سايه جنگ در شمال آسيا و تاثير آن بر بازار نفت


مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com
شرکت وود مک‌کنزي به دنبال تشديد دوباره تنش ميان آمريکا و کره شمالي و بحران و تهديد کشورهاي شمال و شرق آسيا، هشدار داد رويارويي نظامي‌در شمال آسيا، بيش از يک‌سوم از تجارت دريابرد نفت خام را مختل مي‌کند. نگاهي به ابعاد سياسي و اقتصادي اين اتفاق، حتي در صورت رخ ندادن، به خوبي مشخص خواهد کرد که تبعات چنين خبري چقدر بازارهاي مالي دنيا را دچار تلاطم خواهد کرد و بازار نفت نيز از اين قاعده مستثتي نخواهد بود. البته استدلال اين شرکت براي افزايش قيمت نفت، اختلال در ظرفيت توليد و پالايش منطقه شمال آسيا خواهد بود چراکه نزديک به ۶۵ درصد از ظرفيت پالايش نفت خام قاره کهن در کشورهاي چين، ژاپن و کره جنوبي واقع شده است. حتي اگر تهديد چين را منتفي بدانيم، در صورت جنگ احتمالي آمريکا با کره شمالي، کشورهاي کره جنوبي و ژاپن در نعرض تهديد مستقيم قرار خواهند داشت و به احتمال زياد بخش عظيمي‌از اين پيش‌بيني محقق خواهد شد. آنطور که اويل پرايس گزارش داده است، به نظر مي‌رسد کره شمالي عزم راسخي در گسترش قابليت‌هاي نظامي‌خود با استفاده از موشک‌هاي بالستيک قاره‌پيمايي که قادر به حمل کلاهک هسته‌اي هستند، دارد. از طرفي تهديد توئيتري دونالد ترامپ رئيس جمهور جنجالي آمريکا نيز بر خطر افزايش احتمال جنگ افزوده است. وي در صفحه شخصي توئيتر خود در جمله‌اي کوتاه نوشته است: «هفته بزرگي در راه است».


آزمايش‌هاي موشکي چند ماه اخير پيونگ‌يانگ، آمريکا و ژاپن و کره جنوبي و کشورهاي غربي را که معمولا تهديدهاي کره شمالي را جدي نمي‌گرفتند، به حال آماده‌باش درآورده است و امنون اوضاع به قدري تنش‌زا شده است که ديگر کارشناسان و تحليلگران سياسي مانند گذشته خظر جنگ را يک سراب و دور از دسترس و واقعيت نمي‌دانند.
حال آنچه مهم است، ميزان ظرفيت پالايش شمال آسيا است و اين حقيقت که چين، کره جنوبي و ژاپن بزرگ‌ترين مصرف کنندگان نفت جهان هستند. به همين دليل شايد بتوان گفت افزايش احتمال جنگ شايد خبر خوبي براي بازارهاي نفت و به ويژه اوپک باشد گرچه برخي کارشناسان نيز معتقدند، به دليل اينکه چين، ژاپن و کره‌جنوبي ذخاير قابل توجه نفتي دارند، تاثير جنگ در شمال آسيا بر قيمت‌هاي نفت بين‌المللي کوتاه مدت خواهد بود.