شهردارگزارش 100 روزه از پايتخت به شورا ارايه دهد

حميدرضا خالدي
با وجود گذشت حدود يك سال از طرح موضوع واگذاري املاك نجومي در شهرداري تهران به گروهي خاص و ورود دستگاه‌هاي مختلف به آن، پرونده اين موضوع همچنان باز است. در همين راستا برخلاف شوراي چهارم كه چندان تمايلي براي ورود به اين مساله نداشت، شوراي پنجم در همين عمر يك‌ماهه خود نشان داده كه قصد دارد با جديت اين واگذاري‌ها را دنبال كند. ديروز اين موضوع بار ديگر توسط برخي از اعضا ي شوراي جديد مطرح و بر لزوم پيگيري آن تاكيد شد. در همين خصوص رييس كميته عمران شوراي شهر تهران از ارايه اسناد و مداركي خبر داد كه نشان مي‌دهد املاك به افراد خاص واگذار شده است. افشين حبيب‌زاده در تذكري با بيان اينكه براساس بند 6 ماده 55، شهرداري مي‌تواند اراضي خود را با حفظ مالكيت به طور رايگان در اختيار سازمان‌ها و... قرار دهد، گفت: اما متاسفانه با تصويب آيين‌نامه مالي و معاملاتي شاهد واگذاري برخي املاك بدون اطلاع شورا بوده‌ايم و مبالغي نيز براي كمك در نظر گرفته شده بود. او ادامه داد: براساس اسنادي كه به رييس شورا ارايه خواهم داد، اسامي املاك واگذار شده ذكر شده كه به خاطر تعدد و شأن اشخاص از اسم بردن خودداري مي‌كنم. با اين حال بايد در اسرع وقت به اين موارد رسيدگي و از ادامه اين روند جلوگيري شود. حبيب‌زاده با تاكيد بر اهميت اين موضوع افزود: از نظر من در صورت لزوم بايد در اين زمينه طرح و لايحه‌اي نيز به شورا ارايه شود. بعد از اين صحبت‌هاي افشين حبيب‌زاده رييس كميته عمران شوراي شهر تهران گفت: اين موضوع بسيار مهم است. من هم به شخصه حرف‌هايي در اين زمينه دارم اما ترجيح مي‌دهم در حال حاضر از بيان آنها خودداري ‌كنم. با اين حال اگر فكر مي‌كنيد بايد طرح و لايحه‌اي ارايه شود اين طرح يا لايحه را در جلسه هيات رييسه ارايه كنيد و گزارش را نيز در اختيار همه كميسيون‌ها به خصوص كميسيون نظارت و حقوقي قرار دهيد.
نخستين وزير در صحن شوراي پنجم
سه‌شنبه، وزير تعاون به عنوان نخستين وزير دولت يازدهم در صحن شوراي پنجم حاضر شد تا نشان دهد كه بين مديريت شهري جديد و دولت، تعامل تنگاتنگي برقرار است. علي ربيعي در صحن علني اين شورا گفت: حضور من امروز در شورا جنبه نمادين ندارد و با حضور دوستان همفكرمان در شوراي شهر بي‌شك ارتباط وزارت تعاون با شورا افزايش خواهد يافت، چرا كه اين وزارتخانه ارتباط نزديكي با مردم دارد و مي‌توانيم با كمك هم رنج مردم را كاهش دهيم. وزير كار با اشاره به زمينه‌هاي همكاري ميان شورا و شهرداري تهران افزود: بحث كودكان، سالمندان، عدم وقوع حوادثي همچون پلاسكو، ايمن كردن تهران، رسيدگي به جنوب و حاشيه شهر، رسيدگي به گروه‌هاي آسيب‌پذير و مهارت‌آموزي با استفاده از مراكزي كه در مركز شهر تهران قرار دارند از جمله اختياراتي است كه مي‌تواند زمينه همكاري مشترك اين وزارتخانه با شورا باشد. ربيعي در پايان گفت: ريخت تهران از لحاظ انساني نامناسب است و مواردي از سوءاستفاده از كودكان ديده مي‌شود. من به عنوان عضوي از كابينه در اختيار شورا و شهرداري هستم. يكي ديگر از موضوعات مهم مطرح شده در جلسه ديروز تصويب دو فوريت ارايه گزارش 100 روزه شهردار به شورا و تدوين سند تحويل و تغيير بود كه به تصويب اعضاي شوراي شهر تهران رسيد. رسولي عضو كميسيون برنامه و بودجه با بيان اينكه در12 سالي كه قاليباف شهردار تهران بود، مديريت شهري در اختيار يك نفر بود، گفت: ما به مردم قول داديم تا ظرف 3 ماه گزارشي از وضعيت شهرداري تهران در بخش‌هاي مختلف تهيه كنيم اما متاسفانه به دليل اطلاعات متناقض و غيرقابل پذيرشي كه در اختيارمان قرار گرفت، نتوانستيم اين گزارش را به مردم ارايه دهيم. وي با بيان اينكه در اين چند سال، 113 هزار ميليارد تومان صرف پايتخت شده است، تصريح كرد: خدمات زيادي براي تهران ارايه شده كه نواقص جدي نيز داشته است كه بايد اين اقدامات در گزارشي بررسي و در اختيار مردم قرار داده شود.
