از چهلم تا چهل سالگی

امروز، چهلمین روز ارتحال استوانۀ انقلاب و یار صدیق امام راحل و رهبر معظم انقلاب است. انقلابی که در یکی از با‌شکوه‌ترین راهپیمایی‌های بعد از پیروزی، جشن میلاد سی و هشتمین آن را در 22 بهمن پشت سر گذاشتیم تا آنجا مقام معظم رهبری در سخنان دیروزشان در مورد این راهپیمایی سراسری فرمودند: « زبان بنده حقیقتاً از ادای تشکر از ملت قاصر است ». 
از امروز تا 22 بهمن سال 1397 کمتر از دو سال فرصت داریم تا بزرگداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی‌ایران را با قالبی متفاوت جشن بگیریم و آن را ارج نهیم. در منابع دینی، درک و اکمال دوره‌های چهل روزه و چهل ساله در بسیاری امور شرط لازم برای نیل به کمالات است که پس از آن، باید وارد مرحلۀ دیگری بنام «کمّلین» شد البته به شرط‌ها و شروط‌ها. مهمترین شرط، طی کردن صحیح مراحل اکمال است که پس از آن، شاید دیگر دست نایافتنی شود. 
موضوع جشن سالگرد چهلم برای 22 بهمن 1397، با دیگر سالها می‌بایست تفاوت ماهوی و نه شکلی داشته باشد زیرا جشن ورود به ساحت کمّلین است. لذا با آنکه به نظر نگارنده، فرصتهای مهمی‌را تاکنون از دست داده ایم اما شاید همین امر باعث شود تا از باقیماندۀ فرصت، بهرۀ مطلوب و احسن برده شود. در همین راستا ذکر چند نکته ضروری است:
الف) ضرورت دارد تا در مراکز پژوهشی دانشگاهی و حوزوی، مطالعات فراگیری در خصوص دوران حکومت حضرت امام علی و امام حسن مجتبی علیهما السلام  بخصوص در مورد تمامی‌احکام حکومتی، عزل و نصبها و سیرۀ عملی در مملکت داری  همچنین چگونگی برخورد با خواص و عوام جامعه صورت پذیرد؛ نتیجۀ کار قطعا شگفت آور و چراغ راه و کشتی نجات، برای تعالی انقلاب اسلامی


‌خواهد بود.
ب) در مراکز پژوهشی و حتی پایان نامه‌های دانشگاهی، شروع مطالعات فراگیر تطبیقی تئوری انقلاب اسلامی‌و ساختارهای آن با دیدگاه‌های نظری و سیرۀ عملی بنیانگذار جمهوری اسلامی‌ایران و مقام معظم رهبری بیش از پیش ضروری است. در این خصوص، توجه به برخی سرفصل‌ها به شرح تالی توصیه می‌شود:
1- شیوه‌های مدیریتی حضرت امام راحل، 
2- دیدگاه‌های فقهی متفاوت امام خمینی در خصوص جایگاه فقه و فقهاهت در حکومت و نقش حکومت در حوزه و فقاهت،
3-  مساله و نقش جایگاه مصلحت مسلمین در تصمیم گیریها و احکام صادره در قوای سه گانه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان،
4-  وظایف مردم و جایگاه مردم در جمهوری اسلامی، 
5- وظایف مسئولین رده‌های مختلف در جمهوری اسلامی‌در قبال تمامی‌مردم ایرانی اعم از صالحین و ابرار،
6-  ماهیت نقدها و مخالفتهای مجاز و غیر مجاز نسبت به بخشهای مختلف در جمهوری اسلامی‌ایران
7-  تبیین بایدها و میزان آن نسبت به جنس و ماهیت حمایت از بخشهای مختلف در جمهوری اسلامی‌ایران با تاکید بر قوۀ مجریه از سوی مردم و رده‌های مختلف مسئولین، 
8- چگونگی پذیرش و احترام به نحله‌های فکری متفاوت در خیمه انقلاب،   
9- جایگاه رسانه و فرهنگ عمومی‌در نظر و عمل،
10- تبیین دقیق جایگاه فقهی و حکومتی پارامترهای «رای مردم»، «اعتماد عمومی»  و «اراده‌های جمعی» در ساختارهای حکومتی و سیاستگذاری‌ها.
ج) نقاط قوت و احیانا ضعف عملکردها بصورت کلان و نه خرد، طی سی و هشت سال گذشته افراز شود.
د) سر فصلهای انتظارات به حق از انقلاب اسلامی ‌و جمهوری اسلامی‌ایران برای مردم، استخراج و لیست شود و بررسی شود که در چه سرفصل‌هایی، تحقق صد در صدی داشته ایم و در کدام سرفصل‌ها، توفیقات کمتری حاصل شده است. عکس این کار یعنی انتظارات از مردم و میزان تحقق آن نیز نیاز به 
بررسی دارد.
ه) با آنکه انتشار عمومی‌تمام یافته‌ها توصیه نمی‌شود اما قطعا در بسیاری از بخش‌های این نهضت کمال‌گرایی، انتشار نتایج بدست آمده می‌بایست در دستور کار باشد زیرا صاحبان اصلی انقلاب، مردم هستند؛ نگاه عالمانه، حکیمانه و منصفانۀ به گذشته چراغ راهی است برای آینده. نکته: با توجه به اینکه امروز، بزرگداشت چهلم زنده یاد و فقیه مجاهد حضرت آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی (طاب ثراه ) است. نام‌ هاشمی ‌با جمهوری اسلامی‌ایران عجین شده است و نه تنها نقش غیر قابل انکار ایشان در تمامی‌صحنه‌های کلیدی نظام بر دوست و دشمن پوشیده نیست، درک عمیق ایشان از ادارۀ امور کشور و مردم همچنین مفاهیم حکومتی در چارچوب‌های انقلابی و بین‌المللی، شخصیتی بی‌بدیل از این فقیه انقلابی مجاهد ساخته است که در این نهضت کمال‌گرایی، معرفی جایگاه فکری - علمی‌ و عملی ‌هاشمی ‌از بخش‌های اصلی و تعیین‌کنندۀ آن خواهد بود. قدم اول در این راستا جمع آوری بیانات، مکتوبات و نظرات امام راحل (قدس‌سره‌) همچنین مقام معظم رهبری، مکتوبات و بیانات مراجع عظام و اساتید تراز اول حوزه و دانشگاه و انقلابیون برجسته از نسل اول و دوم انقلاب پیرامون عظمت شخصیت و تفکرات بلند او در زمینه انقلاب و ادارۀ حکومت در نظام اسلامی‌است. نقد سیاستمداران آشنا با مبانی تفکرات  رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری پیرامون تحلیل تئوریک انگاره‌های ‌هاشمی ‌و عملکردهای او در انقلاب، بسیار اهمیت دارد.