خیالتان راحت؛ کسی از بهشت نمی‌رود

معصومه اصغری: کارهای مهم شهردار جدید تهران دارد با انتخاب خود او یکی پس از دیگری مرتب پیش می‌رود. نه تماما آن‌طور که برخی انتظار داشتند و می‌خواستند. محمدعلی نجفی که تا دیروز تنها در رأس مؤسسه همشهری تغییر ایجاد کرده بود، چهار معاون خود را معرفی کرد و پس از قرائت سوگند‌نامه ابداعی شورای‌پنجمی‌ها، در جمع خبرنگارانی که براي افتتاح موزه استاد صنعتی دورش را گرفته بودند، خیال بسیاری از کارکنان و مدیران شهرداری تهران را راحت کرد و گفت: مدیران و کارکنان شهرداری تهران بهشتی‌اند؛ اما مسئله جابه‌جایی مدیران امری طبیعی است. وقتی مدیر اصلی یک دستگاه تغییر می‌کند، متناسب با برنامه‌های جدید، تغییراتی در مدیران ایجاد می‌کند. 
او پس از سوگند خود در صحن شورا به سال سخت مالی در بودجه سال جاری شهرداری تهران و اینکه بخشی از برنامه‌هایی که در بودجه امسال پیش‌بینی شده است، محقق نخواهد شد، اشاره کرد و گفت: امسال سال سختی برای شهرداری تهران است. او در ادامه به جلسات زیادی که برای انتخاب مدیرانش دارد، اشاره کرد و گفت: باید از میان صدها رزومه افراد شایسته را انتخاب کنم و امروز ظهر چهار نفر از معاونان انتخابی معرفی خواهند شد و همین‌طور هم شد. نجفی تأکید کرد که در انتخاب‌ها جز شایستگی و منافع شهر و شهروندان تهران به چیز دیگری پایبند نخواهم بود. او در ادامه به برخی حواشی اشاره کرد و گفت: ممکن است بسیاری از دوستان من گله‌مند از این شیوه  باشند و گویا همین‌طور هم بوده و در چند روز گذشته نیز این گله‌مندی‌ها به گوش من رسیده است؛ اما بی‌تردید هیچ‌کسی از جانب من هیچ اجازه‌ای ندارد تا درباره انتخاب مدیران تصمیمی بگیرد. او گفت: شب گذشته (دوشنبه‌شب) متوجه شدم که یکی از دوستان من درباره یکی از مدیریت‌ها با سه نفر صحبت کرده است یا درباره فرد دیگری که جزء انتخاب‌های من بود. متوجه شدم به لابی‌های غیرمتعارف دست زده که به‌این‌ترتیب از فهرست انتخاب‌های من حذف شد. او تأکید کرد که بی‌تردید برای انتخاب‌ها به مشورت‌ها گوش خواهم داد. 
شهردار تهران درعین‌حال روز گذشته به توصیه خود به کارکنان و مدیران شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: به همه توصیه کردم که به کار خود با قوت ادامه دهند و هر وقت تغییر در یکی از مناصب مدیریتی ضروری باشد، ابتدا خبر به اطلاع مدیر مربوطه می‌رسد و بعد تغییر انجام می‌شود. ان‌شاءالله مجموعه شهرداری با قدرت، نشاط و امیدواری کار خود را انجام می‌دهند. 
نجفی همچنین درباره روند قرائت سوگند شهردار تهران که پیش‌از‌این معمول نبوده است و طبق خواست شورای پنجم صورت گرفته، گفت: در قانون پیش‌بینی شده که شوراهای شهر در روز اول فعالیت خود قسم یاد کنند؛ اما درباره شهردار چیزی در قانون ذکر نشده است. سوگندخوردن شهردار ابتکار شورای شهر پنجم بود که هم از نظر واقعی و هم نمادین کار خوبی محسوب می‌شود. ضمن اینکه این قسم در پیشگاه قرآن در طول دوران خدمت ذهن او را فرا می‌گیرد و او را بیشتر متوجه مسئولیت‌های ناشی از قسم می‌کند. 


او درعین‌حال به یکی از حواشی دیگر درباره حضورش به‌عنوان شهردار تهران پس از سال‌ها در جلسات هیئت دولت اشاره کرد و گفت: بنده را دیروز با نظر مساعد دکتر روحانی برای حضور در جلسه هیئت دولت دعوت کردند؛ اما از‌آنجا‌که از قبل برنامه‌های دیگری تنظیم شده بود، امکان شرکت در جلسه هیئت دولت را نداشتم؛ اما در جلسه بعدی هیئت دولت که صبح چهارشنبه است، حضور خواهم داشت. 
او طبق قولی که داده بود، ظهر روز گذشته مهدی حجت را به‌عنوان معاون شهرسازی و معماری، سمیع‌الله حسینی‌مکارم را به‌عنوان معاون مالی و اقتصاد شهری، حجت‌الله میرزایی را به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا و حسن پورسیدآقایی را به‌عنوان معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران معرفی کرد و به بسیاری از حواشی و اعلام اسامی تأیید‌نشده پایان داد. 
