نجفي سكوت را بشكند

آرمان- حمید شجاعی: شورای شهر پنجم در شرایطی روی کار آمد که سخن از برخی ابهامات و تخلفات اتفاق‌افتاده در شهرداری تهران به بیرون از شورا و حتی به صحن علنی مجلس نیز کشیده شده بود. بدین جهت، همه بر این امر متفق‌القول بودند که یکی از وظایف مهم شورای پنجم رسیدگی به این ابهامات و احیانا تخلف‌ها در 12سال گذشته است. گرچه در این راستا برخی اعضای شورای چهارم تلاش کردند تا بتوانند مسیر شهرداری را برای کم‌شدن این ابهامات و حاشیه‌ها ساماندهی و سازماندهی کنند، اما در اقلیت قرار داشتن اصلاح‌طلبان در شورای چهارم و همچنین همراهی اکثریت اصولگرای شورا با شهردار وقت باعث شد اغلب این تلاش‌ها به سرانجام روشنی نرسد. اکنون با روی‌کارآمدن اصلاح‌طلبان در شورای شهر پنجم این رسالت بر دوش آنها و شهردار جدید پایتخت است که به روند 12‌ساله عملکرد شهرداری تهران ورود کرده و نسبت به این عملکرد و ابهامات موجود شفاف‌سازی کنند. در این راستا باید دید شورای شهر و شهرداری تا چه اندازه بدین امر خواهند پرداخت و چه موفقیت‌هایی به‌دست خواهند آورد.
از املاک نجومی تا شهر آفتاب
از شورای دوم تا شورای چهارم، شهر تهران 3 شورای اصولگرا را به خود دیده است. محمدباقر قالیباف در هر سه دوره به‌عنوان شهردار پایتخت انتخاب شد و به فعالیت پرداخت. به اعتقاد برخی صاحبنظران طی 12سال گذشته مجموعه شهرداری هزینه بالایی را به شهر و شهروندان تحمیل کرده و حتی این ادعا مطرح شده که برخی پروژه‌ها اگر چه می‌شد با نصف تا یک‌سوم قیمت تمام‌شده هم به بهره‌برداری برسند، اما با هزینه بالاتر احداث شده‌اند. در 12 سال گذشته برخی اتهامات، ابهامات و حاشیه‌ها در عملکرد شهرداری تهران مطرح شده که از آن جمله می‌توان به پرونده املاک نجومی، مطرح‌شدن شهرفروشی، استخدام‌ها در شهرداری و شرکت مترو اشاره کرد، گرچه فروش مجموعه شهر آفتاب و فروشگاه شهروند برای پرداخت بدهی‌های شهرداری نیز در این شمار قرار می‌گیرد. تلاش شورای شهر چهارم در این راستا باعث شد که طرح تحقیق و تفحص از شهرداری به کمیسیون عمران و صحن علنی مجلس نیز کشیده شود، اما این طرح در مجلس رأی نیاورد. درباره استیضاح شهردار در شورای شهر، به‌گفته برخی از اعضای شورای چهارم، به‌دلیل اینکه اصلاح‌طلبان شورا در اقلیت قرار داشتند و اکثریت اعضا با استیضاح شهردار موافق نبودند، رأی لازم برای سوال از شهردار هم فراهم نمی‌شد، چه رسد به استیضاح، اما اکنون شورای پنجم می‌تواند با کار کارشناسی و دقیق پرونده‌های گذشته را بررسی کرده و با استفاده از همه توان ایجادشده در مجموعه شهرداری و شورای شهر، شهردار گذشته، محمدباقر قالیباف را به پاسخگویی درباب این ابهامات وادارد.
گزارش عملکرد 12ساله


در این راستا دیروز اعضای شورای شهر تهران با رأی به دوفوریت طرح ارائه گزارش 100روزه و گزارش سند تحول و تغییر مدیریت شهر تهران، نجفی را ملزم به ارائه کارنامه عملکرد قالیباف کردند. دو فوریت این طرح با 18 رأی به هیات‌رئیسه ارسال شد که با اکثریت آرا تصویب شد. در این ارتباط، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفت: «شهردار تهران ملزم است ظرف 100روز عملکرد قالیباف را به‌عنوان شهردار 12‌ساله تهران در بخش‌های مختلف تهیه و به شورا و مردم ارائه کند.» عضو دیگر شورای شهر تهران نیز در این‌باره افزود: «ما به مردم قول داده‌ایم که ظرف 3ماه گزارشی از وضعیت شهر تهران در بخش‌های مختلف تهیه کنیم، اما متاسفانه در این مدت با اطلاعات متناقض و غیرمستند مواجه شده‌ایم.» حسن رسولی ادامه داد: «طی 12 سال 113‌هزار‌میلیارد تومان برای شهر هزینه شده است و برخی این عملکرد را سیاه و برخی سفید می‌دانند.» با این اوصاف اکنون محمدعلی نجفی باید به بررسی عملکرد قالیباف در حوزه‌های مختلف بپردازد تا زیر و بم کارنامه کاری او را برای شورا هویدا کند که البته این کار دو مزیت خواهد داشت. از سویی شهردار گزارشی از کارنامه کمی و کیفی عملکرد شهردار سابق را طبق دستور به شورا ارائه خواهد داد و منابع، مخارج و هزینه‌کردهای 12‌ساله گذشته روشن خواهد شد. از سوی دیگر نیز برخی از اعضای شورا که اظهار می‌کردند اطلاعات کاملی نسبت به عملکرد آقای قالیباف ندارند، با اطلاعات کامل‌تری به طرح مطالبات از شهرداری خواهند پرداخت.
بازگرداندن املاک
در همین راستا دیروز رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که اسناد و مدارک واگذاری املاک در اختیار کمیسیون نظارت گذاشته شود. محسن هاشمی‌ در واکنش به تذکر افشین حبیب‌زاده به واگذاری‌های خاص در شهرداری تهران گفت: «من نیز سخنانی دارم، اما در حال حاضر از بیان آن خودداری می‌کنم.» رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه اسناد و مدارکی در این خصوص وجود دارد، گفت: «از رئیس کمیته عمران درخواست می‌شود که اسناد و مدارک خود را به امینی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی، بدهد تا کمیسیون حقوقی نیز در این امر مهم تحقیقاتی داشته باشد.» از سوی دیگر، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از ارائه اسناد و مدارکی خبر داد که نشان می‌دهد املاک به افراد خاص واگذار شده‌ است. افشین حبیب‌زاده با بیان اینکه براساس بند 6 ماده 55، شهرداری می‌تواند اراضی خود را با حفظ مالکیت به‌طور رایگان در اختیار سازمان‌ها و... قرار دهد، گفت: «متاسفانه شاهد هستیم در سازمان املاک واگذاری‌هایی بر خلاف قانون و بدون مصوبه شورا انجام می‌شود.» وی افزود: «همچنین مبالغی در بودجه سال 96 برای کمک به افراد خاص منعقد شده که به جهت تعدد و رعایت شأن افراد از اعلام اسامی آنها خودداری می‌کنم، اما اسناد و مدارک کاملی در این خصوص دارم.» رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: «باید در قالب یک طرح فوری از روند این واگذاری‌ها جلوگیری و املاک به شهرداری بازگردانده شود.»