عبور از اختلاف

شرق:‌ دومين سفر عربي حسن روحاني در عمر دولتش با مسقط آغاز شد و با کويت پايان يافت. او روز گذشته سفري پنج‌ساعته به عمان داشت و در قصر‌العلم مسقط مورد استقبال رسمي سلطان قابوس پادشاه عمان قرار گرفت. مثل سفر قبلي، پادشاه مراسم استقبال را انجام داد و به نشانه دوستي دو کشور 21 گلوله توپ شليک شد.خبر رسمي پيش از انجام ديدار اين بود که قرار است در آن مهم‌ترين مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي بررسي شود و پس از آن در نشست مشترک هيئت‌هاي عالي‌رتبه دو کشور، راه‌هاي تحکيم مناسبات و همکاري‌هاي تهران - مسقط مورد بحث و تبادل نظر قرار گيرد. سلطان قابوس اولين ميهمان خارجي دولت يازدهم در شهريور 92 بود. روحاني نيز اسفند همان سال به مسقط سفر کرده بود. سفر فعلي با خوش‌بيني رسانه‌هاي عماني انجام شد همان‌طور که درباره مقصد دوم تنها گمانه‌زني بود که جريان داشت. حسن روحاني پيش از آغاز سفر در توضيح اندکي گفت: «نخستين هدف از اين سفر توسعه روابط دوجانبه با دو کشور عمان و کويت است.» ايسنا از پاويون دولت فرودگاه مهرآباد پيش از سفر رئيس‌جمهوري گزارش داده که روحاني با اشاره به نامه‌اي که اخيرا از سوي فرستاده امير کويت به مقامات کشورمان تحويل داده شد، گفت: «اخيرا دولت کويت از طرف شش کشور حوزه خليج فارس، کشورهاي جنوبي اين خليج پيامي مبني بر اينکه اراده اين شش کشور روابط بهتر با جمهوري اسلامي ايران و حل‌و‌فصل سوء‌تفاهم‌ها و ارتقاي روابط از طريق گفت‌وگو و مذاکره ميان طرفين است، ارسال کرد.
در همين زمينه ضمن استقبال از اين پيام، به دو کشور عضو شوراي خليج فارس سفر خواهم کرد».
حدود 20 روز پيش بود که وزير خارجه کويت به ايران سفر کرد و اين اولين سفر يک مقام عربي در دو سال گذشته به تهران بود. در جريان توافق هسته‌اي و بعد از آن دستيابي به توافق و برجام، کشورهاي عربي دچار نگراني زيادي درباره نقش ايران و رابطه‌اش با ايالات متحده آمريکا شدند. همين موجب شد که به جاي رابطه با ايران، بيش‌ازپيش از آن دور شوند يا به تخريب تصوير در حال بهبود ايران دست بزنند. عربستان سردمدار اين بازي بود و کشورهاي کوچک حاشيه خليج فارس عمدتا با او هم‌نوا بودند. نفوذ منطقه‌اي رو به گسترش ايران و نقشش در عراق و سوريه، نگراني آنها را بيشتر و حتي ترکيه را هم همراه کرد. تجمع مقابل سفارت عربستان و آتش‌زدن ساختمان آن در اعتراض به اعدام شيخ نمر، ‌برگ برنده اين بازي بود و عربستان رابطه‌اش با ايران را قطع و برخي ديگر را هم به اين کار اقناع کرد. کويت ميزبان عصر ديروز حسن روحاني هم يکي از همين همراهان بود که سفيرش را از تهران فراخواند و کاردارش را باقي گذاشت. روحاني در ادامه صحبت‌هايش پيش از ترک تهران گفت: اساس سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران همواره حسن هم‌جواري با همسايگان بوده است، امنيت خليج فارس براي جمهوري اسلامي ايران اهميت خاص و ويژه‌اي دارد. ايران هيچ‌گاه به فکر تجاوز و دخالت در امور داخلي کشورها و همچنين تحميل عقايد ديني، مذهبي و سياسي خود به کشورهاي ديگر نبوده است. اساس سياست‌هاي ايران بر مبناي همکاري مشترک با دوستان و کشورهاي اسلامي و همسايگان بوده است.
