در نشست اتاق بازرگانی تهران مطرح شد؛

گروه بازرگانی- روز گذشته موضوعات مهمی همچون افزایش قیمت دلار، طرح حذف قیمت برخی از گروه‌های کالایی و همچنین حذف ارز مسافرتی که این روزها مورد بحث و مذاکره بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران قرار گرفته است به اتاق بازرگانی تهران کشیده شد و فعالان بخش‌خصوصی نیز در مورد اقدامات اخیر دولت، اظهارنظر کردند. اگرچه برخی کارشناسان معتقدند که حذف ارز مسافرتی و رهاسازی نرخ ارز به منظور تک‌نرخی کردن ارز و ایجاد رونق در بازار انجام گرفته اما واقعیت این است که تصمیمات جدید دولت، بازار را به بدترین روزهای خود برده است تا جایی که فعالان بازار معتقدند تا آخر سال نه‌تنها رونقی ایجاد نمی‌شود بلکه رکود بیشتر خواهد شد. این در حالی است که رییس اتاق بازرگانی تهران نیز خیلی به تصمیمات بانک مرکزی اطمینان ندارد و معتقد است که ارز با وعده، تک‌نرخی نمی‌شود. مسعود خوانساری معتقد است که رییس کل بانک مرکزی موضوع تک‌نرخی کردن ارز را مطرح کرده و حذف ارز مسافرتی نیز مقدمه آن بوده است که ما امیدواریم این امر امسال تحقق یابد. اما باید توجه داشت که سیف سال قبل نیز بارها این موضوع را اعلام کرد اما به سرانجام نرسید.
تصمیم وزارت صنعت در مورد حذف قیمت برخی از گروه‌های کالایی نیز موضوعی بود که دیروز در جمع فعالان بخش‌خصوصی مطرح شد. بر همین اساس کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران در سخنان پیش از دستور خود از طرح حذف الزام درج قیمت روی کالاهای این حوزه دفاع کرد و آن را عامل افزایش رقابت و کاهش قیمت دانست که در مجموع به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود.
نمایندگان بخش‌خصوصی در نشست ماهانه شهریور خود، میزبان مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات کشور نیز بودند و در مورد حمایت‌های این صندوق از توسعه صادرات غیرنفتی با سیدکمال سیدعلی بحث و گفت‌وگو کردند.
وعده شریعتمداری برای تثبیت تعرفه‌های تجاری


رییس اتاق بازرگانی تهران در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان اینکه امیدواریم صدای واحدی به ویژه در حوزه اقتصاد از دولت شنیده شود، گفت: وزیر جدید صنعت وعده داده است که تعرفه‌ها در چهار سال آینده تغییری نخواهد کرد و تغییرات تنها در ضرورت‌های خاص اتفاق می‌افتاد.
مسعود خوانساری افزود: مسایلی از جمله تک‌نرخی کردن ارز، اصلاح سیستم نظام بانکی، مبارزه با فساد و رونق بازار سرمایه باید در راس کار دولت باشد. در این میان اتاق بازرگانی تهران آمادگی دارد با همکاری دولت در مورد تحقق این اهداف گام بردارد.
رییس اتاق بازرگانی تهران درباره حضور مدیرعامل موسسه فریزر در اتاق تهران گفت: قرار شد این موسسه با ارائه‌ راهکارها و پیشنهادات، شرایطی را فراهم کند تا رتبه ایران در آزادی اقتصادی بهتر شود. در حال حاضر رتبه ایران ۱۵۲ است.
وی اضافه کرد: به همراه مدیرعامل موسسه فریزر، وزیر اقتصاد عمان نیز حضور داشت. قبل از آزادی اقتصادی درآمد سرانه عمان چهار هزار دلار بود اما با اصلاحات انجام شده و با کمک موسسه فریزر درآمد سرانه این کشور به ۳۶ هزار دلار رسیده است.
رشد صنعت ساختمان پس از 20 فصل
رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه محیط کسب‌وکار در ایران نیازمند اصلاحات جدی است ابراز امیدواری کرد کابینه جدید و همچنین اتاق بازرگانی تلاش ویژه‌ای برای حل مشکلات این حوزه داشته باشند. او ادامه داد: در جلسه‌ای که روز شنبه با روسای کمیسیون‌های مشورتی اتاق داشتیم قرار شد این موضوع در اولویت قرار گیرد، به‌خصوص کمیسیون تسهیل کسب‌وکار باید به صورت ویژه به مشکلات این حوزه بپردازد و با هماهنگی با وزارتخانه‌ها و تشکیل کارگروه‌های ویژه، این امر را به عنوان یکی از مسوولیت‌های اصلی اتاق تهران در سال‌جاری به پیش ببرد.
