فشار اقتصادی برای ماجراجویی هسته‌ای

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه جدیدی تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را تشدید کردند‌. آمریکا خواهان تحریم‌های بیشتری علیه پیونگ‌یانگ بود، اما با وتوی چین و روسیه روبه‌رو شد‌. روسیه و چین می‌گویند تشدید تحریم‌ها علیه کره‌شمالی دردی را دوا نمی‌کند و خواهان ازسرگیری مذاکرات موسوم به شش جانبه شده‌اند که از سال ۲۰۰۸ میلادی متوقف مانده است‌.
تحریم کامل نفتی، ممنوعیت سفر برای رهبر کره‌شمالی و نیز مسدود کردن تمامی حساب‌های بانکی او در خارج از کشور، پیشنهاد ایالات متحده آمریکا علیه کره‌شمالی بود اما دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل، چین و روسیه با این طرح مخالفت کردند‌. به همین دلیل این شورا در جلسه دوشنبه گذشته خود فروش و ارسال نفت به کره‌شمالی را محدود کرد‌. ۱۵عضو شورای امنیت در این جلسه همچنین خرید هرگونه منسوجات از کره‌شمالی را ممنوع کردند‌. منسوجات دومین صادرات بزرگ کره‌شمالی را تشکیل می‌دهد و تنها در سال ۲۰۱۶ این کشور از این صادرات ۷۵۲ میلیون دلار درآمد داشت و ۸۰ درصد این صادرات به چین است‌.
به گزارش دویچه‌وله، کشورهای اروپایی عضو این شورا از جمله بریتانیا بسیار تلاش کردند راه‌حلی میانه را انتخاب کنند که مردم کره‌شمالی کمتر آسیب ببینند‌. به همین منظور صادرات نفت تصفیه‌شده به این کشور به دو میلیون بشکه در سال محدود می‌شود اما صادرات نفت خام در حد فعلی باقی می‌ماند‌. صادرات گاز به کره‌شمالی نیز به‌طور کامل ممنوع می‌شود‌. کره‌شمالی در حال حاضر حدود 5/4 میلیون بشکه نفت تصفیه‌شده و دیگر محصولات پالایشی و چهار میلیون بشکه نفت‌خام وارد می‌کند‌. کره‌شمالی هفته گذشته یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرد‌. پس از آن آمریکا و دیگر کشورهای غربی و همچنین همسایگان این کشور، کره‌جنوبی و ژاپن خواستار تشدید تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ شدند‌.
هشدار سختگیرانه علیه کره‌شمالی


وزارت خارجه کره‌جنوبی تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه کره‌شمالی را هشداری سختگیرانه به این کشور دانست‌. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: کره‌شمالی باید این هشدار سختگیرانه از سوی جامعه جهانی را بپذیرد که ادامه اقدامات تحریک‌آمیز تنها منجر به بیشتر شدن انزوا و فشارهای اقتصادی بر این کشور خواهد شد‌. سئول تاکید کرده که به همکاری در سطح بسیار بالا با جامعه جهانی ادامه می‌دهد تا مطمئن شود تحریم‌های شورای امنیت منجر به خلع سلاح اتمی کره‌شمالی و صلحی پایدار در شبه‌جزیره کره خواهد شد‌. نخست‌وزیر ژاپن هم از تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه کره‌شمالی استقبال کرده و آن را یک قطعنامه تحریمی فوق‌العاده سخت توصیف کرده است‌. آبه دیروز در توکیو گفت: مهم است که فشاری بی‌سابقه به کره‌شمالی وارد آید تا سیاست‌هایش را تغییر دهد‌.
توقف ارائه خدمات به کره‌شمالی توسط بانک‌های بزرگ چین
چهار بانک بزرگ دولتی چین ارائه خدمات مالی به مشتریان جدید کره‌شمالی را متوقف کرده‌اند‌. کارکنان سیستم بانکی چین اعلام کردند: چهار بانک بزرگ دولتی چین ارائه خدمات مالی به مشتریان جدید کره‌شمالی را متوقف کرده‌اند، این اقدام پس از آن صورت گرفته است که واشنگتن از عدم اقدامات کافی پکن در قبال آزمایش‌های هسته‌ای کره‌شمالی، ابراز نگرانی کرده است‌.
بانک‌های چینی به خاطر همکاری مالی با کره‌شمالی تحت نظارت بوده‌اند‌. یک منبع آگاه در یکی از شعبه‌های بانک مسکن چین در استان لیائو نینگ در این باره گفت: بانک مسکن چین به‌طور کامل همکاری تجاری با کره‌شمالی را متوقف کرده است‌. تعلیق همکاری‌های بانکی چین با کره‌شمالی از 28 آگوست آغاز شده است‌.
دولت ترامپ که از اقدامات چین علیه کره‌شمالی ناراضی بوده، در ژوئیه تحریم‌های جدیدی را علیه بانک‌های کوچک چینی و سایر شرکت‌هایی که با کره‌شمالی همکاری داشتند، اعمال کرده است‌. یک منبع آگاه بانکی چین نیز تاکید کرد: بانک صنعتی و تجاری چین موسوم به‌ ای سی بی سی نیز افتتاح حساب برای اتباع کره‌شمالی و ایران را از 16 ژوئیه متوقف کرده است‌. یک منبع آگاه در بانک مسکن چین نیز افزود: اتباع کره‌شمالی که در بانک مسکن چین حساب دارند، قادر به پس‌انداز یا برداشت پول نیستند‌. بانک کشاورزی چین هم از باز کردن حساب برای مشتریان کره‌شمالی خودداری می‌کند‌.
