نوبخت: امیدواریم از جوانان و بانوان استفاده شود

گروه سیاسی-پس از چینش کابینه گمان می‌رفت که با وجود تاکیدات رییس‌جمهور در بهره‌گیری از ظرفیت‌ زنان و جوانان در دولت در جایگاه‌ معاونان و مشاوران وزرا، شاهد تغییرات زیادی در این منصب‌ها باشیم، با وجود اینکه عزل و نصب‌ها در سطح مدیران همچنان در دولت دوازدهم ادامه دارد، اما شواهد حاکی از آن است که بخش عمده‌ای از مدیران و مشاوران، همان افراد به‌کار گرفته شده در دولت یازدهم هستند که حالا دوباره در جایگاه خود ابقا شده‌اند و این خلاف وعده‌های روحانی مبنی بر اختصاص 40 درصد از پست های مدیریتی ارشد در دولت به زنان و جوانان است. با این حال سوال مهم این است که روحانی چه پاسخی برای عدم تحقق وعده حضور زنان و جوانان در دولت دوازدهم دارد؟ پیش از این محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که استاندار زن در دولت دوازدهم خواهیم داشت، گفته بود که موانع زیادی برای این امر وجود دارد. با این حال به نظر می‌رسد دولت می‌توانست در سطح مدیران وزارتخانه تغییراتی ایجاد کرده و از ظرفیت‌های زنان و جوانان بیشتر استفاده کند. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز خود با اصحاب رسانه دراین باره توضیح داد.
وی در پاسخ به خبرنگار روزنامه «جهان‌صنعت» مبنی بر اینکه رییس‌جمهور وعده به‌کارگیری زنان و جوانان را در جایگاه مدیر و معاون در دولت داده بود اما حالا وزیران کابینه، مدیران ارشد و معاونان گذشته خود را ابقا کرده‌اند، با این شرایط این وعده چگونه محقق می‌شود، پاسخ داد‌: «آقای رییس‌جمهور به وزرای خود اعلام کرده‌اند که باید تعدادی از مدیران‌شان از بانوان و جوانان باشند و این اتفاق افتاده است و خیلی از وزارتخانه‌ها انتصابات خود را به‌گونه‌ای انجام داده‌اند که از ظرفیت و شایستگی‌های بانوان بتوان استفاده کرد‌.
وی ادامه داد‌: در سازمان برنامه و بودجه که من مسوولیت آن را بر عهده دارم، این اقدام در راستای معاون و مشاور سازمان انجام شده است‌. امیدواریم یک یا دو اقدام دیگر هم از سوی سازمان‌های دیگر از جمله سازمان برنامه و بودجه برای استفاده از جوانان صورت گیرد‌. باید تلاش کنیم زمینه رشد جوانان فراهم شود‌. این را هم قبول داشته ‌باشید که تاکید دولت فقط آن 30 و چند نفری که دور میز بیضی دولت جمع می‌شوند، نیست‌. انرژی جوان و شایستگی‌های بانوان در همین راستا به رییس‌جمهور در دولت کمک می‌کند‌. رییس‌جمهور با بخشنامه‌ای هم که داشتند همه را موظف کردند این کار را انجام دهند‌.» نوبخت در پایان قول مساعد داد آماری از میزان انتصاب زنان و جوانان در دولت را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد‌.
وزیر کشور پیگیر تغییر استانداران است


سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص باقی ماندن برخی استانداران و فرمانداران عنوان کرد‌: تغییرات در سطح عالی استان‌ها در حال انجام است و ممکن است با برخی از دوستان همکاری نداشته باشیم، بعضی دیگر شاید در استان‌های دیگر همکاری کنند‌. وزیر کشور با تامل و سرعت لازم پیگیر این موضوع است‌. نوبخت درباره آنچه تخلفات مدیران دولتی و استانداران خوانده می‌شود، نیز اظهار کرد‌: آنها وظایف قانونی خودشان را انجام دادند‌. اینکه استانداری در دوران انتخابات حاضر شود و از عملکرد دولت و نه از یک کاندیدای خاص دفاع کند بالطبع کار خود را انجام داده است.البته برای قوه‌قضاییه حق استقلال و انصاف قائلیم و اگر شکایتی از سوی جریان رقیب دولت صورت گرفته باشد، می‌دانیم با دقت و انصاف رسیدگی خواهد کرد‌.