رییس اتاق تهران در ادامه به بیانیه 24 بندی اتاق تهران در جلسه پیشین و تعیین اولویت‌های اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در دیداری که با شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم ایشان بیان کرد که آماده واگذاری تمامی بنگاه‌ها و شرکت‌هایی است که هم اکنون توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اداره می‌شود.
خوانساری ادامه داد: بحث مهم دیگری که در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد، مساله تعرفه‌ها بود که شریعتمداری اعلام کرد برنامه‌ای دارد که برای چهار سال آینده تعرفه‌ها را ثابت نگه دارند و فقط در مواقع بسیار ضروری آنها را تغییر دهد. اگر این اتفاق رخ دهد حرکت بسیار بزرگی خواهد بود چون یکی از مشکلات اقتصادی که هم‌اکنون داریم، تغییر تعرفه‌ها به صورت روزانه است که باعث تشدید فساد، ناامنی و بی‌ثباتی اقتصادی می‌شود.
رییس اتاق بازرگانی تهران همچنین گفت: اجلاس جهانی اتاق‌های بازرگانی هفته آینده برگزار می‌شود که بر این اساس هیاتی از اتاق بازرگانی ایران و تهران در آن حضور دارند. همچنین بعد از 20 فصل متوالی که رشد صنعت ساختمان منفی یا صفر بود در فصل بهار این رشد به 1/7 درصد رسید که اگر این وضعیت تداوم داشته باشد جای امیدواری است که در فصل‌های پیش‌رو رونقی در بخش ساختمان ایجاد شود.
ضرورت پیگیری اصلاح نظام بانکی
خوانساری همچنین در سخنانی کوتاه به موضوع تک‌نرخی کردن ارز اشاره کرد و گفت: بحث مهم اقتصادی دیگر، تک‌نرخی کردن ارز بود که خوشبختانه سیف، رییس‌کل بانک مرکزی هم بر آن تاکید ویژه داشتند. البته سال گذشته هم چندین بار این موضوع را بیان کردند اما عملی نشد و امیدواریم امسال حتما اجرایی شود. خوشبختانه مقدمه این کار را که حذف ارز مسافرتی بود، انجام دادند و امیدواریم گام‌های بعدی نیز به سرعت برداشته شود. همچنین بحث دیگری هم که سیف اعلام کرد اصلاح نظام بانکی بود که اقداماتی در خصوص آن انجام شده و لازم است به طور جدی پیگیری شود.
رتبه ریسک اعتباری ایران باید ۳ شود
در این نشست، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران نیز با اشاره به اینکه حجم تجارت جهانی 16 هزار میلیارد دلار است، گفت: صندوق‌های ضمانت صادرات دنیا در مجموع 11 درصد از این میزان را پوشش می‌دهد.
کمال سیدعلی با بیان اینکه ایران بزرگ‌ترین جذب‌کننده فاینانس دنیا در میان‌مدت و بلند‌مدت بوده است، گفت: مجموع واردات کشور ما در ارتباط با خدمات فنی و مهندسی در سال‌های گذشته با پنج میلیارد دلار بوده که از فاینانس استفاده شده است.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اظهار داشت: 70 درصد فاکتورهای ریسک ایران اقتصادی است و در حال حاضر رتبه ریسک اعتباری ایران در دنیا در گروه شش قرار دارد در حالی که انتظار می‌رود این رتبه در گروه 2 یا 3 باشد و قبل از تحریم‌ها رتبه ایران در ریسک اعتباری در گروه 6 قرار داشت.
وی با بیان اینکه در اروپا کار صنعتی انجام نمی‌دهیم، گفت: در عراق،‌ تاجیکستان، سودان و سریلانکا طرح‌های عمرانی داشته‌ایم و اگر چه روابط سیاسی خوبی با سودان نداریم اما روابط اقتصادی با این کشور خوب است و صندوق ضمانت صادرات ایران پوشش ریسک را در این کشور انجام می‌دهد.
نرخ ارز باید متناسب با تورم تغییر کند
سیدعلی با تاکید بر اینکه نرخ ارز باید متناسب با تورم تغییر کند، اظهار داشت: نمی‌شود تورم حدود 10 درصد باشد اما نرخ ارز همچنان ثابت باقی بماند زیرا وقتی نرخ سود پول حدود 20 درصد است باید نرخ پول داخلی به همان میزان تضعیف یابد که در غیر این صورت کار به درستی پیش نمی‌رود.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران بیان داشت: تلاش ما این است که بتوانیم پول را با نرخ کمتر از 18 درصد به صادرکنندگان وام دهیم اما بانک‌های خصوصی نتوانستند این کار را انجام دهند. برخی از بانک‌ها که با صندوق توسعه ملی قرارداد دارند، پول را با نرخ 12 تا 13 درصد به صادرکنندگان وام داده‌اند.
