پایه‌های اساسی طرح اصلاح‌طلبان برای گفت‌وگو و تفاهم ملی

دکتر مصطفی کواکبیان نماینده مردم شریف تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در صحن علنی مجلس پایه‌های اساسی طرح اصلاح‌طلبان برای گفت‌وگو و تفاهم ملی را تشریح کرد . متن کامل نطق به شرح زیر می‌باشد:
با عرض سلام و ادب خدمت نمایندگان محترم در خانه ملت و با عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت فاطمه الزهرا سلام‌الله علیها و با گرامیداشت سالروز قیام شکوهمند مردم قهرمان تبریز در 29 بهمن 1356 در این فرصت کوتاه پنج دقیقه‌ای پنج نکته کوتاه را متذکر می‌شوم.
1- در آستانه چهلمین روز ارتحال عالم جلیل‌القدر مجاهد نستوه و مجتهد عالی‌مقام امیرکبیر دوران حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی قرار داریم با تقدیم برترین سلام‌ها و درودها به روح پرفتوح آن بزرگمرد عرصه سیاست و عقلانیت و تدبیر و تحزب پیشنهاد می‌کنم به دلیل آنکه ایشان اولین رئیس مجلس نظام برآمده از انقلاب اسلامی بودند حتما به مناسبت ویژه‌ای مجلس نکوداشت جهت تجلیل از شخصیت عظیم‌الشان آن عزیز از دست رفته از سوی هیات رئیسه مجلس تدارک دیده شود. زیرا مردم در تشییع باشکوه عزت و عظمت ایشان را بر همگان ثابت نمودند. 2- در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز اردیبهشت 96 قرار داریم برای چندمین بار تکرار می‌کنم نباید سیاست‌های کلی انتخاباتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که بیش از چهار ماه است ابلاغ شده است بر زمین بماند! ضرورت شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغاتی ضرورت نقش‌آفرینی احزاب و تشکل‌های سیاسی ضرورت جلوگیری از دخالت نیروهای مسلح و قوای سه‌گانه و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه در جهت‌گیری انتخاباتی، ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در امر شمارش و اخذ آرا، ضرورت تعریف دقیق مفهوم رجال سیاسی و مذهبی و امثال اینها؛ دولت محترم باید توجه کند طرح‌های دوفوریتی مجلس ممکن است به بار مالی منجر شود و یا با ایراد شورای نگهبان مواجه شود و به انتخابات پیش رو نرسد لذا مصرانه خواهش می‌کنم دولت هرچه زودتر قبل از ورود مجلس به بحث بودجه لایحه دوفوریتی برای تحقق سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در موضوع انتخابات ارائه دهد. 3- در آستانه هفتم اسفند اولین سالگرد برگزاری انتخابات مجلس دهم هستیم هرچند در انتخابات، ما نمایندگان منتخب وعده‌های زیادی به مردم دادیم بنده به عنوان یک اصلاح‌طلب عرض می‌کنم ما چندان مناسبات درونی و شکل‌گیری کمیسیون‌های مجلس را نتوانستیم ساماندهی کنیم و لذا شرمنده هستم از ملت شریف ایران و مردم فهیم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس به ویژه کسانی که به امثال ما رای دادند به خاطر عدم تحقق وعده‌ها به ویژه در امر اشتغال و رونق تولید هرچند بر میثاق با ملت مجددا تاکید می‌کنم یک لحظه و سرسوزنی از حقوق مردم کوتاه نخواهم آمد.
4- نمایندگان محترم طرح گفت‌وگو و تفاهم ملی که ما اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنیم چند پایه اساسی دارد: 


اولا: پذیرش فصل‌الخطاب بودن رهبر معظم انقلاب و قانون اساسی. ثانیا: عدم مصادره امام و رهبری و قانون اساسی و سپاه و بسیج امثال آقای هاشمی‌رفسنجانی از سوی یک جناح خاص (در همین جا اینجانب از مقام معظم رهبری درخواست می‌نمایم به دفتر خویش دستور فرمایند زمینه ارتباطات را با اصلاح‌طلبان شناخته شده و معتقد به حضرت امام (ره) و رهبر معظم و قانون اساسی را بیشتر از قبل فراهم نمایند) ثالثا: پذیرش معیارهای اخلاقی و ارزش‌های دینی و موازین اسلامی در روابط بین جریان‌ها و جناح‌ها و احزاب و تشکل‌ها و فعالان سیاسی که اینجانب با همکاری دوستان خویش شاخص‌های مهم آن را پیش‌نویس نموده‌ام در همین جا برخوردی که با روحانی مبارز و همکار عزیزمان جناب حجت‌‌الاسلام مازنی در زادگاه خویش در روز 22 بهمن انجام شد همه ما محکوم کنیم که عده‌ای با تصویر به دار آویخته شده محصوران آمدند مانع سخنرانی ایشان شدند علی‌رغم اینکه استاندار و فرماندار و نماینده محترم این منطقه در مجلس برنامه‌ریز‌ی‌ها و موافقت خودشان را اعلام کرده بودند با چنین روش‌هایی هیچ تفاهم ملی آن هم در آستانه انتخابات آتی شکل نمی‌گیرد آن هم با ماجراجویی‌های غیر منطقی و جنجال آفرینی آقای ترامپ تازه وارد شده به عرصه سیاست و ریاست جمهوری آمریکا.
5- با تشکر از حدود 80 نفر از نمایندگان و همکاران عزیز که در نشست فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی با دکتر ظریف حضور داشتند امیدوارم عزیزان دیگر هم در این بزرگترین فراکسیون صنفی و تخصصی شرکت نمایند تا از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی و گروه‌های دوستی و بین‌المجالس جهانی برای اهداف و منویات انقلاب شکوهمند اسلامی در سطح جهان بهره‌مند شویم.
در همین جا از رئیس محترم مجلس درخواست می‌کنم حداقل یک اطاق 4×3 را به دفتر بین‌المجالس جهانی اختصاص دهند چون چندین بار به معاونان محترم بین‌المللی و اجرایی گفته شده اما نتیجه نگرفته‌ایم که ناچار شدم در اینجا متذکر شوم.