تشكيل كارگروه ويژه بحران خوزستان

مشكلات گرد و غبار شديد و قطع آب و برق در اهواز به مجلس رسيد و ديروز جلسه‌اي در اين ارتباط با حضور رييس مجلس شوراي اسلامي و مجمع نمايندگان خوزستان در مجلس برگزار شد. در پي اعتراض و تجمع مردم اهواز به قطعي مداوم آب و برق و مختل شدن زندگي در شهرهاي خوزستان، ‌نمايندگان اين استان خواستار رسيدگي هرچه سريع‌تر به معضلات پيش‌آمده شدند. آنها حل مشكلات خوزستان را نيازمند عزم ملي دانستند. آنها معتقدند بي‌تدبيري و بي‌مسووليتي دستگاه‌هايي چون سازمان حفاظت محيط‌زيست و وزارتخانه‌هاي نفت، نيرو و جهادكشاورزي بر مشكلات اين استان دامن زده است.
نمايندگان مجلس در جلسه روز گذشته در نشستي مشترك با رييس مجلس، معضلات به وجود آمده طي چند روز گذشته در استان خوزستان را مطرح كردند. رييس مجلس در اين جلسه با بيان اينكه معضلات خوزستان جدي است، گفت: اين حادثه اخير از جمله گردوغبار، قطعي آب و برق در استان بسيار تلخ بود.
علي لاريجاني در اين خصوص اعلام كرد: در راستاي اين پيگيري‌ها من از روساي كميسيون‌هاي كشاورزي، آب و منابع‌طبيعي و انرژي درخواست كردم تا اين موضوع را با جديت پيگيري كنند و با دعوت از مسوولان و وزراي مربوطه علت وقوع اين مشكلات را جويا شوند. حادثه خوزستان نشان داد كه امكان تكرار آن وجود دارد، البته طبق گفته مسوولان مربوطه تمهيداتي اتخاذ شده تا هر 3 ماه يك بار بازرسي‌هايي از مقرها صورت گيرد تا در صورت لزوم تغييراتي نيز لحاظ شود.
رييس مجلس با بيان اينكه مساله خوزستان جزو اولويت‌هاي كشور است، گفت: حال بايد منتظر گزارش كميسيون‌هاي مربوطه در اين زمينه باشيم تا بتوانيم بر مبناي آن جلساتي با حضور نمايندگان استان و وزراي مربوطه برگزار كنيم تا علت حادثه مشخص شود. همچنين ضرورت دارد كارگروهي جهت رفع مشكلات استان خوزستان تشكيل شود، ‌در اين ميان اگر نياز بود ما نيز نماينده‌اي را در اين كارگروه مشخص خواهيم كرد تا معضلات به خوبي پيگيري شود.


رفع معضل ريزگرد، ‌مساله ديگري بود كه لاريجاني به آن پرداخت و گفت: مساله ريزگردها بحراني است تا جايي كه كميسيون تلفيق بودجه مبلغ قابل توجهي براي مساله ريزگردها در بودجه سال آتي در نظر گرفته است، حال اميدوارم اين مبلغ به درستي توزيع شود.
سوال از رييس‌جمهور و استيضاح وزير نيرو
نمايندگان استان خوزستان نيز در اين جلسه ‌به مشكلات پيش‌آمده اشاره كردند. مجيد ناصري‌نژاد رييس مجمع نمايندگان استان خوزستان، ‌وزير نيرو را مقصر اصلي قطع برق در استان خوزستان دانست و گفت: وقت‌گذراني و بي‌توجهي مسوولان مشكلات خوزستان را چندبرابر خواهد كرد، از اين رو نمايندگان طرح استيضاح وزير نيرو را در دستور قرار دادند. نمايندگان استان طرح سوال از رييس‌جمهور را نيز در دستور كار خود قرار دادند، از اين رو در هفته آينده به اين جمع‌بندي خواهيم رسيد كه رييس‌جمهور به دليل عدم توجه به مسائل خوزستان در صحن علني حاضر و پاسخگو باشد، زيرا در هفته جاري بيانيه‌اي را ابلاغ كرديم كه متاسفانه تاكنون پاسخ داده نشده است.
هدايت‌الله خادمي، نماينده ديگر اين استان نيز با اشاره به اينكه دولت در خدمات‌رساني به مردم خوزستان و رفع بحران چندي پيش ناشي از قطعي آب و برق اين استان عملكرد قابل قبولي نداشت، گفت: متاسفانه در طول 15 روز گذشته چهار روز آن، آب و برق بسياري از شهرستان‌هاي استان خوزستان بطوركامل قطع بود و همين معضل باعث شد آسيب غيرقابل جبراني به استان خوزستان وارد شود. طي 4 روز قطعي آب و برق توليد نفت درخوزستان متوقف شد، متاسفانه اقدامات دولت و دستگاه‌هاي ذي ربط نشان داد كه مشكلات مردم خوزستان در بحث ريزگردها، گردو خاك و موارد ديگر براي مسوولان هيچ اهميتي ندارد.
