زنگنه: قرارداد توتال 2 ماه ديگر نهايي مي‌شود

گروه اقتصادي
حجم برداشت از ميادين مشترك نفتي و گازي، موضوعي است كه پاي آن به كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي نيز كشيده شده است. به اين ترتيب كه مديرعامل شركت نفت فلات‌قاره، به عنوان بهره‌بردار ميادين مشترك نفتي و گازي با حضور در جلسه كميسيون انرژي مجلس گزارشي از برنامه‌ريزي‌هاي آتي اين شركت در مباحثي مانند ازدياد برداشت نفت را ارايه كرد. به نظر مي‌رسد اين حساسيت ويژه درباره ميادين مشترك شيخ‌الوزرا را به رسانه ملي كشاند تا ضمن ارايه پاره‌اي از توضيحات به مردم، نويد اخبار خوش را تا پايان سال جاري بدهد. يكي از ميادين مشترك ايران، ميدان مشترك گازي پارس‌جنوبي است كه به گفته بيژن زنگنه، وزير نفت بخشي از افزايش برداشت ايران از اين ميدان مشترك انجام شده و مقدار برداشت به قطر خيلي نزديك شده است كه ان‌شاء‌الله تا آخر سال خبرهاي خوشي را در اين زمينه به مردم مي‌دهيم.
توليد نفت از پارس‌جنوبي كليد مي‌خورد
اين عضو كابينه دولت تدبير و اميد با حضور در رسانه‌ملي درباره اقدام‎ها در ميدان گازي پارس شمالي، توضيح داد: پارس شمالي ميدان مشترك نيست و به همين دليل در فهرست فعاليت‌هاي اولويت‌دار وزارت نفت قرار نگرفته است اما به نظر بنده منظور شما (مجري برنامه) برداشت از لايه نفتي پارس جنوبي است. خوشبختانه بايد اين خبر را بدهم كه پيش از پايان امسال، توليد از اين ميدان نفتي مشترك آغاز مي‎شود.
وزير نفت با اشاره به ورود نخستين پالايشگاه شناور خاورميانه به ايران گفت: با استقرار اين شناور فراورشي در لايه نفتي ميدان مشترك پارس جنوبي، نخستين برداشت از اين ميدان به ٣٥ هزار بشكه در روز مي‎رسد كه البته براي افزايش توليد و بازيافت از اين لايه نفتي تا روزانه ١٠٠ هزار بشكه در حال مذاكره هستيم.


زنگنه در پاسخ به اين پرسش كه آيا تمركز بر توسعه ميدان‎هاي پارس جنوبي و غرب كارون سبب غفلت ايران از ميدان‌هاي مشترك با عربستان مانند فرزاد‌A و فرزادB ‌مي‌شود يا خير، ادامه داد: ميدان‎هاي پارس جنوبي و غرب كارون از نظر ارزش و اندازه مهم‌ترين ميدان‎هاي ايران هستند. وزارت نفت به‌طور جدي به دنبال عملي كردن برنامه توسعه اين ميدان‎هاست كه اميدواريم در يك سال آينده با درست شدن بسته مالي آن در قالب بيع متقابل، شاهد امضاي قرارداد و آغاز توسعه اين ميدان باشيم.
به گفته اين مقام مسوول ديگر ميدان‎هاي مشترك در ايران در مقايسه با ميدان‎هاي پارس جنوبي و غرب كارون ميدان‎هاي كوچكي هستند كه به آنها نيز بايد پرداخت، اما اهتمام وزارت نفت به توسعه اين ٢ ميدان يادشده كار بسيار درستي است.
 با توتال قرارداد مي‌بنديم
وزير نفت درباره سرانجام توافقنامه ايران و شركت فرانسوي توتال براي توسعه فاز ١١ ميدان گازي پارس جنوبي كه آبان‎ماه امسال امضا شد، گفت: مذاكرات اين توافقنامه براي تبديل شدن به قرارداد به صورت جدي در حال دنبال شدن است و اميدواريم اين قرارداد تا ٢ ماه آينده تمام شود. وي با اشاره به ملاحظات سياسي كه به تازگي توتال عنوان كرده است، اظهار كرد: اين موارد به وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران بازتاب داده شده و در حال پيگيري است.
زنگنه با بيان اينكه توتال خود را پيرو سياست‎هاي اتحاديه اروپا دانسته است، ادامه داد: البته رسانه‌اي كردن اين مورد از سوي اين شركت براي من قابل توجيه نيست اما بخش فني و قرارداد بازرگاني اين همكاري از سوي ما در حال انجام است.
وي درباره صحت تصميم‌گيري ورود توتال به پروژه پارس جنوبي به عنوان ميدان مشترك با قطر تصريح كرد: پارس جنوبي، ميدان بزرگي است كه اين شركت در گذشته مانند اني ايتاليا در اين ميدان بسيار خوب كار كرده است و ما در مرحله‌اي هستيم كه بيش از سرمايه، نياز به فناوري داريم و دانشي كه در كنار اين شركت‎ها به دست آورديم سبب شد بخش بسيار زيادي از فازهاي پارس جنوبي را با توان داخلي بسيار قدرتمند انجام دهيم.
تمام اطلاعات را نمي‌دهيم!
