تکرار سرنوشت نیکسون برای ترامپ ؟!

جمهوریخواهان تحقیق خواهند کرد؛ آیا رییس جمهور آمریکا در جریان مذاکرات فلین با سفیر روسیه بوده است؟
تکرار سرنوشت نیکسون برای ترامپ ؟!
-------------------------------
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: به دنبال استعفای مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آمریکا، فشارها بر کاخ سفید برای توضیح درباره روابط دونالد ترامپ با روسیه در حال افزایش است. تعدادی از جمهوریخواهان ارشد همگام با دموکرات‌ها خواهان تحقیق در مورد تماس‌های ژنرال فلین با مسکو و نیز موضوع دخالت روسیه در مبارزات انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا شده‌اند.آنان به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که آیا ترامپ نیز در جریان مراودات فلین با سفیر روسیه بوده است یا خیر؟


این در حالی است که استعفای مایکل فلین نه تنها به ماجرای تماس با روسیه خاتمه نداد، بلکه سرآغاز بحرانی جدی بود زیرا گفته می‌شود که تیم انتخاباتی ترامپ با ماموران بلندپایه سازمان مخفی روسیه در تماس بوده است. کناره‌گیری مشاور امنیتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل تماس با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن موضوع تماس‌ها با روسیه را به رسانه‌ها کشانده است.
نیویورک تایمز و شبکه خبری CNN در گزارش‌های جداگانه‌ای مدعی شده‌اند که به اسنادی دست یافته‌اند که حکایت از همکاری و تماس بین تیم انتخاباتی ترامپ و ماموران بلندپایه امنیتی روسیه دارد.چنین به نظر می رسد که نیویورک تایمز موفق شده است به فایل‌های صوتی تماس‌های تلفنی موجود در سازمان‌های امنیتی آمریکا دست یابد اما روشن نیست که تماس‌های بین تیم انتخاباتی ترامپ با ماموران ارشد اطلاعاتی و مخفی روسیه به چه قصدی صورت گرفته‌ و مضمون این تماس‌ها چه بوده است. موضوع پیچیده تر از چند توضیح و توجیه کوتاه به نظر می رسد و اگرچه در همین ارتباط، «واشنگتن فری بیکن» به نقل از برخی منابع نزدیک به کاخ سفید مدعی شده که مقامات و حامیان دولت باراک اوباما برای نجات برجام، در نهایت موجبات استعفای فلین شده اند اما نظر دستگاه های اطلاعاتی آمریکا بسی فراتر از این ادعا را تحت پوشش خود قرار داده است! و توجهی به این فرافکنی های کودکانه ندارد.
**پازل تلخی که در حال کامل شدن است!
پس از مایکل فلین، مشاور امنیتی ترامپ، حال از پل منافورت، رئیس پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ به عنوان فردی که با ماموران اطلاعاتی روسیه در تماس بوده سخن در میان است. گفته می‌شود که یکی از این تماس‌ها دقیقا همان زمانی صورت گرفته است که موضوع دخالت سایبری روسیه در کارزار انتخاباتی آمریکا مطرح شده است.
«یواِس اِی تودی» در خبری می نویسد:«جوزف کلنسی» (Joseph Clancy) مدیر سرویس مخفی کاخ سفید امروز اعلام کرد که بازنشسته شده است. وی از جمله مدیران دوره«باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا بود که مورد تمجید«دونالد ترامپ» نیز قرار گرفت. حتی اگر وی در این باره اعلام کرده باشد که:«در چهارم ماه مارس سال جاری میلادی بازنشسته خواهم شد.
همانطور که می دانید رئیس جمهور ترامپ حمایت های زیادی را از من و این نهاد به انجام رساند تا جائیکه اتخاذ چنین تصمیمی برای من سخت بود.» اما همزمانی استعفای فلین و جنجال بر سر ارتباطات توجیه ناپذیر با دستگاه های مخفی روسیه، این استعفا را نیز معنادار خواهد کرد. مدیر سرویس مخفی کاخ سفید گفته به دلایل شخصی تصمیم گرفتم که دیگر در این سِمت باقی نمانم اما اعلام کناره گیری، استعفا و حتی برکناری مدیر سرویس
مخفی کاخ سفید نمی تواند جنبه شخصی
داشته باشد زیرا وظیفه سرویس مخفی کاخ سفید تامین امنیت آن بوده و مدیریتِ آن از تصدی های حساس در آمریکا به شمار می‌ آید.
**کارنابلد پر ادعایی به نام ترامپ!
در این میان ترامپ با این سوال مواجه است که وقتی می دانسته ژنرال فلین به مقام‌های آمریکایی در مورد گفتگوهایش با سفیر روسیه اطلاعات غلط داده، در برکنار کردن او چند هفته تعلل کرده است. اگرچه سخنگوی کاخ سفید گفته است که دونالد ترامپ از چند هفته پیش از وجود مشکلاتی در ارتباط با تماس های تلفنی مایکل فلین با روسیه آگاه بود با این حال نتیجه‌گیری کرده بود اقدامات او ناقض هیچ قانونی نیست! و این نتیجه گیری برای ترامپ و تیم اجرایی او گران تمام خواهد شد زیرا مقام های اطلاعاتی آمریکا، اساسا با این گونه توجیحات و توضیحات غیر قابل قبول نه تنها قانع نشده که حساس تر موضوع را دنبال خواهند کرد.
