تیلرسون، مخالفت واشنگتن با برجام را تکذیب کرد

وزرای امور خارجه G20 یا گروه 20 اقتصاد بزرگ جهان روز پنجشنبه گذشته در شهر بن مهمان زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان بودند. محور اصلی گفت‌وگوها بررسی سیاست خارجی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور‌ آمریکاست. گروه ۲۰ متشکل از قدرتمندترین کشورهای جهان است که در مجموع ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند.
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در جریان نشست G20 در بن آلمان به موضوع توافق هسته‌ای گروه 1+۵ با ایران هم پرداخت و مخالفت با آن را تکذیب کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا قبل از دیدار با وزیر خارجه آرژانتین در ارتباط با توافق هسته‌ای با ایران گفت او به ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه نگفته است که آمریکا موافق لغو این توافق است.
وزیر خارجه فرانسه پیشتر گفته بود فکر می‌کند آمریکا خواستار لغو توافق اتمی با ایران است. ژان مارک آیرو پس از دیدار با رکس تیلرسون، به خبرنگاران گفته بود دیدگاه فرانسه با همپیمان آمریکایی خود در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران به کلی متفاوت است.


آلمان خواستار نفوذ روسیه برای برقراری صلح در اوکراین
زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان، پنجشنبه گذشته در حاشیه نشست گروه ۲۰ با همتای روسی خود سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه‌ دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر خارجه آلمان، از همتای روسی خود خواست از نفوذ بر جدایی‌طلبان هوادار روسیه در اوکراین استفاده کرده و از آنها بخواهد که سلاح‌هایشان را از مناطق جنگی دور کنند تا به این ترتیب قرارداد مینسک اجرایی شود.
بحران اوکراین موضوعی است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور‌ آمریکا، به آن پرداخته و خواستار حل آن است. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا هم از روسیه خواست با رعایت مفاد قرارداد مینسک راه را برای برقراری آرامش در منطقه باز کند.
تیلرسون پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر امور خارجه روسیه گفت آمریکا از مسکو انتظار دارد که برای ایجاد آرامش در این منطقه بحرانی اقدام کند. او گفت آمریکا در نظر دارد در زمینه‌های عملی با روسیه همکاری کند. تیلرسون به همکاری‌هایی اشاره کرد که می‌تواند به نفع مردم آمریکا باشد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در همین رابطه گفت: مشخص است که نمی‌توانیم همه مشکلات را برطرف کنیم‌ اما هم‌نظریم در مقاطعی که به نفع دوطرف است با هم همکاری کنیم.
لاوروف گفت: ترامپ آمادگی خود را برای برطرف کردن مشکلات دوجانبه با روسیه اعلام کرده است. او گفت روسای جمهوری آمریکا و روسیه در صورتی که شرایط ایجاب کند، می‌توانند با هم دیدار کنند. از جمله موضوع‌های مهم دیگری که قرار است در نشست دوروزه G20 مورد بحث قرار گیرند تجارت آزاد، روابط بازارهای مالی و حمایت از محیط‌زیست است.