به گفته اين عضو مجمع نمايندگان استان خوزستان، مهم‌ترين راهكار براي حل مشكلات خوزستان اختصاص بودجه كافي است. تا زماني كه بودجه كافي وجود نداشته باشد، هيچ وزير و مسوولي هم نسبت به مشكلات پاسخگو نخواهد بود.
همايون يوسفي، نماينده ديگر اين شهر با اشاره به اينكه مديريت بحران خوزستان پيش‌بيني درستي از بحران به وجود آمده در خوزستان نداشت، گفت: به صورت جدي نياز است مديريت بحران خوزستان بطور مداوم در حال آماده باش باشد زيرا ممكن است در آينده هم شاهد چنين بحران‌هايي در خوزستان باشيم.
تلاشي عامدانه براي انكار دستاوردهاي محيط‌زيست
رييس سازمان حفاظت‌محيط‌زيست نيز با اشاره به مشكلات خوزستان گفت: در ارتباط با احياي تالاب‌هاي استان خوزستان كارهاي خوبي انجام شده است اما متاسفانه تلاش عامدانه‌اي براي انكار اين دستاوردها وجود دارد. ما معتقديم اين دستاوردها به طرق مختلف قابل سنجش است؛ خوشبختانه تصاوير ماهواره‌اي و زميني هم موجود است و سازمان حفاظت محيط‌زيست هم بر اينكه براي احياي تالاب‌ها گام‌هاي موثري برداشته شده كه نتيجه داده است، تاكيد دارد. در حال حاضر هم وضعيت تالاب هورالعظيم نسبت به سال ۹۲ رو به بهبود است.
معصومه ابتكار افزود: استان خوزستان براي دولت بسيار اهميت دارد. وزير جهاد كشاورزي طرحي در دست اجرا دارد تا كانون‌هاي ريزگردها را تثبيت كند و در حال پيگيري براي حل مشكلات مردم اين استان هستند. اكنون شناسايي كانون‌هاي گرد و غبار در همه استان‌ها تكميل شده و همچنين در استان خوزستان اقدامات اجرايي براي حل اين مشكل تبيين شده است. با اقدامات سازمان جنگل‌ها و مراتع كانون ريزگردها بايد تثبيت شده و اين اقدام با برنامه علمي و به صورت منسجم انجام شود.
رييس سازمان محيط زيست در ادامه احياي تالاب‌هاي استان خوزستان را يكي ديگر از اقدامات دولت ذكر كرد و گفت: تالاب هورالعظيم در سال 92 كاملا خشك شده بود اما با اقدامات دولت الان 70 درصد اين تالاب آبگيري شده است و در وضعيت خوبي به سر مي‌برد. تالاب شادگان هم وضعيت خوبي دارد. استان خوزستان براي دولت بسيار اهميت دارد و اميدواريم با طرح‌هاي در دست اجرا مشكلات مردم اين استان را به حداقل برسانيم.
معاون رييس‌جمهور افزود: اختلال و عوارض ناشي از توفان‌هاي گرد و غباري در خوزستان و سيستان و بلوچستان در زندگي، معيشت، سلامت، كشاورزي و حتي زيرساخت‌هاي اين استان‌ها به حدي است كه بر اثر توفان شديد گرد و غباري دو هفته قبل در خوزستان و اضافه شدن رطوبت هوا به آن شرايط، آب و برق در اين استان با اختلال شديد مواجه شده و مردم شرايط سختي را تجربه كردند.
وي ضمن اشاره به سدسازي‌هاي تركيه و اثرگذاري اين اقدام بر دجله و فرات و تالاب‌هاي كشور عراق، گفت: تبعات اين اقدام تركيه، مضاف بر خسارت‌هاي محيط زيستي و مادي و معنوي وارده شده به عراق، بر ايران نيز تاثيري شديد داشته كه در كنار تاثير كانون‌هاي عربستان در كشور، چالش‌هاي زيادي را ايجاد كرده است.
ابتكار ضمن تاكيد بر نگاه ويژه دولت يازدهم به محيط زيست و اهميت ويژه براي تالاب‌ها و حفظ و احياي آنها تصريح كرد: دولت يازدهم گام‌هايي جدي براي احيا و حفظ تالاب‌هاي كشور به عنوان زيست‌بوم‌هاي بسيار ارزشمند، همچنين عامل پيشگيري از توفان‌هاي گرد و غباري و منبع تامين‌كننده معيشت مردم به ويژه در استان‌هايي همچون خوزستان و سيستان و بلوچستان برداشته است كه از آن جمله مي‌توان به تخصيص و تامين حقابه تالاب‌ها اشاره كرد.