از محدود کردن آزادی مردم حمایت نمی‌کنیم

سخنگوی دولت تاکید کرد: ممکن است با برخی از استانداران و فرمانداران همکاری نداشته باشیم
محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی در خصوص باقی ماندن برخی استانداران و فرمانداران عنوان کرد: تغییرات در سطح عالی استان‌ها در حال انجام است و ممکن است با برخی از دوستان همکاری نداشته باشیم، از بعضی دیگر  شاید در استان‌های دیگر همکاری کنند. وزیر کشور با تامل و سرعت لازم پیگیر این موضوع است.
دولت آمریکا بازنده اصلی لغو برجام
سخنگوی دولت درباره سخنان اخیر علی اکبر صالحی مبنی بر پایبندی ایران در خصوص برجام عنوان کرد: برجام یک معاهده بین ایران و ۶ کشور است. بنابراین کشوری که بخواهد از برجام خارج شود، خودش ایزوله خواهد شد. وی تاکید کرد: ما بهترین تصمیم را در این خصوص با توجه به اجماع تمامی نهادهای نظام خواهیم گرفت. بازنده اصلی لغو برجام، دولت آمریکا خواهد بود. نوبخت درپاسخ به این سوال که آیا ایران اجازه بازرسی کنترل شده از مراکز هسته‌ای را خواهد داد، عنوان کرد: اظهارات آمانو بسیار صریح بود و نشان داد ایران پایبند است و حرف‌های آمریکا بی‌اساس است.


دیپلماسی برای کمک
به مسلمانان میانمار
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی براین در حالی این روزها شاهد فجایع میانمار هستیم که تاکنون چندین بار این موضوع در دستور کار شورای امنیت سازان ملل قرار گرفته اما به جایی نرسیده و عمده دلیل آن وتو و مخالفت چین و روسیه با پرداختن به این موضوع است با توجه به همکاری‌ها و تعامل جدی ایران با این دو کشور آیا قرار نیست مقام‌های ایران برای جلوگیری از این بحران با کشورهای چین و روسیه وارد مذاکره شوند، گفت: رخ‌داد غم انگیز و واقعا تاسف‌برانگیز فجایع انسانی در کشور میانمار در حال انجام است. دولت و ارتش این کشور مسئول کشتار و قتل‌عام مردم بی پناه و مظلوم میانمار است. نوبخت ادامه داد: ملت، دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران با مسلمانان مظلوم میانمار ابراز همدردی می‌کند. شما شاهد بودید که آقای رئیس جمهور در سفر به قزاقستان این مطلب را عنوان کردند و این اجلاس را فرصتی برای تهیج سایر کشورها در رساندن کمک به آسیب‌دیدگان دانستند. جمعیت هلال احمر ما کمک‌های گسترده‌ای به مسلمان میانمار کرده است. نمی‌توانیم نسبت به این اتفاق  بی‌تفاوت باشیم. وی تاکید کرد: سیاست غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی ایران حمایت از مظلومان و محرومان جهان است. نوبخت درباره اینکه آیا ایران مذاکراتی را با چین و روسیه خواهد داشت یا خیر، عنوان کرد: ما از همه ابزارهای دیپلماسی خود استفاده خواهیم کرد. اما متاسفانه واکنش مناسبی از مراجع جهانی تاکنون ندیده‌ایم.
دولت فقط آن میز بیضی شکل نیست
سخنگوی دولت درباره وعده رئیس جمهور مبنی بر به کارگیری زنان در کابینه گفت: آقای رئیس‌جمهور به وزرای خود اعلام کرده‌اند که معاونان و مدیران خود را از زنان و جوانان بگذارند که این امر در حال انجام است. وی ادامه داد: در سازمان برنامه و بودجه که من مسئولیت آن را بر عهده دارم، بانوان و جوانانی به کار گرفته شده‌اند. بدانید دولت فقط آن میز بیضی شکل که کابینه دور آن جمع می‌شود نیست همه باید تلاش کنند.  نوبخت همچنین در خصوص حضور شهردار تهران در جلسات دولت عنوان کرد: بدون شک با این حضور می‌توانیم خدمات بهتر و بیشتری به مردم ارائه خواهیم کرد.
عدم حمایت از محدودیت آزادی مردم
نوبخت در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر محدود کردن استفاده از شبکه‌های اجتماعی گفت: دولت از هیچ اقدامی که آزادی مردم را محدود کند، حمایت نمی‌کند. وی تاکید کرد: از طرفی هم نمی‌توانیم استقلال کشور را فدای آزادی کنیم دولت از حقوق واقعی مردم در دسترسی به این فضاها دفاع می‌کند. نوبخت در پاسخ به سوالی درباره تخلف برخی از مدیران دولتی در ایام انتخابات، تصریح کرد: در این زمینه بحث جدی در دولت صورت گرفت. آنها وظایف قانونی‌شان را انجام دادند، اینکه استانداری در دوره انتخابات حاضر شود و از عملکرد دولت دفاع کند نه از کاندیدا، طبعا کارش را انجام داده است، البته برای قوه قضائیه حق استقلال و انصاف قائلیم و می‌دانیم اگر در این زمینه شکایتی هم از جریان رقیب دولت صورت گرفته باشد، این قوه شفاف و با انصاف رسیدگی خواهد کرد. سخنگوی دولت درباره معاونت اجرایی گفت: پاسخ این سوال را هفته آینده می‌دهم. وی در خصوص سفر رئیس‌جمهور به نیویورک عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته، اما در لحظات آخر ممکن است اتفاقاتی بیفتند و سفر انجام نشود و یا مسائل دیگری رخ دهد. اجازه بدهید در زمان خودش صحبت کنیم اما اقدامات انجام شده است. به خاطر دارید برداشتن تحریم‌ها در سال ۹۲ در حاشیه همین سفر بود.
مسیر آهسته حضور زنان ایرانی
در ورزشگاه‌ها
نوبخت درباره حاشیه بازی ایران و سوریه و عدم حضور زنان ایرانی در استادیوم آزادی گفت: می‌دانید که در گذشته هم اقداماتی انجام شد اما چون ناهنجاری از سوی برخی تلقی می‌شود این امر باید آهسته مسیر خود را طی کند. سخنگوی دولت تاکید کرد: آقای رئیس جمهور بر اجرای حقوق شهروندی دارد و طبق سوگندی که خورده‌ایم باید تلاش خود را انجام دهیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص دستاوردهای سفر قزاقستان رئیس‌جمهور عنوان کرد: آقای رئیس‌جمهور در فرودگاه برای رسانه‌ها یک نشست خبری داشتند که به اختصار توضیحاتی داده‌اند. وی درباره سخنان علی‌اکبر صالحی و اینکه آیا این مسائل نظر دولت است یا خیر اظهار داشت: ایشان در زمینه فوق مطلع هستند و حتی اگر از نظر دولت بیان نکنند بسیار دقیق است، اما نظرات دولت را سخنگوی دولت و سخنگوی وزارت امور خارجه بیان می‌کنند. وی تاکید کرد: آقای صالحی دارای اطلاعات و نقش هستند و نکات سنجیده را بیان می‌کنند.