رئیس جمهور آمریکا که خیلی زود و با گستره ای عجیب درگیر چالش های خودخواسته، خودساخته و ناگهانی شده است تنها برای کاستن از فشار های موجود با انتقاد به نهادهای اطلاعاتی این کشور می‌گوید: «اطلاعات توسط نهادهای اطلاعاتی (ناسا و اِف بی آی) به صورت غیرقانونی به «نیویورک تایمز» و «واشنگتن پُست» مغبون داده می شوند. ناسا و اِف بی آی نباید در سیاست های اتخاذی ما دخالت کنند. این مسئله به موضوع بسیار جدی برای ایالات متحده آمریکا مبدل شده است.»
ترامپ همچنین در پیام دیگری در این رابطه
می گوید:«رسوائی بزرگ در این کشور این است که اطلاعات طبقه بندی شده توسط نهادهای اطلاعاتی ما به آسانی ارائه می گردند. این کار بر خلاف اصول و موازین آمریکا است.»
حال اگر ترامپ روی این سخنان رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا که در مصاحبه‌ای گفته، نگران از دست رفتن نقش رهبری آمریکا در جهان است و هرگز آمریکا را تا این حد دچار قطبی شدن، اختلاف و درگیری ندیده است! دقت بیشتری به عمل آورد به آسانی می تواند عمق واقعی فاجعه را به خوبی دریابد فارغ از این که موگرینی معتقد است:«هرکس که می‌خواهد یک رهبر جهانی باشد باید قدرتمند و خودکفا باشد. اگر بزرگترین دموکراسی جهان متشنج باشد به یک فاکتور بی ثبات کننده برای دیگر نقاط جهان تبدیل خواهد شد.» موگرینی و همه آگاهان سیاسی نگران تحولات منفی کنونی در آمریکا هستند نگران تاثیری منفی بر ثبات جهانی و این می تواند سرآغاز چالش هایی فرامنطقه ای باشد.
یکی از آثار آنی استعفای فلین
روزنامه اسرائیلی«اورشلیم پست» در گزارشی می نویسد:«با استعفای فلین برنامه دیدار نتانیاهو با ترامپ به هم خورد و با تردیدهایی همراه شد. فلین قرار بود سران دو کشور را در اتاق بیضی شکل ریاست جمهوری آمریکا در کاخ سفید در مورد برنامه های هسته ای ایران توجیه کند. از طرفی جان مک کین سناتور جمهوری خواه نیز گفته است که استعفای فلین یک نشانه نگران کننده از اختلال در دستگاه امنیت ملی کنونی است. بسیاری از همکاران او نیز در این تحلیل به او پیوسته اند و خواستار بازرسی بیشتر کنگره بر روابط دولت ترامپ با کرملین شده اند.
**اگر اثبات شود ترامپ یک بیمار روانی است؛
چه خواهد شد؟!
خبر یا ادعای تکان دهنده ای است اما واقعیت دارد که ۳۵ نفر از روانشناسان آمریکایی با ارسال یک نامه به روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام کرده اند
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور یک بیمار روانی بوده و صلاحیت لازم برای ریاست‌جمهوری آمریکا را دارا نیست. در این نامه اعلام شده است که دونالد ترامپ به دنبال رئیس‌جمهور بودن نیست بلکه بیشتر به دنبال این است که یک فاتح باشد. این روانشناس‌های آمریکایی در نامه خود افزوده‌اند از صحبت‌ها و عملکردهای دونالد ترامپ می‌توان به این نتیجه رسید کرد که وی هیچ حس همدردی نسبت به دیگران و تحمل شنیدن صدای مخالف خود را ندارد. حال باید منتظر ماند و دید در نهایت چه خواهد شد.
روس ها استعفای فلین را
تحمیلی و تخریبی می دانند!
دیپلمات‌های روسیه استعفای تحمیلی مایکل فلین را تلاشی در راستای تخریب مناسبات دو کشور روسیه و آمریکا می‌دانند. آن‌ها بر این باورند که عده‌ای در آمریکا همچنان خواستار تنش در مناسبات میان دو کشور هستند و بر آنند که از عادی‌‌سازی روابط دیپلماتیک بین روسیه و آمریکا جلوگیری کنند. یکی از کسانی که امروز درباره کناره‌گیری مایکل فلین اظهارنظر کرد، رئیس کمیسیون روابط بین‌الملل مجلس روسیه، لئونید زلوسکی بود. او کنار گذاشتن مایکل فلین را یک اقدام تحریک‌آمیز و نشانه‌ای منفی در بهبود مناسبات دیپلماتیک دو کشور روسیه و آمریکا دانست. زلوسکی گفت تردیدی نیست که استعفای مایکل فلین در اثر فشارهای سیاسی بوده و اقدامی تحمیلی است و هدف از آن آسیب زدن به اعتماد عمومی به دولت ترامپ است.
**رسوایی واتر گیت و نیکسون تکرار می شود؟
تنها رئیس جمهور مستعفی ایالات متحده به دلیل فساد اخلاقی یا رسوایی مالی یا جنون استعفا نداد. ریچارد نیکسون برای این از قدرت کنار رفت که دروغ گفت. واترگیت همان گونه که همه می دانند پرونده ای است در مورد لو رفتن اخبار و اطلاعات که دو سال در دوران جنگ سرد به طول انجامید و با اندکی ابهام به پایان رسید. داستان در ۱۷ ژوئن ۱۹۷۲ آغاز می شود. اینک همه نگاه ها به کاخ سفید با پس زمینه ای است که در آن نیکسون مجبور به استعفا شد! نیکسون به دنبال درز اطلاعات دروغ گفت و ترامپ هم تقریبا شبیه همین مسیر را پیموده است!