تایید تداوم اجرای تعهدات ایران از سوی آژانس

گروه سیاسی- نشست فصلی شورای حکام روز دوشنبه در حالی در وین کار خود را آغاز کرد که آمریکا در هفته‌های اخیر تلاش‌هایی برای زیر سوال بردن نظام بازرسی‌ این نهاد بین‌المللی تخصصی هسته‌ای بر برجام و نگرانی‌هایی را در ایران و بین کشورهای دیگر عضو گروه 1+5 ایجاد کرده است‌‌. این در حالی است که دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا کمتر از یک ماه دیگر تصمیم نهایی دولت خود را در قبال برجام خواهد گرفت. در این رابطه هرچند اتحادیه اروپا از برجام حمایت می‌کند اما دولت ترامپ از بیرون رفتن از برجام سخن می‌گوید‌‌. البته ترامپ از زمان روی کار آمدنش تاکنون دو مرتبه برجام را تایید و با اعلام به کنگره، تحریم‌های هسته‌ای را لغو کرد اما این اقدام با رضایت او همراه نبود‌‌. حالا ترامپ در جهت ایجاد مواضع یکسان با وزرا و مشاورانش به دنبال جابه‌جایی‌هایی در وزارت خارجه دولتش هست تا هر آنچه می‌خواهد اجرا کند اما تایید برجام از جانب دولت آمریکا نه تنها کمکی به این کشور نمی‌کند بلکه دولت ترامپ را منزوی‌تر می‌کند، مخصوصا در شرایطی که یوکیا آمانو در بیانیه مقدماتی خود که در نشست فصلی شورای حکام آژانس قرائت کرد، اعلام داشت که ایران به اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند بوده است‌‌.
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز با سخنرانی مدیرکل آژانس آغاز شد. در نشست فصلی شورای حکام که تا روز جمعه ادامه دارد موضوعات مختلفی از جمله تازه‌ترین گزارش درباره اجرای برجام بررسی می‌شود‌‌. تقویت همکاری‌های بین‌المللی در زمینه هسته‌ای، تشعشعات، حمل‌ونقل و ایمنی مواد هسته‌ای، امنیت هسته‌ای، اجرای پادمان‌ها در کره‌شمالی، اجرای توافق‌های پادمانی در سوریه و کاربرد پادمان‌های آژانس در خاورمیانه از دیگر محورهای بحث در نشست فصلی شورای حکام است‌.
گزارش فصلی جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران 9 شهریور منتشر شد و در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گرفت. مدیرکل آژانس در این گزارش بار دیگر تایید کرد که ایران به تمام تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بوده است‌‌. این هشتمین گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز اجرای برجام (26دی 1394) تاکنون و سومین گزارش پس از آغاز به کار دولت دونالد ترامپ در آمریکاست که اجرای تعهدات ایران را مطابق با شروط توافق هسته‌ای ایران و 1+5 و به پشتوانه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید و راستی‌آزمایی قرار می‌دهد‌‌. آمانو هفته گذشته نیز در نشست مجمع راهبردی بلد (Bled) در اسلوونی بار دیگر از برجام به عنوان یک دستاورد روشن برای نظام راستی‌آزمایی هسته‌ای دفاع کرد و گفت: آژانس با پایبندی به دستور کار فنی و خودداری از ورود به مسایل سیاسی موفق شد در این زمینه نقشی حیاتی ایفا و اعتماد تمام طرف‌ها را حفظ کند‌. این در حالی است که آمریکا در آخرین تلاش خود برای زیر سوال بردن پایبندی ایران به برجام و نقض در این توافق سعی کرد با فضاسازی نماینده‌اش در سازمان ملل، اقدامات و نظام بازرسی‌ آژانس را زیر سوال ببرد و در آن اشکال وارد کند‌.
یوکیا آمانو در بیانیه مقدماتی خود که در نشست فصلی شورای حکام آژانس قرائت کرد، گفت: ایران به اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند بوده است‌.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: از روز اجرای برجام تاکنون‌، آژانس به نظارت و راستی‌آزمایی اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای از سوی ایران پرداخته است‌‌. وی با بیان اینکه ما در اجرای این کار براساس مکانیسم تعیین شده توسط برجام و هماهنگ با اقدامات پادمانی استاندارد آژانس و به روشی بیطرفانه اقدام می‌کنیم، گفت: آژانس عدم انحراف در فعالیت‌های اعلام شده هسته‌ای ایران را تایید می‌کند‌‌. آمانو ادامه داد: ارزیابی‌ها درخصوص نبود فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده برای ایران کماکان ادامه دارد‌‌. وی افزود: ‌ما به اجرای پروتکل الحاقی از جمله دسترسی تکمیلی به اماکن همان‌طور که در کشورهای دیگر انجام می‌دهیم، ادامه خواهیم داد‌‌.