زنگنه ادامه داد: ايران در چند سال آينده با افت توليد در ميدان پارس جنوبي رو‎به‎رو خواهد شد كه براي جلوگيري از آن به كسب فناوري‎هاي نو نياز داريم؛ اين تصميم بسيار درست انجام شده و يك تصميم جمعي بوده است.  وزير نفت در پاسخ به اينكه آيا ممكن است اطلاعاتي از ميدان‎هاي نفتي ايران كه به توتال داده مي‌شود ازسوي اين شركت در اختيار قطر قرار گيرد، افزود: انجام اين كار از لحاظ قانوني سبب خسارت فراواني براي شركت مي‎شود اما وزارت نفت نيز هيچگاه اطلاعات كل ميدان نفتي را در اختيار اين سرمايه‌گذاران نمي‌گذارد. او همچنين درباره الگوي جديد قراردادهاي نفتي ادامه داد: حدود يك سال براي رسيدن به اجماع درباره اين قراردادها زمان صرف، نهايي و ابلاغ شد و وزارت نفت در پسابرجام در اين چارچوب پيش مي‌رود و موفق مي‌شود. ديدگاه‎هاي همه مخالفان الگوي جديد قراردادهاي نفتي نيز بررسي و در صورت لزوم اعلام شده است اما عده‌اي نمي‌خواهند كشور در حال آرامش و توسعه باشد.
3 هزار ميليارد تومان صرف ميادين مشترك شد
وزير نفت درباره منابع حاصل از انتشار اوراق مشاركت پنج هزار ميليارد توماني از سوي وزارت نفت در سال ٩٤ براي توسعه ميدان‎هاي نفت و گاز، گفت: اين مبلغ امسال از سوي اين وزارتخانه دريافت شد كه حدود سه هزار ميليارد تومان آن تاكنون هزينه شده است.
وي درباره موفقيت‎هاي وزارت نفت در صنعت پالايشي كشور به عنوان يكي از دغدغه‎هاي اقتصاد مقاومتي تصريح كرد: جلوگيري از خام فروشي با افزايش ظرفيت پالايشي از يك سو و همچنين اجراي برنامه‎هاي توسعه‌اي در حوزه گاز تا پايان سال آينده، مصرف كل فرآورده‎هاي مايع منحصر به نفت گاز و بنزين براي حمل و نقل و سوخت هوايي مي‌شود و تقريبا مصرف نفت كوره، نفت سفيد، گاز مايع و گازوييل حرارتي به سمت صفر ميل مي‎كند.
وزير نفت به خودكفايي ايران در توليد بنزين در سال آينده با بهره‌برداري از فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس اشاره كرد و گفت: با توجه به صادرات گازوييل در سال ٩٥ و ادامه روند آن، ما همچنين در سال آينده صادركننده همه فرآورده‌هاي مايع از جمله ال‎پي‎جي، نفت سفيد و غيره خواهيم بود.
پالايشگاه‌هاي كشور رونق مي‌يابند
زنگنه با اشاره به اينكه ظرفيت پالايش نفت خام هم‌اكنون حدود روزانه يك ميليون و ٧٠٠ هزار بشكه است كه بر اساس برنامه ششم توسعه اين رقم به روزانه سه ميليون بشكه خواهد رسيد، افزود: حدود يك ميليون بشكه از اين برنامه از مجموع ٣٦٠ هزار بشكه از پالايشگاه ستاره خليج فارس، ٤٨٠ هزار بشكه از هشت پالايشگاه طرح فراگير پالايشي سيراف، ١٢٠ هزار بشكه پالايشگاه دوم شيراز و همچنين مصرف مجتمع‎هاي پتروشيمي محقق مي‌شود. با احتساب روزانه ٣٠٠ هزار بشكه از پالايشگاه جاسك و ١٥٠ هزار بشكه در روز پالايشگاه آناهيتا در مجموع ظرفيت پالايشي كشور به سه ميليون بشكه مي‎رسد كه رقم بسيار خوبي است كه بيشتر اين ظرفيت در سواحل به دليل كاهش هزينه حمل براي صادرات است و بالابردن كيفيت توليدات براي ديگر پالايشگاه‎ها در نظر گرفته شده است؛ اين افزايش ظرفيت همسو با اقتصاد مقاومتي انجام مي‌شود كه ارزش افزوده بالايي را به همراه دارد.
وزير نفت با اشاره به آغاز عمليات نوسازي پالايشگاه آبادان در هفته گذشته ادامه داد: قرارداد اين عمليات نهايي شده و هفته آينده امضا مي‌شود كه با اجراي آن ٢١٠ هزار بشكه ظرفيت جديد با ١٥٠ هزار بشكه از واحدهاي قديمي تلفيق شده و يك پالايشگاه مدرن ٣٦٠ هزار بشكه‌اي با كيفيت بالا در توليد محصولات را خواهيم داشت.
سهم بازار مهم‌تر از قيمت نفت است
زنگنه بازگشت دوباره ايران به بازارهاي جهاني نفت پس از تحريم‎هاي ظالمانه عليه كشور را يكي از موفقيت‎هاي وزارت نفت عنوان كرد و گفت: دولت تصميم مهمي براي حداكثر سرعت بازگشت به بازار جهاني را با وجود مخالفت‎هاي موجود گرفت.
وي با اشاره به اينكه مخالفان، بازگشت سريع ايران به بازار جهاني را در تخريب قيمت نفت بسيار موثر مي‎دانستند، ادامه داد: سهم ايران از بازار نفت بسيار مهم‌تر از قيمت اين كالاست و مسووليت درست كردن قيمت برعهده كساني است كه اين قيمت را خراب كرده‎اند و ما نقشي در اين زمينه نداشتيم زيرا هنگامي كه ايران يك ميليون بشكه نفت صادر مي‎كرد، ديگر كشورها صادرات خود را افزايش دادند و براساس تحليل‎ها قيمت را كاهش دادند.