ضرر ۳۰۰ میلیارد دلاری به اقتصاد آمریکا

توفان ایرما با رسیدن به فلوریدا اندکی از شدت خود را از دست داد ولی از خطرناک بودن آن کاسته نشده است‌. میلیون‌ها نفر مناطق توفانی را تخلیه کرده‌اند‌ و دست‌کم سه نفر کشته شده‌اند‌.
ابتدا سواحل شرقی یعنی شهرهای میامی، میامی بیچ، فورت لاودردیل و پالم بیچ با میلیون‌ها ویلا، از جمله ویلای شخصی دونالد ترامپ در مارـ ئه ـ لاگو دستخوش توفان شدند اما بعد مسیر توفان تغییر کرد و شهرهای سوی دیگر فلوریدا، در معرض خطر قرار گرفتند؛ ناپل، فورت مایر و تمپا در سواحل جنوب غربی این ایالت‌. گفته می‌شود احتمالا این نواحی از فلوریدا بیشتر از سایر نقاط صدمه خواهند دید‌. امواجی با ارتفاع پنج متر بر سواحل این شهرها فرود می‌‌آید‌. برق یک میلیون نفر قطع شده است‌. بیش از سه میلیون نفر در جنوب غربی فلوریدا در جزایر، شبه‌جزایر و حاشیه تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها زندگی می‌کنند‌. یک میلیون نفر از مردم فلوریدا خانه‌هایشان را ترک کرده‌‌اند‌. خیلی‌ از آنها تصور می‌کردند از توفان در امان خواهند ماند‌. مقام‌های ایالتی از بیش از شش میلیون نفر خواسته ‌بودند خود را به محل‌های امن برسانند‌. احتمال دارد توفان بیش از ۳۶ ساعت دیگر بر فراز فلوریدا بوزد‌. تمهیدات مختلف با عجله به اجرا در می‌آیند‌. در شهر ناپل ۱۱۰ هزار کیسه شن در میان مردم توزیع شده و ده‌ها مرکز نجات موقت برپا شده است‌. مراکزی در مدارس، ورزشگاه‌ها و ساختمان‌های عمومی بنا شده که به زودی آنها هم پر می‌شوند‌. فقرا در ورزشگاه‌ها چمباتمه زده‌اند و ثروتمندان در هواپیماهای شخصی پناه گرفته‌اند‌. دونالد ترامپ گفته است که به زودی به فلوریدا پرواز خواهد کرد‌. رییس‌جمهور فرانسه هم امروز از سن مارتین بازدید خواهد کرد که خسارت وارد شده به آن یک میلیارد و 200‌ میلیون یورو تخمین زده می‌شود‌.
فلوریدای آمریکا زیر تهدید توفان ایرما
با نزدیک‎تر شدن توفان ایرما به سواحل ایالت فلوریدا در جنوب شرقی ایالات متحده آمریکا نگرانی نیز درباره سرنوشت کسانی که نتوانسته‎اند به مناطق امن بروند، افزایش یافته است‌. بیشترین نگرانی‎ها در مورد کسانی است که در مجمع‎الجزایر مرجانی فلوریدا کیز در جنوب آن ایالت زندگی می‎کنند‌. در این جزایر که بیشتر از ۱۰۰ مایل مربع مساحت دارد، نزدیک به ۷۰ هزار نفر زندگی می‎کنند‌. در حالی‌که بسیاری از این مناطق حدود چند متر از دریا ارتفاع دارند‌.


با وجود آنکه پیش‌تر مسوولان محلی این ایالت از مردم خواسته بودند به مناطق امن پناه ببرند، بسیاری از اهالی این ایالت تصمیم به ماندن در خانه‎هایشان گرفته‏اند‌. در این میان آنچه بیشتر جالب است، تصمیم مسوول و ۱۰ کارمند خانه ارنست همینگوی، نویسنده مشهور آمریکایی است که گفته‎اند خانه او را ترک نخواهند کرد‌. از سویی هم حکومت محلی فلوریدا بیمارستان‎ها و ۴۶۰ زندانی این منطقه را نیز به مناطق امن انتقال داده‎ است‌.