بازنده اصلی لغو برجام، دولت آمریکاست
سخنگوی دولت درباره سخنان اخیر علی‌اکبر صالحی مبنی بر پایبندی ایران به برجام گفت‌: برجام یک معاهده بین ایران و شش کشور است‌. بنابراین کشوری که بخواهد از برجام خارج شود، خودش ایزوله خواهد شد‌. وی تاکید کرد ‌: ما بهترین تصمیم را در این خصوص با توجه به اجماع تمامی نهادهای نظام خواهیم گرفت‌. بازنده اصلی لغو برجام، دولت آمریکا خواهد بود‌. همچنین نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا ایران اجازه بازرسی کنترل شده از مراکز هسته‌ای را خواهد داد، عنوان کرد‌: اظهارات آقای آمانو بسیار صریح بود و نشان داد ایران پایبند است و حرف‌های آمریکا بی‌اساس است‌.
از ابزارهای دیپلماسی برای کمک به مسلمانان میانمار استفاده می‌کنیم
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در حالی این روزها شاهد فجایع میانمار هستیم که تاکنون چندین بار این موضوع در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته اما به جایی نرسیده و عمده دلیل آن وتو و مخالفت چین و روسیه با پرداختن به این موضوع است، با توجه به همکاری‌ها و تعامل جدی ایران با این دو کشور آیا قرار نیست مقام‌های ایران برای جلوگیری از این بحران با کشورهای چین و روسیه وارد مذاکره شوند، گفت‌: رخداد غم‌انگیز و واقعا تاسف‌بار فاجعه انسانی در کشور میانمار در حال انجام است‌. دولت و ارتش این کشور مسوول کشتار و قتل‌عام مردم بی‌پناه و مظلوم میانمار هستند‌. نوبخت افزود‌: ملت، دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران با مسلمانان مظلوم میانمار ابراز همدردی می‌کنند‌. شما شاهد بودید که رییس‌جمهور در سفر به قزاقستان این مطلب را عنوان کردند و این اجلاس را فرصتی برای تهییج سایر کشورها در رساندن کمک به آسیب‌دیدگان دانستند‌. جمعیت هلال احمر ما کمک‌های گسترده‌ای به مسلمان میانمار کرده است‌. نمی‌توانیم نسبت به این اتفاق بی‌تفاوت باشیم‌. وی تاکید کرد‌: سیاست غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی ایران حمایت از مظلومان و محرومان جهان است‌. نوبخت درباره اینکه آیا ایران مذاکراتی را با چین و روسیه خواهد داشت یا خیر، عنوان کرد‌: از همه ابزارهای دیپلماسی خود استفاده خواهیم کرد‌ اما متاسفانه واکنش مناسبی از مراجع جهانی تاکنون ندیده‌ایم‌.
نمی‌خواهیم پول ملی تضعیف شود
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره حذف ارز مسافرتی و اینکه آیا این مهم نخستین گام در جهت تک‌نرخی کردن ارز است، گفت‌: این ارز برای یک بار و آن هم در حد ۳۰۰ دلار داده می‌شد و آنچنان اتفاق ویژه اقتصادی که تاثیرگذار باشد، نیست‌. سخنگوی دولت تصریح کرد‌: ما از این سرمایه برای امر واردات کالاهای واسطه‌ای که می‌تواند به تولیدمان کمک کند و موجب افزایش صادرات شود، استفاده خواهیم کرد‌. وی افزود‌: این ارز برای زائران اربعین در حد ۲۰۰ دلار همچنان اجرا خواهد شد و شاید بشود این را به عنوان یک گام در جهت یکسان‌سازی تلقی کرد‌. یکسان‌سازی به این معنی نیست که نرخ بازار غیررسمی امروز را به عنوان نرخ مبنا بپذیریم، قطعا تغییراتی باید صورت گیرد و ما در حال تلاش هستیم‌. در سال گذشته یک بار هم با عزم راسخ‌تری به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز پیش رفتیم اما با نوسان و التهابی که در بازار بود مشخص شد که هنوز بازار این آمادگی را ندارد‌.