اخراج سفیر کره‌شمالی از پرو
دولت پرو سفیر کره‌شمالی را به دلیل آزمایش اتمی پیونگ‌یانگ از این کشور آمریکای لاتین اخراج کرد‌. دولت پرو اعلام کرده که سفیر کره‌شمالی یک عنصر نامطلوب است و به وی پنج روز زمان داده پرو را ترک کند‌. وزارت خارجه پرو دوشنبه گذشته اعلام کرد که تصمیم گرفته سفیر کره‌شمالی را به دلیل تداوم نقض گسترده قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل درباره عدم آزمایش اتمی و موشکی از سوی پیونگ‌یانگ اخراج کند‌. این اقدام از سوی دولت لیما در پی اقدامی مشابه از سوی مکزیک صورت گرفت‌.
معاون رییس‌جمهور آمریکا در جریان سفر به چهار کشور آمریکای لاتین از آنها خواست روابط دیپلماتیک خود را با پیونگ‌یانگ قطع کنند تا با این اقدام کره‌شمالی تحت فشار قرار گیرد‌. پرو روابط دیپلماتیک خود را با کره‌شمالی در ۱۹۸۸ آغاز کرده است‌. البته هیچ سفارتخانه‌ای در این کشور ندارد‌.
تاکید آلمان و روسیه بر حل دیپلماتیک بحران
رهبران آلمان و روسیه در یک تماس تلفنی بر حل مسالمت‌آمیز بحران کره‌شمالی تاکید کردند‌. آنگلا مرکل و ولادیمیر پوتین در این مکالمه تاکید کرده‌اند که این بحران تنها از راه دیپلماتیک و با گفت‌وگوی سیاسی قابل‌حل است‌. به گفته سخنگوی دولت آلمان، مرکل در این گفت‌وگوی تلفنی از تلاش‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تشدید تحریم‌ها علیه کره‌شمالی حمایت کرده است‌. رییس‌جمهور روسیه بدون اظهارنظری درباره تحریم‌های جدید، از بی‌توجهی کره‌شمالی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرده است‌.
پیش‌تر دبیرکل ناتو گفته بود که برنامه اتمی کره‌شمالی یک تهدید جهانی و نیازمند واکنش جهانی است‌. وی گفت: در مورد اینکه آیا ماده 5 در چنین وضعیتی به کار گرفته خواهد شد یا نه قصد گمانه‌زنی ندارم‌. حرفی که می‌توانم بزنم این است که ما کاملا بر چگونگی کمک به یافتن یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای این مناقشه و فشار بر کره‌شمالی برای متوقف‌کردن برنامه‌های موشکی و اتمی‌اش متمرکز هستیم‌.
او از کره‌شمالی خواست از توسعه سلاح‌های اتمی دست بردارد و آن را نقض فاحش قطعنامه‌های شورای امنیت و تهدیدی علیه صلح و ثبات بین‌المللی خواند‌. ناتو قبلا آزمایش‌های موشکی و اتمی کره‌شمالی را محکوم کرده اما به عنوان یک ائتلاف نظامی مستقیما در فعالیت‌های دیپلماتیک برای حل آن نقش ندارد‌.
در همین حال، وزیر دفاع انگلیس در گفت‌وگو با بی‌‌بی‌‌سی اظهار کرد: آمریکا حق دارد از سایر اعضای سازمان ملل بخواهد به دفاع از سرزمین‌هایش کمک کند اما کار نباید به آنجا برسد‌. او گفت: باید به هر قیمتی شده از بدل‌شدن این بحران به یک مناقشه نظامی جلوگیری کنیم‌. به همین دلیل ما در سازمان ملل سخت تلاش می‌کنیم قطعنامه بهتری تصویب و تحریم‌های جاری را اعمال کنیم‌. مشغول بررسی تحریم‌ها در سراسر اتحادیه اروپا هستیم و سعی داریم چین را قانع کنیم همسایه‌اش را مهار کند‌.
مک کین: هزینه پرخاشگری نابودی است
جان مک کین، سناتور ایالت آریزونا یکشنبه گذشته از سازمان ملل خواست با افزایش نیروها در اطراف کره‌شمالی، به رهبر این کشور هشدار دهد که رفتارهای پرخاشگرانه به نابودی کشورش خواهد انجامید‌. جان مک کین افزود: ایالات متحده آمریکا باید مطمئن شود که کیم جونگ اون می‌داند اگر رفتار پرخاشگرانه داشته باشد کشورش محو خواهد شد‌. مک کین همچنین اعلام کرد استراتژی آمریکا باید افزایش توان موشکی کره‌جنوبی، فشار بر چین و بررسی ارسال سلاح هسته‌ای به شبه‌جزیره کره را شامل شود‌. سناتور آریزونا اعتقاد دارد چین به‌اندازه کافی برای محدود کردن کره‌شمالی تلاش نمی‌کند و آمریکا برای تاثیر بر پکن باید از اهرم‌های اقتصادی استفاده کند‌.