مناقشه نمایشی ترامپ با پوتین

گروه بین‌الملل: پس از آنکه مشخص شد رئیس جمهور آمریکا به رغم اطلاع از رسوایی مشاور امنیت ملی دولتش، در اخراج وی تعلل کرده، حالا ترامپ تحت فشار است تا درباره روابط با روسیه پاسخگو باشد. ترامپ برای فرار از رسوایی «فلین» ظاهرا با کرملین وارد تنش شده است اما باطنا این رویکرد واقعیت ندارد.
سخنگوی کاخ سفید به مساله «تصرف» کریمه به دست روسیه در دوران ریاست‌جمهوری اوباما اشاره کرد و گفت که نماینده آمریکا در سازمان ملل هم به شدت «اشغال روسیه را محکوم کرده است».
« شون اسپایسر» در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به وضوح گفته است از دولت روسیه می‌خواهد تا خشونت‌ها در اوکراین را کاهش دهد و کریمه را بازگرداند. همزمان او انتظار دارد و می‌خواهد که با روسیه همکاری داشته باشد.
در همین حال «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل دوم فوریه در شورای امنیت گفت: کریمه بخشی از اوکراین است. تحریم‌های ما مربوط به کریمه تا زمانی که روسیه کنترل این شبه جزیره را به اوکراین بدهد، پابرجا می‌ماند.


واکنش سریع کرملین
کرملین در پاسخ به سخنان سخنگوی کاخ سفید در باره تمایل ترامپ برای برای بازگرداندن کریمه به اوکراین تاکید کرد: کریمه موضوعی نیست که به بحث و مذاکره گذاشته شود.، وزارت خارجه روسیه نیز اعلام داشت که کریمه بخشی از قلمرو فدراسیون روسیه است.
« ماریا زاخارووا» ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ما خاک خودمان را به کسی نمی‌دهیم، کریمه بخشی از قلمرو فدراسیون روسیه است. 
«پسکوف»‌،سخنگوی کرملین نیز اظهار داشت: روسیه تمایلی به بازگرداندن کریمه به کی‌یف ندارد و حاضر به گفتگو و مذاکره دراین باره با هیچ کس از جمله آمریکا نیست.این مساله به بحث گذاشته نمی‌شود چرا که اصلا جای بحث ندارد. روسیه هرگز در مورد مسایلی که به قلمرواش مربوط می‌شود با شرکای خارجی مذاکره نخواهد کرد.
  سخنگوی کرملین گفت: رئیس‌جمهور پوتین در گفتگوی تلفنی با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌ خود در باره مساله کریمه هیچ صحبتی نداشته است و این مساله اصلا مطرح نشده است.
افتضاح «فلین»
ترامپ دیروز با تندترین لحن به نیویورک تایمز حمله کرد و آنها را دروغگو خواند. نیویورک تایمز بااشاره به اینکه کلیت افتضاح ماجرای «فلین»؛ حکایت از بی کفایتی و غیرشرافتمندانه بودن کاخ سفید «ترامپ» دارد، نوشت: ریئس جمهور «ترامپ» فکر می‌کند که با رفتن «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی اش تمام این قائله‌ای که به راه افتاده و پای روسیه در میان آن است بکلی فیصله می‌یابد.
واقع مطلب این است که این حقایق لعنتی همچنان دارد از در و دیوار می‌بارد و یکی پس از دیگری لو می‌رود .
کلیت این افتضاح؛ حکایت ازبی کفایتی و نادرستکاری «کاخ سفید» ترامپ دارد و ثابت می‌کند که این رئیس جمهور مطلقا آمادگی حفاظت و مراقبت از کشور و ملت را ندارد.
نقطه اوج ماجراهای افشا شده درمورد این قائله, که فلین را بشدت تحت فشار قرار داده گزارشی است که روز دوشنبه روزنامه «واشنگتن پست» در این زمینه به چاپ رساند و نوشت که وزارت دادگستری در ماه ژانویه به کاخ سفید گفته است که فلین مسئولین عالی‌رتبه ذی‌ربط را در مورد تماس تلفنی‌اش با سفیر روسیه فریب داده است.
وزارت دادگستری به کاخ سفید گفته است که فلین برخلاف آنچه که ادعا می‌کند, با سفیر روسیه راجع به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه صحبت کرده است. تفاوتی که در گفته‌های فلین با توضیحات روس‌ها و دستگاههای اطلاعاتی آمریکا در این زمینه وجود داشت باعث شد تا دست فلین در ماجرای باج گیری از روس‌ها رو شود.
و اما نکته مهمتر این است که ؛ از قرار معلوم کاخ سفید از ماجرا مطلع بوده اما تا زمانی که قضیه لو نرفته بود؛ ابدا احساس نکرد این موضوع می‌تواند خطرناک باشد و لازم است وارد عمل شود.
در روز سه‌شنبه‌، کاخ سفید بالاخره اعتراف کرد که بیش‌از دو هفته پیش به ترامپ اطلاع داده شد که فلین آنها را در مورد تماس با سفیر روسیه گول زده است. اما رئیس‌جمهور، روز جمعه به خبرنگاران گفت که از گزارش‌های جدید راجع به فلین خبر ندارد .