سخنگوی دولت تصریح کرد‌: نمی‌خواهیم با تعیین هر قیمتی برای ارز شاهد تضعیف پول ملی باشیم؛ یکسان‌سازی فرع کار است، اصل کار مساله تقویت پول ملی است به همین جهت سال گذشته با وجود اینکه بانک مرکزی آماده بود این را به انجام برساند، رییس‌جمهور با این موضوع موافقت نکردند‌. ایشان معتقد بودند اول باید ثبات در این بازار ایجاد شود‌. ما با صراحت موضع دولت را بیان می‌کنیم اما عده‌ای گمانه‌زنی می‌کنند که ما از ذهن دولت می‌فهمیم که مایل است قیمت ارز افزایش پیدا کند‌. فرض کنید قیمت ارز افزایش پیدا کند و ما از تبدیل دلار به ریال، ریال بیشتری به دست آوریم، آن آثار تورمی که به اقتصادمان خواهد گذاشت، بیشتر خواهد بود‌. نوبخت افزود‌: باید به همین پول مبلغی اضافه کنیم تا آثار آن افزایش قیمت را جبران کنیم و دولت موافق این کار نیست و با قاطعیت بگویم دولت این قیمت شناور را مدیریت می‌کند و نمی‌گذارد نوسان داشته باشد‌.
تعداد احزاب در دولت یازدهم افزایش یافت
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره رعایت حقوق احزاب در دولت بیان کرد‌: دولت در چارچوب منشور حقوق شهروندی نه تنها نسبت به حقوق همه شهروندان بلکه نسبت به حقوق احزاب که ابزارهای اعمال مردم‌سالاری هستند پایبند است‌. تعداد احزاب در دولت یازدهم افزایش داشته و احزاب چه موافق و چه مخالف و چه منتقد دولت بر مبنای حقوق شهروندی‌شان رسما فعالیت می‌کنند و دولت هم همه امکانات را برایشان فراهم خواهد کرد‌. نوبخت درباره موضع‌گیری‌های اخیر رییس سازمان حفاظت از محیط‌‌زیست و اینکه گفته می‌شود رییس‌جمهور از او مکدر است و ممکن است به عنوان وزیر نیرو معرفی شود، بیان کرد‌: به جهت شناخت حداقل 30 ساله ایشان را واقعا فردی دانشمند و مسلط در حوزه کشاورزی می‌دانم‌. هرکسی یک صراحت لهجه‌ای هم دارد و شما هم به خاطر دانش عمیق و تجارب وافر ایشان مدارا کنید‌. چیزی از تکدر رییس‌جمهور نشنیده‌ام و اینکه گزینه وزیر نیرو باشد هم از شما می‌شنوم و بسیار بعید می‌دانم کسی که تازه این مسوولیت را گرفته، عوض شود‌. سخنگوی دولت در مورد گلایه فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی مبنی بر محدود شدن اختیارات این ستاد توضیح داد‌: فلسفه وجودی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای یک انسجام بوده است چون محدوده فعالیت این ستاد قوه مجریه است و تلاش این ستاد برای اقداماتی است که فراتر از قوه مجریه باشد تا اختیارات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گسترش یابد‌. وی درباره سفر رییس‌جمهور به نیویورک عنوان کرد‌: برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته اما در لحظات آخر ممکن است اتفاقاتی بیفتد و سفر انجام نشود یا مسایل دیگری رخ دهد‌. اجازه دهید در زمان خودش صحبت کنیم اما اقدامات انجام شده است‌. نوبخت درباره حاشیه بازی ایران و سوریه و عدم حضور زنان ایرانی در استادیوم آزادی گفت‌: می‌دانید که در گذشته هم اقداماتی انجام شد اما چون ناهنجاری از سوی برخی تلقی می‌شود این امر باید آهسته مسیر خود را طی کند‌.