بر طرحی که در بهارستان ملغی شد، تصریح‌کرد: « اتفاقا همان روز در نطقم بیان کردم و گفتم حساسیت شهرداری ما را به انجام این طرح راسخ تر کرد. اگر شهرداری شفاف است و حساب و کتابش مشکلی ندارد چرا برای رای نیاوردن آن اینقدر
لابی می‌کند؟ آنرا که حساب پاک است از محاسبه
چه‌باک است. در واقع با این لابی‌ها‌ به شخصه یقین پیدا کردم که شاید تخلفاتی در شهرداری وجود دارد و آنها مسائلی در شهرداری دارند که نمی‌خواهند ما به آن ورود پیدا کنیم.» او همچنین در خصوص احتمال از سرگیری این پروژه توسط محمدعلی نجفی اظهارداشت: «آقای نجفی کار بسیار سختی در پیش دارد. در همین شروع کار و در صدور حکم شهرداری وی سختی‌ها‌ی کار خود را نشان داد. نهادهایی که ذینفع هستند به خاطر مناسباتی که با شهرداری داشتند و دارند اگر حس کنند منافعشان در خطر است حتما تقابلاتی به وجود می‌آورند. بیشترین خطر از این ناحیه است. وگرنه آقای نجفی مدیر کارآمد و سالمی است. اهل زد و بند هم نیست. سوابق کاری‌اش هم این را نشان می‌دهد. بنابراین کار برای آقای نجفی بسیار دشوار است ولی امیدوارم موفق شود.»

یک سرفصل مهم گزارش 100 روزه؛
واگذاری املاک
با این همه، با تصویب طرح دو فوریتی مذکور و ملزم شدن نجفی به شفاف سازی در خصوص آن چه که به عنوان ماحصل مدیریت دوازده ساله شهردار قبلی تحویل گرفته است، یکی از دغدغه‌ها‌ی اصلی مردم و نمایندگان شورای شهر و البته آن عده از اعضای خانه ملت که در لابی اسفندماه «بهشت_بهارستان» که به ملغی شدن طرح تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری انجامید شرکت نکردند، برطرف خواهد شد؛ پرونده مفصل واگذاری املاک. روز گذشته اما افشین حبیب زاده با سخن گفتن از در اختیار داشتن مستنداتی تازه از این واگذاری‌ها‌ و همچنین پرداخت برخی مبالغ که شاید حاکی از آن باشد که ابعاد تازه‌ای از آن پرونده مشهور کشف شده باشد، بررسی این موضوع توسط شورا را وارد مرحله تازه‌ای کرد. مسئله‌ای که بی‌گمان در گزارش 100روزه نجفی نیز قید خواهد شد.
این عضو شورای شهر با استناد به تصریحات قانونی گفت: «براساس بند 6 ماده 55، شهرداری با
تصویب شورای شهر می‌تواند املاکی را که به این نهاد متعلق است به صورت مجانی در اختیار برخی موسسات قرار دهد، اما با تصویب آیین‌نامه مالی و معاملاتی شاهد واگذاری برخی املاک بدون اطلاع شورا بوده‌ایم و مبالغی نیز برای کمک در نظر گرفته شده بود.» حبیب زاده افزود: «براساس اسنادی که به رئیس شورا ارائه خواهم داد، اسامی املاک واگذار شده ذکر شده است که به خاطر تعدد و شان اشخاص از اسم بردن خودداری می‌کنم. با این حال باید در اسرع وقت به این موارد رسیدگی و از ادامه این روند جلوگیری شود.»
رئیس شورای شهر تهران نیز در واکنش به تذکر حبیب‌زاده گفت: «این موضوع بسیار مهم است و لازم نیست آن را باز کنم. با این حال اگر فکر می‌کنید باید طرح و لایحه‌ای ارائه شود، این طرح یا لایحه را در جلسه هیات رئیسه ارائه کنید و گزارش را نیز در اختیار همه کمیسیون‌ها به خصوص کمیسیون نظارت و حقوقی قرار دهید.» با این دستور، کمیسیون نظارت بر شورا نیز به این پرونده ورود خواهد کرد.

نجفی وعده داده بود...
پیش از تصویب گزارش 100 روزه از سوی شورای شهر، روز یکشنبه محمدعلی نجفی وعده داده بود که به زودی در خصوص واگذاری‌ها‌ و قراردادهای دوره قبلی بررسی‌ها‌یی صورت خواهد داد و اگر موارد خلاف و سوئی دیده شود، حتما متناسب با آن مورد برخورد خواهد شد. این در حالی است که چندی پیش برخی افراد سعی می‌کردند با برچسب اخلاق‌گرایی و در ظاهر ریش سفیدی مانع از رسیدن کار به نقطه شفاف سازی شوند. با این حال، تهران نشان‌داده که آیین صبر و بردباری را از بر است. تهرانی که 12 سال صبر کرد، از حالا تا 100 روز دیگر بار
دیگر منتظر می‌ماند تا شاید بالاخره آن چه که موردنظر بوده است را شفاف و روشن و صریح متوجه
شود. تهران و شاید حتی تمام کشور منتظرند تا قصورات و تخلفات احتمالی موجود در شهرداری یک بار برای همیشه تکلیفش مشخص شود.
در روزهایی که مدیران ارشد قالیباف به جای جوانان اصلاح‌طلب شایسته اعم از زن و مرد، با احکام جدید نجفی به پست‌ها‌ی کلیدی شهرداری می‌رسند، به‌نظر می‌رسد که حواس منتخبین مردم در پارلمان شهری به مراتب جمع تر و رویه شان به روشنی اصلاح‌طلبانه تر است.