پیامدهای هولناک توفان
براساس اعلام سازمان هواشناسی آمریکا، قدرت توفان ایرما که تاکنون با گذر از جزایر کارائیب دست کم 27 کشته و ده‌ها مصدوم و ناپدید بر جا گذاشته، به‌دنبال عبور از فلوریدا، کاهش یافته و با شدت کمتری شهرهای دیگر را پشت سر خواهد گذاشت‌.
فرار زندانیان
براساس آخرین گزارش‌ها از مناطق توفان‌زده در جزایر بریتیش ویرجین کارائیب، دست‌کم 120 زندانی نیز پس از توفان ویرانگر و تخریب دیوارها، متواری شده‌اند اما هنوز آمار دقیقی از زندانیان در دسترس نیست و جست‌وجوهای گسترده برای یافتن تبهکاران آغاز شده است‌.
3 توفان در راه آمریکا و مکزیک
دانشمندان سازمان فضایی آمریکا- ناسا- در بررسی تصاویر ماهواره‌ای، سه توفان کیتا، ایرما و خوزه را شناسایی کرده‌اند که در یک مسیر و به سمت آمریکا در حرکت هستند‌. این تصاویر که توفان ایرما را در نزدیکی میامی و جنوب فلوریدا نشان می‌دهد، مقصد توفان کیتا را جزایر مکزیک و توفان خوزه را با فاصله 1060 کیلومتری از ایرما در مسیری موازی با آن پیش‌بینی کرده است‌. این شرایط در حالی پیش‌بینی شده بود که در تازه‌ترین بررسی‌ها مشخص شد مسیر حرکت توفان ایرما از میامی به سمت تامپا منحرف شده است‌. به گفته کارشناس‌ها این توفنده وسیع، خسارت‌های هنگفتی به‌دنبال خواهد داشت‌.
ثبت چشم توفان
چند فروند هواپیمای اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا نیز 7 روز قبل با گذر از کانون توفان ایرما، پدیده چشم توفان را در قاب تصویر کشانده‌اند‌. دانشمندان و محققان امیدوارند با این تصاویر بتوانند حرکت و جابه‌جایی گردبادها را مورد مطالعه قرار دهند‌.
از طرفی کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که توفان ایرما به اقتصاد ایالات متحده ۳۰۰ میلیارد دلار ضرر وارد می‌کند و شرکت‌های بیمه‌ای را به پرداخت ۱۵۰ میلیارد دلار خسارت وا می‌دارد‌. این خسارت شامل تخریب منازل، از بین رفتن برخی مشاغل و نابودی محصولات کشاورزی کلیدی از قبیل مرکبات در ایالت فلوریداست‌.
به نوشته گاردین، کارشناسان اقتصادی می‌گویند در حدود دو تریلیون دلار از املاک در مسیر این توفان سهمگین قرار دارند‌. ضمن اینکه ایرما می‌تواند روی افزایش قیمت مواد غذایی در ایالات متحده تاثیر بگذارد‌.
بر همین اساس، فلوریدا به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ مرکبات آمریکا و نیز دومین تولیدکننده بزرگ آب پرتقال در جهان محسوب می‌شود‌. البته برخی از کارشناسان معتقد هستند که توفان ایرما یک رویداد مهم برای فلوریدا و صنعت بیمه تلقی می‌شود‌.
از سویی دیگر توفان ایرما منجر به بر هم خوردن بازارهای مالی و کاهش سهام شرکت‌های بیمه‌ای و افزایش قیمت آب پرتقال در هفته اخیر شده است؛ ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های بیمه‌ای باید بین یکصد تا ۱۵۰ میلیارد دلار خسارت پرداخت کنند‌. بر پایه این گزارش، در فلوریدا محصولات کشاورزی دیگری از قبیل گوجه‌فرنگی، گریپ‌فروت، هندوانه و نیشکر کاشت می‌شود‌. برآورد می‌شود ایرما ۲۰ درصد از مرکبات این ایالت را نابود کند‌.