محسن صادقی *

این روزها و پس از ارائه طرح "تامین امنیت برگزاری مراسم" گروه مقابل با دست خود ولی ناخواسته باعت انتشار بیشتر و اطلاع رسانی بیش از پیش این طرح مردمی نمایندگان مجلس شدند.
طرحی که در صورت تصویب یک خلاء چندین ساله را پرخواهد نمود و برآن است تا از اخلال در نظم عمومی که سال‌هاست
بی توجه به آثار زیانبار و عواقب تلخ این اقدامات که شدیدا به اعتماد عمومی لطمه وارد می‌کنند، ممانعت به عمل آورد.
برکسی پوشیده نیست که برهم زدن سخنرانی‌ها بارها و بارها مورد نهی اکید و تقبیح و نکوهش شدید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و دیگر دلسوزان نظام بوده و باعث می شود چهره نظام مقدس اسلامی چه در داخل و چه در سطح بین الملل بسیار مشوه جلوه کند.


با این حال تا کنون ضابطه روشنی که بدون ابهام و به صراحت دستگاهها را مکلف به برخورد قانونی با این پدیده زشت نماید وجود نداشت و استناد به قوانین کلی بخوبی تکافوی مهار این هنجارشکنی ها را نمی کرد.
سیگنالی که این قبیل اقدامات به رسانه‌های معاند مخابره می‌کند، خوراک مناسبی در اختیار دشمنان نظام قرار می دهد که تداعی کننده
بی نظمی در داخل است.
برخلاف تبلیغات مسموم جریان مخالف آزاد بودن برهم زنندگان مجالس سخنرانی نه تنها هیچ تناسبی با اصل آزادی بیان ندارد بلکه درست عکس آن نمایانگر هرج و مرج طلبی عده ی قلیلی است که به زور و با شیوه خاص درصددند مانع آزادی بیان شده و نظر درست یا نادرست خود را به اکثریت جامعه تحمیل کنند.
بدیهی است در هر میتینگ و جلسه ای برای انتقاد و سوال و برای اظهارنظر پیرامون مطالب سخنران دو راه وجود دارد؛
اول آنکه سوال کننده در زمان "پرسش و پاسخ" که معمولا در پایان جلسات پیش بینی می شود، سوال و انتقاد خود را مثل یک انسان متمدن و بی غرض بپرسد و پاسخ خود را بشنود و بدون توهین و جنجال و بی نظمی قضاوت را به مخاطبان و افکار عمومی واگذار کند.
دوم آنکه اگر فرصت پرسش و پاسخ نبود یا از پاسخ ارائه شده قانع نشد باز هم بجای
هوچی گری و برهم زدن جلسه و ایجاد بی‌نظمی آنچنانکه تاکنون شاهد بوده‌ایم؛ در میتینگ یا جلسه جریان مقابل یا در رسانه‌ها به اظهارنظر خود بپردازد.
در هر صورت از برکات این طرح هوشمندانه که از سوی فراکسیون امید و دیگر نمایندگان فهیم مجلس شورای اسلامی ارائه شده همین بس
که در همین ابتدا و قبل از طرح در صحن علنی و تصویب باعث شد دست حامیان پیدا و پنهان گروههای خاص که با اجتهاد در برابر نص، به سادگی آب خوردن درست برخلاف نظرات صریح بزرگان نظام عمل کرده و حربه به دست مخالفان و معاندان نظام داده آب به آسیاب دشمن می ریزند؛ برای چندمین مرتبه برای همگان رو شود و دم گروههای فشار به رغم قسم حضرت عباس شان بیرون بزند.
خوش بود گر محک تجربه آید به میان
تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد
----------------
*دبیرکل کانون یادآوران هفتم تیر
وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه