خروج آمریکا از برجام گمانه زنی رسانه ای است

گروه سیاسی- زمزمه خروج آمریکا از برجام مساله‌ای است که این روزها با اظهارنظرهای مختلف نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل شدت گرفته است‌‌. کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۵ قانونی را تصویب کرد که براساس آن رییس‌جمهور این کشور باید هر ۱۲۰ روز یک بار درباره لغو دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران تصمیم بگیرد و به گفته کارشناسان23 شهریورماه (14 سپتامبر) موعد دوباره امضای این قانون کنگره آمریکاست. پس از آن کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تحریم‌ها علیه ایران را دوباره بازبینی کند‌‌. علاوه بر این در ماه اکتبر نیز موعد 90 روزه بازبینی سیاست‌های آمریکا نسبت به برجام فرا می‌رسد که با سرو صداهایی که دونالد ترامپ و تیم دیپلماسی‌اش به راه انداخته ممکن است این بار رییس‌جمهور آمریکا زیر بار امضای دوباره آن نرود‌‌. مهم‌ترین سوال این است که درصورتی که آمریکا یکطرفه از برجام خارج شود ایران چه واکنشی در این زمینه خواهد داشت‌‌. بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری دیروز خود با اصحاب رسانه در پاسخ به خبرنگار روزنامه «جهان‌صنعت» درباره اینکه اخیرا موضوع خروج ایالات متحده آمریکا از توافق برجام جدی‌‌تری شده است و اصولا جمهوری اسلامی ایران چه درکی از برجام بدون آمریکا دارد، اظهار داشت: «همه این مسایل حدس و گمانه‌زنی‌هایی است که در رسانه‌ها و محافل مطرح می‌شود‌‌. باید صبر کرد و دید‌‌. تصمیمات ایران را هیات عالی نظارت بر برجام اتخاذ می‌کند‌‌. سناریوهای لازم در همه حالات دیده شده و بنا به مصلحت کشور اقدام خواهد شد‌.»
بهرام قاسمی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید رییس سازمان انرژی اتمی به تازگی در مصاحبه با مجله اشپیگل اعلام کرده که اگر آمریکا از توافق برجام خارج شود و اروپایی‌ها به برجام متعهد بمانند، ممکن است ایران همچنان با اروپا به برجام ادامه دهد، گفت: برجام یک توافق دوجانبه نیست، بلکه توافقی چندجانبه است که با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید این سازمان قرار گرفته است‌‌. وی افزود: به طور قطع موفقیت برجام به رعایت تمامی تعهدات از سوی تمامی کشورهای متعهد منوط است‌‌. اگر کشوری در اجرای تعهدات خود کوتاهی کند و تعهداتش را به هر دلیلی انجام ندهد باید تاوان سنگینی به خاطر عدم اجرای تعهداتش بپردازد‌‌. حالا این کشور می‌تواند آمریکا یا هر کشور دیگری باشد‌‌. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: همان‌طور که قبلا بیان شده است ایران آغازکننده نقض برجام نخواهد بود و در مقابل نقض برجام توسط هر کشور دیگری عکس‌العمل‌های لازم را خواهد داشت و نقض برجام توسط دیگران را تحمل نمی‌کند‌.
وی تاکید کرد: بقا و اجرای موفقیت‌آمیز برجام منوط به متعهد ماندن و اجرای دقیق تعهدات توسط تمامی کشورهای متعهد است و هر کشوری که نتواند یا نخواهد تعهدات خود را اجرا کند حتما با تاوان و خسارت‌های جبران‌ناپذیری مواجه می‌شود‌.
نیکی هیلی براساس امیال شخصی علیه برجام اقدام می‌کند


سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهای اخیر نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در ارتباط با برجام و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تصریح کرد: برجام چارچوب‌های خود را دارد و همه چیز در چارچوب برجام دیده شده است، از جمله در مورد بازرسی‌ها و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران‌‌. از این رو هیچ کس نمی‌تواند تفاسیر خودساخته و برداشت‌های شخصی‌اش از برجام را مطرح کند و فکر می‌کنم آژانس نیز با توجه به شان و جایگاه خود نمی‌تواند و اجازه نمی‌دهد که دیگران برایش تعیین تکلیف و امیال خود را تحمیل کنند‌‌. قاسمی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد نماینده آمریکا در سازمان ملل به دلیل اهداف و امیال شخصی خود دست به اقداماتی می‌زند که باعث ایجاد زحمت بیشتر برای خود او می‌شود و حاصل چندانی نیز به همراه ندارد‌.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سیاست ضدایرانی ترامپ مبنی بر حمایت ایران از تروریسم عنوان کرد: این ادعای جدیدی نیست به‌خصوص در دولت جدید آمریکا که فکر می‌کنند مساله تروریسم را می‌توان کالای تجاری قلمداد کرد و با طرح این مساله علیه ایران از کشورهای منطقه پول بیشتری را دریافت کنند‌‌. قاسمی افزود: به جای برخورد جدی با تروریسم و تشویق کشورهایی که جدی با تروریسم مبارزه می‌کنند، این موضوع به مساله‌ای برای تجارت تبدیل شده است‌‌. ایران در صف مقدم مبارزه با تروریسم است و بهای سنگینی پرداخت کرده ولی متهم به تروریسم می‌شود‌‌. وی با اشاره به مبارزات انتخاباتی ترامپ گفت: کسانی که ایران را متهم به تروریسم می‌کنند کسانی هستند که در مبارزات انتخاباتی خودشان رقبای‌شان را به حمایت و ایجاد تروریسم متهم می‌کردند‌.