اراده ايران و عمان تحکيم مناسبات دوستانه است
پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري بعد از ديدار رئيس‌‌جمهوري با پادشاه عمان، گزارشي از گفت‌وگوهاي انجام‌شده منتشر کرد. بر اساس اين گزارش در ديدار دوجانبه و در نشست مشترک هيئت‌هاي عالي‌رتبه دو ‏کشور، راه‌هاي توسعه روزافزون روابط تهران - مسقط و مهم‌ترين مسائل منطقه‌اي مورد بحث و تبادل‌نظر ‏قرار گرفت و بر ضرورت همکاري دو کشور در تقويت توسعه منطقه‌اي و برقراري صلح و امنيت پايدار در ‏منطقه تأکيد شد.‏ روحاني در ديدار پادشاه عمان با اشاره به ‏روابط برادرانه و ديرينه دو کشور در طول تاريخ، گفت: روابط تهران- مسقط همواره صميمانه و پايدار بوده و در اين مسير، رويکرد حکيمانه و تلاش‌هاي خيرخواهانه و ‏برادرانه پادشاه عمان بسيار مؤثر بوده است. رئيس‌‌جمهوري توافق هسته‌اي ايران را به نفع روابط دو کشور، کشورهاي منطقه و جهان دانست و گفت: ‏امروز شرايط بسيار مناسبي براي توسعه و تحکيم هر چه بيشتر روابط ايران و عمان فراهم شده است و اين ‏آمادگي وجود دارد که براي فعال‌سازي ظرفيت‌هاي اقتصادي، علمي، فرهنگي و روابط مردم دو کشور، ‏گام‌هاي جديد و بلندي برداشته شود.‏ روحاني با اشاره به زمينه‌هاي گسترش همکاري تهران- عمان در بخش‌هاي مختلف از جمله اقتصاد، ‏حمل‌ونقل، گاز، انرژي، بنادر، صنعت و تجارت و خدمات فني و مهندسي، گفت: تعميق روابط بانکي مي‌تواند زمينه‌ساز شتاب در ‏توسعه روابط اقتصادي تهران – مسقط باشد و اميدواريم مسئولان بانکي دو کشور در جريان اين سفر، روابط مالي و ‏بانکي تهران و عمان را هر چه بيشتر توسعه دهند.‏ رئيس‌‌جمهوري در ادامه نقش ايران و عمان را در امنيت منطقه بسيار مهم ارزيابي کرد و گفت: ايران و عمان ‏نگاهبانان تاريخي تنگه هرمز به عنوان مسيري امن و آزاد براي تجارت بين‌المللي هستند و همکاري دو کشور ‏در تأمين ثبات و توسعه منطقه‌اي بسيار حائز اهميت است.‏ روحاني با تأکيد بر اينکه «تهران همواره از گسترش روابط دوجانبه و منطقه‌اي ‏با همسايگان استقبال مي‌کند»، اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران هرگاه کشورهاي منطقه با مشکلات مختلف از جمله تروريسم مواجه شدند، آنها را ‏ياري کرده است و پس از اين هم اگر هر کدام از اين کشورها، به‌ويژه در برابر تروريست‌ها با مشکلي مواجه شوند و از تهران ‏درخواست کمک داشته باشند، حتما به آنها کمک خواهيم کرد. براي تأمين امنيت منطقه هيچ راه‌حلي اساسي‌‌تر از مسئوليت‌پذيري کشورهاي ‏منطقه و همکاري‌هاي درون‌منطقه‌اي وجود ندارد، بنابراین کشورهاي منطقه بايد در کنار يکديگر براي امنيت و ‏ثبات پايدار در منطقه با يکديگر همکاري و مشارکت داشته باشند.‏ روحاني در ادامه لزوم رسيدگي و چاره‌انديشي برای وضعيت بسيار نامطلوب مردم يمن را مورد تأکيد قرار ‏داد و گفت: امروز وضعيت بسيار وخيمي براي مردم مظلوم يمن ايجاد شده است و همه ما به عنوان کشور‌هاي مسلمان منطقه، وظيفه ‏داريم اقدامات جدي و انسان‌دوستانه‌اي را براي ياري مردم اين کشور انجام دهيم.‏


تقويت و تحکيم همکاري‌ها با ايران
«سلطان قابوس» پادشاه عمان نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از حضور دکتر روحاني در عمان بر ‏تقويت بيش‌ازپيش روابط دو کشور تأکيد کرد و گفت: عمان به دنبال تقويت و تحکيم همکاري‌ها و ‏مناسبات خود در تمامي عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي با ايران است.‏ پادشاه عمان با قدرداني از رويکرد و آمادگي هميشگي تهران براي برقراري روابط نزديک‌تر با همسايگان و همکاري‌هاي منطقه‌اي گفت تحکيم روابط ايران و کشورهاي منطقه به نفع توسعه، امنيت و ثبات ‏منطقه است.‏ ترديدي وجود ندارد که تأمين امنيت منطقه، مسئوليت اصلي کشورهاي منطقه ‏است، بنابراین رايزني و همفکري کشورهاي منطقه براي حل‌وفصل مسائل و مشکلات، بسيار ضروري است.‏
استقبال رسمي امير کويت در فرودگاه
عصر ديروز حسن روحاني وارد کويت شد و در فرودگاه بين‌المللي کويت از سوي امير کويت، شيخ صباح احمد جابر الصباح مورد استقبال رسمي قرار گرفت. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، در اين مراسم استقبال رسمي علاوه بر امير کويت، وليعهد، نخست‌وزير، همه وزراي کابينه دولت و جمع ديگري از مقامات ارشد در فرودگاه حضور يافتند. در مراسم استقبال رسمي سرود ملي جمهوري اسلامي ايران و کويت نواخته شد و اعضاي هيئت‌هاي عالي‌رتبه دو کشور به دکتر روحاني و امير کويت معرفي شدند.
قرار است رئيس‌جمهوري کشورمان با همراهي امير کويت در محل اقامت حضور يافته و پس از ديدار و گفت‌وگو با جمعي از مقامات ارشد کويت با امير اين کشور نيز در کاخ اميري ديدار کند. زمان تنظيم اين گزارش، ديدارها تازه آغاز شده و خبري از محتواي ديدارها منتشر نشده بود.