تیغ‌تحریم جهانی روی رگ اقتصاد کره شمالی

تیغ تحریم جهانی روی رگ اقتصاد کره شمالی
شورای امنیت با همراهی روسیه و چین، بی‌سابقه ترین تحریم‌ها علیه «پیونگ یانگ» را تصویب کرد

گروه جهان/  شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه شب با رأی مثبت روسیه و چین بی‌سابقه‌ ترین تحریم‌ها علیه کره شمالی را تصویب کرد که به موجب آن 75 درصد از واردات گاز و 55 درصد از واردات بنزین به این کشور قطع می‌شود و صادرات آن نیز به طور کامل ممنوع می‌شود. صادراتی که


90 درصد از درآمد خارجی این کشور را شامل می‌شد و به تنهایی 800 میلیون دلار سود اقتصادی برای دولت پیونگ یانگ داشت.
به گزارش «ایران» به نقل از روزنامه امریکایی واشنگتن پست، به موجب قطعنامه 2375 که امریکا پیش‌نویس آن را به شورای امنیت ارائه کرد، همچنین از کار کارگران کره شمالی در کشورهای دیگر جلوگیری می‌شود. به گفته نیکی هیلی، نماینده دائم امریکا در سازمان ملل، کره شمالی 93 هزار کارگر در کشورهای مختلف دارد که تعدادی از آنها درآمدی حدود 500 میلیون دلار وارد کشورشان می‌کنند. اگرچه گفته می‌شود، تحریم‌های جدید علیه کره شمالی شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های ضدپیونگ یانگ است اما برخی منابع دیپلماتیک که خواستند نام شان فاش نشود، به واشنگتن پست گفتند، نسخه اولیه پیش‌نویس این قطعنامه مفاد بسیار سخت تری از جمله در بخش نفت و گاز، دارایی‌های کره شمالی و سفرهای خارجی رهبر کره شمالی داشته اما امریکا برای جلب نظر مساعد چین و روسیه اقدام به اصلاح پیش‌نویس و ملایم‌تر کردن مفاد آن کرده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، برخی از دیپلمات‌های شورای امنیت دیروز دوشنبه درباره چانه زنی‌های امریکا و چین درباره مفاد این قطعنامه گفتند، این چانه زنی‌ها تا دقیقه نود طول کشید و سرانجام امریکا توانست چین را راضی کند به قطعنامه رأی مثبت بدهد.
چین و روسیه از متحدان کره شمالی هستند و به‌ طور معمول می‌کوشند در نشست‌های شورای امنیت یا موضع‌گیری میانه داشته باشند و رأی ممتنع دهند یا رأی گیری‌ها علیه این کشور را وتو کنند اما در شرایطی که وضعیت منطقه شرق آسیا بسیار پرتنش است و رهبر جوان کره شمالی با انجام آزمایش‌های موشکی و اتمی بر تنش‌ها می‌افزاید، دولت‌های مسکو و پکن چاره کار را در همراهی با جامعه جهانی دیده و با دادن رأی مثبت به تحریم‌ها علیه کره شمالی پیام خشم و نگرانی خود را به کیم جونگ اون ارسال کردند. البته هم مقامات عالی رتبه چین و هم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در روزهای اخیر بارها و بارها اعلام کردند که تحریم‌ها هر قدر هم که سخت باشد راهکار رویارویی با کره شمالی نیست و تنها راه توسل به دیپلماسی و مذاکره است.
نماینده روسیه در شورای امنیت نیز دیروز پس از دادن رأی آری به قطعنامه علیه کره شمالی گفت: از این قطعنامه اعلام پشتیبانی کردیم اما تأکید داریم که باید این قطعنامه به وضعیت انسانی و وضعیت شهروندان کره شمالی توجه کند. روسیه بر این باور است که راه حل تغییر وضعیت شبه‌جزیره کره، دیپلماسی و کاستن مرحله به مرحله از تنش‌ها است.
گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در نشست خبری که دیروز داشت، درباره موضع کشورش در قبال تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی گفت: پکن با واکنش بیشتر شورای امنیت نسبت به اوضاع شبه جزیره کره موافق است اما این واکنش و اقدامات باید برای عاری‌سازی شبه جزیره از سلاح‌های اتمی، دفاع از صلح و ثبات منطقه و پیشبرد روند حل و فصل سیاسی مسأله شبه جزیره کره مفید باشد. این اظهارنظر مقام چینی حکایت از تردیدهای پکن نسبت به نتیجه بخش بودن تحریم‌ها داشت. بویژه اینکه کره‌ شمالی پیش از این، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، اگر پیشنهاد مورد نظر واشنگتن برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه پیونگ‌یانگ در جلسه شورای امنیت تصویب شود، امریکا بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.