قاسمی درباره اظهارات ایران‌هراسانه آمریکا و عربستان درباره ایران نیز ابراز داشت: ایران‌هراسی حربه جدیدی نیست بلکه حربه نخ‌نمای از دور خارج شده‌ای است که برخی از کشورهای منطقه‌ای و آمریکا علیه ایران مطرح می‌کنند تا منافع خودشان را دنبال کنند‌‌. فرهنگ و تمدن در اسارت جغرافیا قرار نمی‌گیرد و آنچه در منطقه و محیط پیرامونی ایران وجود دارد، بحث فرهنگی و تمدنی است و آنچه درباره نفوذ ایران از سوی برخی کشورها مطرح می‌شود، سیاست غلطی است که ایران را از دور معادلات منطقه‌ای خارج می‌کند و اجازه می‌دهد برخی خزانه کشورها را خالی کرده و سلاح‌های خودشان را بفروشند‌.
ادعای کمک ایران به کره‌شمالی بیجا است
بهرام قاسمی درباره ادعای مقامات انگلیسی مبنی بر کمک ایران به کره‌شمالی برای ساخت بمب هسته‌ای خاطرنشان کرد: این حرف بی‌ربط و بیجایی است‌‌. در برخی رسانه‌ها ادعای بی‌ربطی مطرح می‌شود که ارزش پاسخگویی ندارد‌‌. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رسانه‌های ژاپنی مدعی شدند که نماینده ویژه نخست‌وزیر ژاپن در سفر خود به تهران از مقامات ایرانی خواسته تا درباره آزمایش‌های اخیر کره‌شمالی موضع‌گیری کنند ولی مقامات ایرانی از این کار امتناع کردند و همین مساله هم موجی علیه ایران درست کرده است‌ و موضع ایران درباره آزمایش‌های اتمی و هیدروژنی کره‌شمالی چیست؟ گفت: سفر نماینده ویژه نخست‌وزیر ژاپن را طی روزهای اخیر به تهران داشتیم‌‌. البته قبلا در این سطح سفرهایی داشته‌ایم‌‌. وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مقامات ما هم به توکیو رفته بودند‌‌. وی با بیان اینکه رفت و آمدها میان دو کشور وجود دارد، اظهار داشت: بحران در شبه‌جزیره کره یکی از موضوعات مورد بحث و رایزنی میان دو کشور بوده است‌‌. اینکه طرف ژاپنی از ایران خواسته مشخصی داشته، اطلاعی ندارم و این موضوع برایم جدید است‌‌. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آنچه در شبه جزیره کره دیده می‌شود، شرایط خطرناکی است، تصریح کرد: وضعیت اینچنینی در شبه جزیره کره و مباحثی درباره آزمایش بمب هیدروژنی موجب نگرانی جهانی شده است‌‌. آنچه که رسانه‌ها درباره همکاری‌های ایران و کره‌شمالی مطرح کردند، گفتاری نسنجیده و دور از واقعیت است‌‌. در این باره هیچ ارتباطی با کره‌شمالی نداشته‌ایم‌‌. مواضع ما درخصوص سلاح هسته‌ای و تسلیحات کشتارجمعی مشخص است و جدید نیست‌.
دولت میانمار مجوزی برای ما صادر نکرده است
رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران با میانمار رابطه سیاسی دارد؟‌ ایران چه اقداماتی برای کمک به مسلمانان میانمار داشته است؟‌خاطرنشان کرد: ما با میانمار رابطه سیاسی داریم‌‌. البته سفارتخانه در این کشور نداریم‌‌. سفیر ما در تایلند، سفیر اکردیته در میانمار هم است‌‌. با شدت گرفتن بحران در میانمار سفارتخانه ایران در تایلند تلاش‌هایش را برای اعزام یک هیات و ارسال کمک‌های انسان دوستانه را شدت بخشیده است‌‌. متاسفانه دولت این کشور چنین مجوزی را برای ما صادر نکرده است‌‌. البته این مساله منحصر به ایران نیست و درخصوص کشورهای دیگر نیز این گونه بوده است‌‌. قاسمی اضافه کرد: تلاش‌های ما برای ارسال میزانی از کمک‌های انسان‌دوستانه به بنگلادش برای افرادی است که از این فاجعه فرار کرده‌اند‌‌. امیداریم این محموله را به دست این افراد برسانیم‌.