اصلا ازهمان بدو امر مشخص بود که شخص عجول و نظریه‌پردازی چون فلین مطلقا شایستگی قرار گرفتن در منصب مهم و حساسی همچون ریاست شورای امنیت ملی را ندارد. اینکه ترامپ آمده است وشخصی را که درمعرض خطر قرار دارد در یک چنین پست مهم و حساسی منصوب کرده است؛ در خوش بینانه ترین حالت ممکن باید آن را ناشی از تدبیر عمیقا نادرست او دانست.
فلین تا همین روز دوشنبه هم داشت گزارش اطلاعات امنیتی را به رئیس جمهور ارائه می‌داد.فلین در نامه استعفای خود اعتراف کرده است که «اطلاعاتی ناقص» به مقامات عالیرتبه ذیصلاح راجع به تماس تلفنی اش داده است.
چند روزبعد از آنکه پلیس فدرال آمریکا «اف بی آی » F.B.I. به ماجرا ورود کرد و کار کردن بر روی این پرونده را آغاز کرد؛ ماموران این سازمان از فلین بازجویی کردند. پس با این حساب؛ اگر فلین به اف بی آی هم دروغ گفته است می‌تواند متهم به خیانت شود.
تمام این مطالب در شماره‌های روزهای اخیر «نیویورک تایمز» به تفصیل گزارش شده بود . این روزنامه ضمن آن روز سه شنبه به نقل از مسئولان فعلی و اسبق آمریکایی گزارش داد که سایر معاشران ترامپ و یاران انتخاباتی اش از یک سال قبل از انتخابات؛ تماسهایی مکرر با مسئولان اطلاعاتی برجسته روس داشته‌اند.
طبق گزارشهای اطلاعاتی؛ فلین و«سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در واشنگتن در دوران انتخابات با هم تماس داشته اند و این تماسها همچنان بعد از آنکه «باراک اوباما» روسیه را بابت هک کردن کامپیوترهای انتخاباتی دمکراتها که گمان می‌رود به نفع ترامپ در دوران انتخابات صورت گرفت ؛ تحریم کرد هم کماکان ادامه داشته است .
«اف‌بی‌‌آی» تمام ارتباطات و تماسهای کیسلیاک را شنود کرده است که از جمله آنها تماس با فلین بوده است.
«سالی ییتس» سرپرست دادستانی کل آمریکا هم یکی ازاین مکالمات تلفنی رهگیری شده را به استناد «قانون لوگان»‌؛ «فوق‌العاده مهم» و «بالقوه غیرقانونی» تشخیص داد. «قانون لوگان» شهروندان غیر‌حکومتی را از ورود به مشاجرات دیپلماتیک با سایر کشورها قدغن کرده است.
وقتی صحبتهای تلفنی فلین - کیسلیاک درتاریخ 12 ژانویه لو رفت؛ یکی از مسئولین دولت ترامپ منکر آن شد که موضوع تحریمها هم در این صحبتها مطرح شده بود. «شان اسپایسر» دبیرمطبوعاتی کاخ سفید و «مایک پنس» معاون اول رئیس جمهور در رابطه با این قضیه لو رفته پاسخ چندان قانع‌کننده‌ای ندادند.
بعد از مراسم تحلیف ترامپ؛ اسپایسر در صحبتهایی در تاریخ 23 ژانویه گفت که فلین مجددا به او اطمینان داده است موضوع تحریم‌ها در صحبت‌هایش با کیسلیاک مطرح نشده است. اندکی بعد «خانم ییتس» با موافقت «جیمز کامی»  مدیر «اف‌بی‌آی»؛ به «دونالد مک گانگ مشاور کاخ سفید تمام آنچه را که اتفاق افتاده بود را گزارش داد.
مخلص کلام آنکه قائله ظاهرا فیصله یافت اما سوالهای بیشماری بی پاسخ مانده است.آیا فلین با مجوز یک نفر در کاخ سفید این تماسها را برقرار کرده است یا نه ؟چرا ترامپ فلین را بابت صحبت کردن با روسها راجع به تحریمها در حالیکه هنوز در دولت هیچ منصبی نداشت؛ محکوم نکرد؟
اما همین جمهوریخواهان نزدیک به دوسال «هیلاری کلینتون» را در رابطه با ماجرای سرور ای میل‌های شخصی‌اش زیر مهمیز شماتت قرار دادند در حالیکه آن کار فقط یک تصمیم‌گیری بد بود و هیچ خسارتی بر کشور و ملت وارد نکرد. جمهوریخواهان هشت بار هم در مورد نقش داشتن هیلاری در در حادثه حملات ‹بنغازی ‹ در سال 2012 مربوط به دورانی که وزیر خارجه بود تحقیق کردند.
حالا همین جمهوریخواهان به نظر می‌رسد قصد دارند به ترامپ کمک کنند که حقیقت را کتمان کند و اجازه ندهد پیرامون ماجرای هک کردن روسها از کامپیوترهای دمکراتها و تاثیر گذاری بر انتخابات 2016 و همچنین ارتباطات ترامپ با روسیه و صمیمیت او با «ولادیمیر پوتین» تحقیقاتی صورت پذیرد.
دولت ترامپ فقط سه هفته از عمرش می‌گذرد، اما در همین مدت زمان آنقدر گرفتار بحران‌های جور و واجوری که خود مسبب همه آنهاست؛ بوده است که دیگر رمقی برایش نمانده است.
دروغ گفتن‌های مکرر و بی‌کفایتی‌های پی‌در‌پی و شاید هم خصیصه‌هایی از اینها بدتر؛ علت‌العلل تمامی‌این بحرانهاست.