جبیر معادلات را به هم ریخت

آفتاب یزد- گروه سیاسی: عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان همه معادلاتی که طی این چند روز پیش بینی می‌شد را به هم ریخت. همه اتفاقاتی چون؛ قربان صدقه رفتن‌ها‌ی امیر مکه درباره ایران که گفته بود ایرانیان برادران مسلمان ما هستند و قدمشان روی چشم است، اظهارات قاضی عسگر، نماینده ولی‌فقیه در امور حج، که با تاکید به برگزاری موفقیت‌آمیز حج تمتع معتقد بود زمان مذاکره ایران و عربستان برای حل مسائلِ دوجانبه فرا رسیده، مطرح شدن اینکه رسانه‌های سعودی قرار است تا اطلاع ثانوی چیزی علیه ایران و شیعیان ننویسند، اینکه به زودی هیئت دیپلمات سعودی قرار است به ایران بیایند و از سفارتخانه خود بازدید کرده و تا چند ماه دیگر سفارتخانه‌هایشان را بازگشایی کنند....
همه و همه به هم ریخت آن هم به خاطر جملات سه‌شنبه شب عادل الجبیر در پاسخ به اظهارات ظریف.
ظریف وزیر خارجه ایران اخیرا درباره احتمال رابطه با عربستان گفته بود، «من هنوز چشم‌انداز واضح و مشخصی برای تغییر ندیده‌ام» اما « اگر چنین تحولی در تفکر سعودی پیدا شود، حتما تحول مثبتی است و با واکنش مثبت ایران مواجه خواهد شد.»
حالا وزیر خارجه عربستان در واکنش به سخنان وزیر خارجه کشورمان، گفته که هیچگونه نزدیکی در روابط میان ایران و عربستان وجود ندارد.


به گزارش ایسنا، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در واکنش سخنان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران مدعی شد: سخنان محمدجواد ظریف تمسخرآمیز است و هیچگونه نزدیکی روابط میان ایران و عربستان وجود ندارد.
وی در ادعایی مضحک ادامه داد: هیچگونه جدیتی برای گفتگو با ایران نمی‌بینم و فرماندهانی از گروهک القاعده در تهران وجود دارند که دستور انجام عملیاتی در داخل عربستان را داده‌اند.
جبیر همچنین به صورت مغرضانه مدعی شد: ایران از طریق حزب‌الله و حملات تروریستی در منطقه بی‌ثباتی ایجاد می‌کند و اگر تهران می‌خواهد با عربستان روابطی ایجاد کند باید عملیات تروریستی و دخالت در منطقه عربی را متوقف کند.

جبیر به گستاخی اش بازگشت
سخنان گستاخانه دوباره جبیر، این پرسش را مطرح می‌کند که چه طور این وزیر یکبار ظریف را با لبخند و سلام و صلوات درآغوش می‌گیرد و یکبار هم مثل الان اینگونه وقیحانه و برخلاف عرف دیپلماتیک لب به گزافه می‌گشاید و
بد و بیراه‌گویی پیشه خود می‌کند؟ سخنان جبیر آنقدر سخیف بود تا وزیر اماراتی را هم بر سر ذوق آورد تا او نیز بر موج جنگ ستیزی سوار شود و در توئیتر خود مدعی شود :"سخنان عادل الجبیر در مورد شایعه نزدیکی روابط ایران و عربستان و تمسخرآمیز وصف کردن آن، دروغ همسایه سردرگم ما را نمایان کرد، ماهیت اصلی این مسئله توجیه بازگشت سفیر به تهران است."
انور قرقاش وزیر مشاور امارات در امور خارجه در ادامه مدعی شد: «در حقیقت تعامل متمایز عربستان با حجاج ایرانی، دولت ایران را به تنگنا انداخت و رسانه‌ها‌ی ایرانی را تحریک کرد.»
قرقاش همچنین مدعی شد: «در حالی که برخی اطراف و از جمله همسایه سردرگم ما و هم‌پیمان حزبی‌اش پیروزی ایران در منطقه را تبلیغ می‌کنند، عربستان تلاش می‌کند با هم‌پیمانی چهار کشور یک نظام عربی قوی را تشکیل دهد.»
اکنون باید دید ظریف که ظاهرا با علم به نامشخص بودن سیاست جبیر گفته بود تاکنون
چشم انداز واضحی را در این روابط ندیده است، بعد از این واکنش منفی وزیر سعودی چه خواهدکرد؟ و اگر همه چیز همانی است که جبیر می‌گوید، پس ماجرای آن در آغوش کشیدن و آن رفت و آمد هیئت سعودی به ایران چیست؟ سعودی‌ها باز هم نشان دادند که در ایجاد رابطه دوستی و همسایگی با ایران صادق نیستند.