رسولي ادامه داد: ما به عنوان نماينده مردم قول داده و قسم خورده‌ايم كه پاسخگو باشيم و نجفي شهردار منتخب شورا بايد گزارشي درباره اقتصاد شهري، بدهي‌ها، هلوگرام‌ها و دستگيري‌هاي اخير (اشاره به خبر دستگيري قائم مقام قاليباف در شهرداري) و چالش‌هاي پيش‌روي حوزه مديريتي به اعضاي شورا ارايه دهد و بي‌شك اين گزارش يك مطالبه عمومي است. رسولي گفت: از دكتر نجفي مي‌خواهيم در قالب گزارش 100 روزه و براساس گزارشات مستند، به مردم و نمايندگان گزارش دهد كه چه شهري تحويل گرفته و به چه ميزان اهداف دو برنامه تحقق يافته است و وضعيت تهران در مورد بدهي‌ها، تراكم‌ها و دستگيري‌هاي اخير به چه صورت است. در نهايت، با اكثريت آرا دو فوريت ارايه گزارش100 روزه توسط نجفي و ارايه سند تحويل و تغيير به تصويب رسيد.


كميسيون ماده 100 در شورا
ديروز همچنين افشين حبيب‌زاده، رييس كميته عمران شوراي شهر تهران، در نقدي برعملكرد كميسيون ماده 100 به عنوان اهرم بازدارنده براي تخلفات ساختماني، با بيان اينكه متاسفانه شهرداران مناطق به آراي كميسيون ماده 100 احترام نمي‌گذارند و بي‌توجه به آرا به رايزني با مالكان مي‌پردازند، گفت: اين موضوع نيز در گزارش سازمان بازرسي كل كشور قيد شده و براي همين، لازم است در اسرع وقت اين موضوع كه شهرداران مناطق نبايد نسبت به مذاكرات با مالك براي حل مشكل آراي كميسيون ماده 100 وارد شوند، به آنها ابلاغ شود چراكه اين موضوع زمينه‌ساز فساد خواهد بود. وي در ادامه با بيان اينكه من قبول دارم جداول ابلاغي ضريبK (ضريبي كه در صورت بروز تخلف ساختماني جريمه‌هاي شهرداري براساس آن محاسبه مي‌شود) در بسياري از مواقع غيرمنطقي بوده است، گفت: اما دقت داشته باشيد كه شما پيشنهاد داده‌ايد كه جدول قبلي ضريب K، ملاك عمل قرار گيرد اما اعداد قبلي نيز غيرمنطقي و پايين بود و محدوديتي را ايجاد نمي‌كرد، براي همين پيشنهاد مي‌شود اعلام كنيم كه براي ارايه جداول جديد چه مدت زماني را لازم داريم تا اين موضوع در شورا بررسي شود. همچنين صدراعظم نوري نيز در همين خصوص گفت: كميسيون توافقات و شوراهاي معماري از مهم‌ترين مسائل شهرسازي در مناطق هستند كه بايد نحوه فعاليت آنها مورد بررسي و بازنگري دقيق قرار گيرد.
وي افزود: لازم است جلسه مشتركي با حضور معاون شهرسازي و اعضاي شوراي شهر براي بررسي وضعيت ساخت و ساز در پايتخت برگزار شود تا گزارشي از وضعيت تهران در حوزه ساخت‌وساز ارايه شود.
يك هفته مرخصي
از ديگر نكات جلسه ديروز شورا، اعلام تعطيلي يك هفته‌اي شورا در هفته آينده بود. آنهم در حالي كه تنها يك ماه از آغاز به كار شوراي پنجم مي‌گذرد و اين دوره شورا هنوز تثبيت خود؛ فاصله دارد.