حذف ارز مسافرتی به نفع صادرات
رییس کنفدراسیون صادرات ایران نیز حذف ارز مسافرتی را مقدمه تک‌نرخی کردن ارز دانست و گفت: این اقدامات به نفع صادرات است و در بلند‌مدت به ایجاد شفافیت و حذف رانت‌ها کمک قابل ملاحظه‌ای خواهد کرد.
محمد لاهوتی اظهار کرد: هر گونه تبدیل پول‌های بزرگ به وجوه کوچک که در کل قدرت خودش را از دست دهد، مغایر منافع ملی است. در بحث یارانه‌ها؛ اعداد بسیار بزرگی تقسیم می‌شود اما نه گیرنده وجوه می‌تواند از آنها به‌درستی استفاده کند و نه دولت می‌تواند کاری با آن انجام دهد.
وی افزود: پرداخت ارز مسافرتی هم همین بحث را دارد. شاید پرداخت 300 دلار به هر مسافر، چندان زیاد نباشد ولی همین میزان که در تعداد 9 میلیون مسافری که هر سال به خارج می‌روند، ضرب شود؛ عدد قابل توجهی به دست می‌آید. با این کار به جای اینکه از جذب توریست و خلق پول در اقتصاد کشور حمایت شود از خروج ارز از کشور و پرداخت یارانه در اعزام مسافران ایرانی به کشورهای دیگر حمایت می‌شود.
لاهوتی گفت: یکی از رانت‌های بزرگ کشور دو نرخی بودن ارز و استفاده از منابع ارزی ارزان برای واردات است. با این کار هم نوعی اتلاف منابع اتفاق افتاده و هم این تفاوت ارزی سر سفره مردم نمی‌آید؛ عده خاصی می‌توانند از این منابع استفاده کنند، اختلاف طبقاتی شدید و نابرابری اجتماعی به وجود می‌آید.
کشور با منافع ملی مدیریت شود
رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت : حذف ارز مسافرتی گام مهمی برای رسیدن به سیستم تک‌نرخی ارز است و در خبرها آمده بود که ارز مبادله‌ای برای برخی از کالاها هم برداشته می‌شود. حالا دولت این شرایط را دارد که هم ارز مبادلاتی و هم ارز مسافرتی را حذف کند.
وی تاکید کرد: گفته می‌شود که مردم از حذف ارز مسافرتی ناراضی هستند اما من کلمه مردم را نمی‌پسندم. به این دلیل که مردم تمام 80 میلیون نفر در داخل کشور هستند؛ نه اقلیتی که به خارج سفر می‌کنند. اگر قرار باشد منابعی بین مردم تقسیم شود، بیشترین نیاز را آنهایی دارند که در کل عمر یک سفر هم به خارج از کشور نمی‌روند و اینکه گفته می‌شود مردم با این اقدامات مخالفند، قطعا این‌طور نیست.
حذف برچسب قیمت
همچنین رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در این نشست گفت:‌ اجرای ابلاغیه حذف برچسب قیمت‌گذاری نه تنها منجر به گرانفروشی نمی‌شود بلکه تفاوت قیمت از کارخانه تا زمانی که کالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد را کاهش می‌دهد.
کاوه زرگران با تاکید بر اینکه با حذف قیمت‌گذاری توسط تولیدکنندگان هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد، گفت: به دنبال این ابلاغیه مسوولیت درج قیمت از عهده تولیدکنندگان برداشته می‌شود و براساس ضوابط برعهده توزیع‌کنندگان قرار می‌گیرد.
رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران بیان داشت: تفاوت قیمت کالا از کارخانه تا زمانی که کالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد باید 15 درصد باشد اما هم‌اکنون تفاوت قیمت 40 درصد است که با اجرای ابلاغیه حذف قیمت توسط تولیدکنندگان کالا با قیمت کمتری به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
الزام جذب سرمایه‌گذاران خارجی
حسن فروزان‌فرد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز به الزامات جذب سرمایه‌گذاران خارجی پرداخت و گفت: پس از گذشت دو سال که با تبادل بالای هیات‌های تجاری مواجه بوده‌ایم، این واقعیت آشکار شده است که با وجود فرصت‌های فراوان سرمایه‌گذاری، پروژه‌های قابل عرضه بین‌المللی طراحی نشده است. در واقع اتاق تهران و دیگر اتاق‌های بازرگانی چه زمانی که هیاتی به دیگر کشورها اعزام می‌کنند و چه وقتی که با هیات‌های خارجی در کشور ملاقات می‌کنند، پروژه سرمایه‌گذاری قابل عرضه در اختیار ندارند.