تهدیدی که امریکا آن را جدی نگرفت و دیروز نیز به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، نیکی هیلی، نماینده دائمی امریکا در سازمان ملل با ابزار خرسندی نسبت به تصویب تحریم‌های جدید علیه کره شمالی گفت، امروز جامعه جهانی نشان داد که برنامه هسته‌ای کره شمالی را بر نمی‌تابد و اگر این کشور نخواهد به این مسأله پایان دهد، این جامعه دست به کار خواهد شد. وی از چین نیز به خاطر رأی دادن به نفع تحریم‌های ضدپیونگ یانگ قدردانی کرد و گفت، اگر روابط مستحکمی که بین رؤسای جمهوری امریکا و چین برقرار شده، نبود؛ قطعنامه امروز به تصویب نمی‌رسید. هیلی درعین حال به بی‌اثر بودن تحریم‌های گذشته علیه کره شمالی اذعان کرد اما نسبت به نتیجه بخش بودن قطعنامه 2375 ابراز امیدواری کرد و گفت: «با این برنامه تحریمی جدید، می‌خواهیم سرنوشت برنامه هسته‌ای را از دست رهبران بی‌پروای کره شمالی خارج سازیم.» قطعنامه 2375 که دیروز تصویب شد، نهمین مجموعه تحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی از سال ۲۰۰۶ به این سو است.
هیلی درباره احتمال رویارویی نظامی امریکا با کره شمالی نیز تصریح کرد، امریکا در صدد جنگ با کره‌ شمالی نیست. زیرا پیونگ‌یانگ هنوز از نقطه غیرقابل‌بازگشت عبور نکرده است. این در حالی است که جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه در تازه‌ترین مصاحبه‌اش با سی‌ان‌ان از مقامات کشورش خواسته حضور نظامی امریکا در اطراف کره شمالی را افزایش دهند. وی گفته است: «وزیر دفاع کره جنوبی همین چند روز پیش خواهان استقرار مجدد سلاح‌های هسته‌ای امریکا در شبه جزیره کره شد. باید این پیشنهاد او را به طور جدی در نظر گرفت.»
نماینده ژاپن در سازمان ملل نیز دیروز در نشست شورای امنیت گفت: این تحریم‌ها پاسخی به سیاست‌های تحریک‌آمیز کره شمالی بود. وی دیپلماسی را راه حل مسأله کره شمالی دانست اما گفت، کره شمالی ابتدا باید رفتار خود را تغییر دهد. نماینده کره جنوبی هم در پایان نشست شورای امنیت از این قطعنامه استقبال کرد و گفت: به‌ طور ویژه از چین و روسیه به خاطر رأی مثبت به قطعنامه ممنون هستیم. این قطعنامه کره شمالی را از دو منبع مهم درآمد یعنی فروش منسوجات و درآمد نیروی کارگری در خارج از این کشور محروم کرد.
کانگ کیونگ وا، وزیر خارجه کره جنوبی نیز در مصاحبه با رسانه‌ها اذعان کرد، مسأله کره شمالی بزرگ‌ترین چالش سیاست خارجی و امنیتی سئول است و ممکن است تا سال‌ها ادامه داشته باشد. وی گفت: ما با امریکا برای تقویت نیروی بازدارندگی و تدابیر دفاعی قوی همکاری می‌کنیم اما می‌خواهیم عاری‌سازی منطقه از تسلیحات اتمی با ابزارهای صلح‌آمیز تحقق یابد.
نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد نیز دیروز گفت: هر اندازه تحریم‌های قوی‌تری علیه کره‌شمالی اعمال کنیم، دست بالاتری در تحقق راهکار سیاسی خواهیم داشت.
اولوف اسکوگ، نماینده سوئد نیز سیاست‌های کره شمالی را تهدیدی برای صلح جهانی دانست و گفت: اتحاد شورای امنیت برای رویارویی با این بزرگ ترین تهدید جهانی مهم بود. وی در عین حال از تأثیر تحریم‌ها بر مردم کره شمالی ابراز نگرانی و تأکید کرد، باید از پیامدهای منفی تحریم‌ها بر مردم کره شمالی جلوگیری کرد.
متیو ریکرافت، نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز ابراز امیدواری کرد، این تحریم‌ها انگیزه‌ای برای کره شمالی ایجاد کند تا با تغییر رویه خود، برای نشستن بر سر میز مذاکره آماده شود.
در امریکای لاتین هم پس از سفر مایک پنس، معاون رئیس جمهوری امریکا به چهار کشور این منطقه، تحرکاتی علیه کره شمالی آغاز شده است که به گزارش روزنامه واشنگتن پست، در تازه‌ ترین تحرکات، دولت پرو «کیم هاک - چول»، سفیر کره شمالی را به دلیل آزمایش اتمی پیونگ یانگ از این کشور اخراج کرد و به وی پنج روز زمان داد تا پرو را ترک کند. دولت مکزیک نیز پیشتر در اقدامی مشابه سفیر کره شمالی را از کشورش اخراج کرده بود. پنس از کشورهای امریکای لاتین خواسته است، روابط دیپلماتیک خود را با پیونگ یانگ
 قطع کنند.