دردسر بزرگ بیماران در پایتخت

آفتاب یزد – گروه اجتماعی: در تهران دستشویی و سرویس‌های بهداشتی عمومی بسیار کم است. مساجد هم در ساعات نماز فقط باز هستند. حتی پارک‌ها هم در ساعاتی از شبانه‌روز سرویس‌های بهداشتی را می‌بندند و اجازه استفاده از آن برای شهروندان مقدور نیست. این در حالی است که بیماران دیابتی، مثانه‌ای و ... نیاز مبرم به سرویس عمومی دارند در حقیقت یا نباید در شهر تردد داشته باشند و به کارهایشان رسیدگی کنند یا در ساعاتی خاص بیرون بیایند. چه اشکالی دارد مساجد و سرویس‌های عمومی 24 ساعته باشند و هر محله‌ای دارای سرویس بهداشتی باشد؟ شهروندان چرا باید برای رفتن به دستشویی دنبال بیمارستان یا درمانگاه باشند؟ از سوی دیگر، همین سرویس‌های بهداشتی که در سطح شهر وجود دارد کثیف هستند و بیشتر از آنکه نیاز یک شهروند را برطرف کند، باعث بیماری و
عفونت می‌شود.
این درددل یکی از شهروندان تهرانی با روزنامه آفتاب یزد است. سوژه‌ای که آن را با زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در میان گذاشتیم. با وجود آنکه پنجمین شورای شهر تهران چند هفته‌ای است که فعالیت خود را شروع کرده، صدراعظم نوری بررسی موضوع کم بودن سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر را در دستور کار کمیسیون سلامت می‌گذارد و در این مورد به آفتاب یزد می‌گوید: «از شما تشکر می‌کنم که به عنوان یک رسانه، درخواست، پیشنهاد و مشکلات مردم را با ما در میان می‌گذارید و خیلی خوشحال می‌شوم که مردم از این طریق و مستند با ما ارتباط بگیرند تا ما مشکلاتشان را دنبال کنیم. مثلا اگر با معضل شهری خاصی روبه‌رو شدند از آن عکس بگیرند و از طریق شما آن را با ما در میان بگذارند.»
وی با اشاره به سرویس‌های بهداشتی سطح شهر تهران می‌افزاید: «در حقیقت احداث سرویس‌های بهداشتی عمومی جزو وظایف شهرداری است و هر ساله در اعتبارات شهرداری در حوزه معاونت اجتماعی این اعتبارات پیش‌بینی می‌شود و با توجه به وضعیت شهر تهران و پراکندگی وجود سرویس‌های بهداشتی عمومی، پیش بینی و برآوردی می‌شود که در یک شهر بزرگی مانند تهران و جمعیت آن چند چشمه سرویس بهداشتی عمومی باید وجود داشته باشد و با چه فاصله‌هایی باید احداث شود تا نیاز شهروندان را تامین و برطرف کند.


لذا براساس این برآوردها شهرداری اقداماتی دارد و هر ساله اعتباری در بودجه منظور می‌کند.»
به گفته صدراعظم نوری؛ «این بودجه سالانه براساس برآوردی است که طبق نظریه کارشناسان پیش‌بینی شده و مطابق آن هر ساله شهرداری می‌داند باید چند چشمه سرویس بهداشتی عمومی احداث کند.»
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه باید گزارش‌های شهرداری در این مورد را بگیریم، می‌افزاید: «در واقع باید بررسی کنیم با توجه به بودجه‌ای که امسال برای این منظور پیش‌بینی شده چقدر پیشرفت کردند و چقدر اقدام به احداث سرویس‌های بهداشتی عمومی جدید کرده‌اند. این گزارش باید نشان دهد که تعداد سرویس‌های بهداشتی عمومی در تهران چند چشمه است.»
وی با بیان اینکه یکی از نکات مهم، نگهداری از این سرویس‌های بهداشتی عمومی است، تاکید می‌کند: «باید مسائل بهداشتی در این سرویس‌ها کاملا رعایت شود و هر شهروندی بتواند با اطمینان خاطر از آن استفاده کند و مطمئن باشند که مشکل بهداشتی، بیماری و مسائلی از این دست برایش ایجاد نمی‌شود.»
صدراعظم نوری با اشاره به اینکه مردم می‌توانند از سرویس‌های بهداشتی عمومی که شرایط نامناسب دارند، مستنداتی به ما ارائه کنند، می‌افزاید: «در این سرویس‌ها اگر بهداشت و نظافت رعایت نمی‌شود یا فاصله بین سرویس‌های بهداشتی در یک محله یا محدوده زیاد است، به ما اطلاع دهند تا براساس آن بتوانیم برنامه‌ریزی کرده و مشکل را مرتفع کنیم.»
وی در پاسخ به این سوال که سرویس‌های بهداشتی مساجد و پارک‌ها هم در آمار شهرداری گنجانده شده است اما چرا مردم نمی‌توانند هر ساعت از شبانه‌روز از آنها استفاده کنند و ساعات خاصی باز هستند؟ می‌گوید: «برای مشکل ساعتی بودن بعضی از سرویس‌های بهداشتی عمومی باید ساز و کاری فراهم کنیم. اگر در زمره آمار شهرداری هست باید فکری بشود زیرا زمانی که این سرویس‌ها بسته هستند باید از آمار سرویس‌های بهداشتی شهرداری حذف شود.
باید با معاونت اجتماعی شهرداری در این مورد جلسه‌ای بگذاریم تا این مشکل را هم حل کنیم تا مردم تهرانی از خدمات بیشتری بهره بگیرند.»
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با اشاره به اینکه بسته بودن سرویس‌های بهداشتی عمومی به دلیل امنیت بیشتر است، تاکید می‌کند: «اگر کسی نباشد که از این سرویس‌ها نگهداری کند می‌تواند محل‌هایی باشد برای اینکه امنیت را به خطر بیندازد. بنابراین ما باید همه جوانب امر را بسنجیم و برای رفع این مشکل اقدام کنیم.»
وی در پاسخ به این سوال که منظورتان از به خطر افتادن امنیت چیست؟ می‌گوید: «احتمال دارد که این فضا برای خرابکاری استفاده شود. یا هر اتفاق دیگری که می‌تواند در نبود نگهبان آنجا رخ دهد. در حقیقت می‌تواند پاتوقی باشد برای انجام یکسری کارهای خلاف و نامناسب. به هر حال یک محل بسته و دنج است و احتمال سوءاستفاده از آن وجود دارد. بنابراین باید کسانی باشند که از سرویس‌های بهداشتی عمومی نگهداری و مراقبت کنند و اگر در پارک یا مسجد از یک ساعتی به بعد سرویس‌های بهداشتی بسته می‌شود شاید به دلیل این است که کسی برای نگهداری آن وجود ندارد و مسئولان هم مشکل امنیتی و ... را در
نظر می‌گیرند.»
زهرا صدراعظم نوری در آخر این وعده را داد که موضوع سرویس‌های بهداشتی عمومی را حتما پیگیری کرده و گزارش آن را به مردم می‌دهد. او از مشاور رسانه‌ای کمیسیون درخواست کرد که این موضوع را در دستور کار کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر بگذارد.»