ضيافت ضد ايراني ترامپ و نتانياهو

در فرم همه‌چیز شبیه یک کنفرانس مطبوعاتی بود؛ اما در محتوا بیشتر شکل یک میهمانی نیمه‌رسمی؛ دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو، بعد از ملاقات کوتاه‌شان در کاخ سفید پشت تریبون قرار گرفتند، میهمان اسرائیلی با تمام صورت می‌خندید و میزبان همان شوخی‌های همیشگی را داشت، آن‌قدر که با همسر نتانیاهو در میانه کنفرانس خوش‌و‌بش کرد و از خوش‌رفتاری او با ملانیا همسرش قدردانی کرد. 
موضوع کنفرانس و البته ملاقات، ایران و توافق هسته‌ای بود و البته صلح در خاورمیانه. موضوع اول مورد اتفاق نظر بود؛ ولی موضوع دوم گویی میانه کنفرانس برای اولین‌بار مطرح شده بود. ترامپ گفت: «نظرت چیه آقای نخست‌وزیر که مدتی شهرک‌سازی رو متوقف کنی»، نتانیاهو خنده‌اش گرفت و در جواب گفت: «ما باید بیشتر صحبت کنیم». 
 موضوع ایران اما مورد توافق دو نفر بود؛ ترامپ می‌گفت نمی‌گذارم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و نتانیاهو پیازداغ ماجرا را اضافه می‌کرد که «ایران دنبال ایجاد مخزن سلاح هسته‌ای است». نخست‌وزیر اسرائیل که همیشه از سخنان جواد ظریف برمی‌آشوبد، این‌بار گفت: «جواد ظریف می‌گوید هیچ‌گاه دنبال حمله به کشوری نیستند، در‌صورتی‌که روی موشک‌هایشان به عبری می‌نویسند اسرائیل را از بین می‌برند. آنها حتی دنبال حمله به آمریکا هستند».  دو نفر در میانه کنفرانس آن‌قدر نان‌قرض‌دادن‌شان به هم زیاد شده بود که نتانیاهو چند بار از تغییر ایجاد‌شده در آمریکا ابراز خشنودی کرد؛ یادش نرفته که در گرماگرم تابستان بعد از توافق وین، راهی واشنگتن شد تا با نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره از خطر توافق هسته‌ای بگوید؛ اما باراک اوباما، حتی برای ملاقات با او وقتی اختصاص نداد. همان‌طور که روزهای آخر دولت دموکرات اوباما، هم رئیس‌جمهور و هم وزیر خارجه جان کری، ‌از سیاست‌های نتانیاهو انتقاد کردند. نتانیاهو خطاب به ترامپ گفت که خوشحال است از همکاری با واشنگتن و فکر می‌کند با هم کارهای زیادی را پیش خواهند برد. نتانیاهو از وضع تحریم‌های جدید در دولت ترامپ علیه ایران ابراز خشنودی کرد و رضایت‌مندی خود از اظهارات او علیه ایران را هم پنهان نکرد. 
ترامپ ابتدای نشست خبری مشترک گفت اسرائیل با تهدیدهای فراوانی از جمله تهدید «ایران هسته‌ای» مواجه است؛ او گفت توافق هسته‌ای «یکی از بدترین توافق‌هایی است که دیده‌ام» و گفت دولت او تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده و بعد از این هم اقدامات بیشتری برای جلوگیری از دستیابی ایران به «سلاح اتمی» انجام خواهد داد. 


نتانیاهو نیز در آغاز نطق خود تأکید کرد اسرائیل و آمریکا متحدی بهتر از یکدیگر ندارند. او گفت با هدایت ترامپ، روند مقابله با «افراط‌گرایی اسلامی»، تقویت خواهد شد. 
ترامپ در پاسخ به سؤالی درباره تبعات کناره‌گیری «مایکل فلین»، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، بر توافق هسته‌ای ایران و شهرک‌سازی‌های اسرائیل، فلین را «مردی بزرگ» خواند و ادعا کرد رسانه‌ها با وی «غیرمنصفانه» رفتار کرده‌اند. 
ترامپ درباره صلح خاورمیانه هم گفت می‌توان از هر دو راه‌حل یک‌دولتی یا دو‌دولتی حمایت کرد. «من دارم راهکار دودولتی و یک‌دولتی را بررسی می‌کنم و هرکدام را که هر دو طرف دوست داشته باشند، دوست دارم».
جملات پایانی نتانیاهو هم اینها بود: «به‌چالش‌کشیدن ایران در زمینه موشک‌های بالیستیک و وضع تحریم علیه آنها و حزب‌الله و وادار‌کردن آنها به پرداخت هزینه بابت تروریسم، تغییری است که از زمان روی‌کارآمدن رئیس‌جمهور ترامپ کاملا نمایان بوده است؛ من از این استقبال می‌کنم».  «فکر می‌کنم اگر با یکدیگر همکاری کنیم – نه‌تنها آمریکا و اسرائیل، بلکه بسیاری از دیگر کشورهایی که درباره خطر بزرگ ایران هم‌نظر هستند - می‌توانیم خطر ایران و رویکرد تهاجمی آن را دفع کنیم».