روزنامه فرهیختگان
1396/06/15
طرح «روزگار جوانی» را من نوشتم نه اصغر فرهادی
حمید نعمتا...، کارگردان فیلم سینمایی «رگ خواب» میهمان جدیدترین قسمت برنامه اینترنتی «سیوپنج» با اجرای فریدون جیرانی بود. او در این برنامه با اشاره به نامزدهای جشن خانه سینما که فیلم «رگ خواب» هم یکی از این نامزدهاست، گفت: «به «لانتوری» جایزه نمیدهم. «فروشنده» فیلم خوبی است اما کارگردانی بارزی ندارد و «ماجرای نیمروز» را در کارگردانی بیشتر ترجیح میدهم.» وی در بخشی از این گفتوگو در پاسخ به سوال جیرانی در مورد آشناییاش با اصغر فرهادی گفت: «من و هادی مقدمدوست طرح سریالی به نام «روزگار جوانی» را برای تلویزیون نوشتیم و تحویل دادیم. بعدها متوجه شدیم که اصغر فرهادی نامی در حال نوشتن فیلمنامه این سریال است. دقیقا از طرح ما برای اجرا استفاده کرده بودند. بسیار ناراحت شدیم چون طرح برای ما و از خاطرات دانشجویی من بود. با مدیران شبکه و او جلسهای گذاشتیم که در نهایت نیز نتوانستیم ثابت کنیم که کار برای ماست اما سالها بعد با مدیر شبکه دوست شدیم و از او درباره این کار پرسیدم که موضوع را به تهیهکننده کار ارتباط داد و گفت که تهیهکننده شما ضعیف بود برای همین ما کار را به یک تهیهکننده دیگر سفارش دادیم که از همان طرح برای ساخت سریال استفاده کردند و پولی هم به ما ندادند! این کارگردان افزود: «به خدا پولی نگرفتیم. آقای حامد، همسر خانم معتمدآریا سریالی به نام «این راهش نیست» را ساخت که در تمام ۳۰ قسمت سریال اسم خودشان را بهعنوان نویسنده مینوشتند. فقط نام کاراکترهای کار را عوض کردند و فیلمنامه را به نام خود زدند! مورد دیگر، فیلم سینمایی «خوابم میاد» رضا عطاران بود که فیلمنامه کار را معصومه بیات و من نوشتیم. اعتراض کردیم اما آنها تنها با تغییر سکانس پایانی، کار را مال خود کردند در صورتی که فیلمنامه کامل متعلق به ما بود. البته دستمزدش را گرفتیم اگرچه کم بود اما چون توافق کردیم در این مورد صحبتی ندارم. البته مدتها با آقایان تختکشیان و عطاران تماس میگرفتم که نام معصومه بیات را در سریال بیاورند که در نهایت تنها به براساس طرحی از ما اکتفا کردند. نقل این حرفها الان برای من تلخ نیست و اگر کسی میخواهد ناراحت شود، بشود.» نعمتا... در مورد بهترین فیلمسازان ایرانی که میشناسد، گفت: «در دورههای مختلفی که به سینما علاقه داشتم یک فیلمساز برایم مهم میشد. البته آخرین فیلمسازی که کشفش کردم و به کار او علاقه داشتم علی حاتمی بود که نظرم تا بهحال تغییر نکرده است. البته از نظر من مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی نیز فیلمسازان مهم و تاثیرگذار سینمای ایران هستند. از مسعود کیمیایی به واسطه اینکه دستیارش بودم، مطالب زیادی یاد گرفتم. همچنین در فیلم «میخواهم زنده بمانم» ایرج قادری نیز بهعنوان دستیار مشغول بودم. در مورد داریوش مهرجویی نیز اعتقاد دارم که معلم سینمای ایران است و به راحتی میتوان ردی از او در فیلمهای بیشتر کارگردانان سینمای ایران مشاهده کرد. سینمای ایران به مهرجویی مدیون است چراکه دکوپاژ، میزانسن، صدا و بهویژه دوربین روی دست از کارهای او به سینمای ایران وارد شد.» وی در باره سوال با آمدن وزیر جدید به نظرت اوضاع سینما چگونه پیش میرود، گفت: «ما کار زیادی با وزیر و وکیل نداریم. همین که تا جایی که ممکن است مزاحمت ایجاد نکنند راضی هستیم. فقط بدانند که ما آداب مملکت را خودمان میدانیم و میدانیم چه چیز مجاز است و چه چیز مجاز نیست. مدیران سینمایی و بهویژه ممیزان گاهی از حدود مملکت جلو میزنند.»
سایر اخبار این روزنامه
پلهپله تا اسلامیشدن دانشگاهها
با 10 میلیون تا 500 میلیون تومان چه میتوان کرد؟
سه گانه سرداران شهید با «جهانآرا» تکمیل شد
دانشگاه اسلامی یک «باید» است برای ادامه راه
صحن دانشگاه سکوی قهرمانی/ مردم، قهرمان بیسواد را نمیخواهند
طرح «روزگار جوانی» را من نوشتم نه اصغر فرهادی
پشت صحنه جنایتهای میانمار
واقعیت فوتبال و پیشداوریهایی که نباید کرد