به گزارش «شرق»، موضوع انتخاب معاونان شهردار تهران به‌عنوان کابینه مدیریت اجرائی شهرداری تهران در دوره‌های قبلی شورای شهر تهران مطرح بود و اعضای شورای شهر تهران درحالی‌که قانون دستشان را برای دخالت در امور اجرائی و انتصابی شهرداری تهران بسته است، معمولا درباره این حیطه اختصاصی شهردار تهران اظهارنظر، اعتراض یا انتقاد و گاه حتی دخالت داشته‌اند. شورای چهارم بارها درباره انتخاب و عملکرد معاونان و مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها و شهرداران مناطق ورود کرد؛ اما جوابی نگرفت. شورای‌پنجمی‌ها هم از قبل شروع به کارشان در شورای شهر تهران بنایی بر ورود به این عرصه گذاشتند؛ اما موفق نشدند. شورای‌پنجمی‌ها صحبت از میثاق‌نامه‌ای را به میان کشیدند که یکی از بندهای مهم آن مشورت و دخالت آنها در انتخاب معاونان شهردار تهران بود. میثاق‌نامه و بند مهمی که مورد وفاق 21 عضو نبود، در ادامه حذف شد و میثاق‌نامه، تبدیل به سوگند‌نامه شد. در این مدت نجفی درباره انتخاب معاونان و مدیران خود تحت فشار زیادی از سوی جریان‌های سیاسی است و خبرهایی که از حلقه‌های نزدیک به شهردار جدید تهران بیرون می‌آید، اثبات‌نشده و جهت‌دار هستند و نمی‌توان درباره هیچ‌کدام از آنها قطعی صحبت کرد. از میان انتخاب‌های دیروز نجفی پورسیدآقایی و حجت‌الله میرزایی از چندی قبل به‌عنوان تنها گزینه‌ها مطرح بودند و در نهایت همان‌ها معرفی شدند؛ اما درباره معاونت‌های مهم دیگری مانند معاونت اجتماعی افراد مختلفی را مطرح کرده‌اند که انتخاب‌نکردن آنها تاکنون از سوی نجفی و بررسی بیشتر او نشان می‌دهد او می‌داند با این معاونت کارهای مهمی دارد و انتخاب او حساسیت زیادی دارد و نمی‌تواند گزینه‌ای معرفی‌و‌سفارش‌شده را در این مسئولیت بگذارد و بعد خودش جوابگوی آن باشد! 
بااین‌حال چند عضو شورای پنجم در جلسه روز گذشته شورای شهر درباره انتخاب معاونان شهردار تهران باز هم صحبت کردند. 
شهربانو امانی با اشاره به سوگندی که برای شهردار و شورای شهر تهران اهمیت زیادی دارد، گفت: در همین مسیر و با توجه به انتخاب‌هایی که برای پست‌های مدیریتی شهرداری تهران انجام می‌شود مطمئنم که شهردار تهران بیش از ما دغدغه انتصاب افراد شایسته در پست‌های مدیریتی شهرداری تهران را دارند. بنابراین همان‌طور که در دیدار یادگار امام مطرح شد، از افرادی که شائبه کوچک‌ترین فساد مالی دارند، نباید استفاده شود. حجت نظری، عضو جوان شورای پنجم، هم در تذکر پیش‌ازدستور خود گفت: در بند چهارم سوگندنامه، شهردار به نظارت‌پذیری قسم خورده که نظارت شامل نظارت پسین و پیشین می‌شود. نجفی باید به نمایندگان مردم بها می‌داد و قبل از انتخاب معاونانش آنها را به اطلاع شورا می‌رساند؛ من حرفم این است که نجفی جمع شورا را محل مشورت بداند و حداقل از کمیسیون‌های مربوطه در مورد انتخاب معاونانش نظرخواهی می‌کرد. او گفت: باخبر شدیم که آقای نجفی، مرتضی حاجی را به‌عنوان مدیرمسئول همشهری انتخاب کرده که انتخاب بجایی بود، اما از آنجایی که حاجی در سن بازنشستگی است، به ایشان پیشنهاد می‌شود از حضور جوانان بهره‌مند شوند. 
این آرامش در عمل و جلوگیری از شتابزدگی محمدعلی نجفی برای تغییرات در شهرداری تهران که 14 سال با رویکردی دیگر اداره می‌شده، خیال بسیاری از مخاطبان خاص و شهروندان را به‌عنوان ناظران و مخاطبان عام او راحت می‌کند که قرار نیست فشاری وجود داشته باشد، اما نمی‌توان به عدم اثرگذاری این فشارها اطمینان داشت و در نتیجه باید باز هم منتظر انتخاب‌های دیگر شهردار جدید تهران بود؛ شهرداری که با عملکردی متفاوت در اولین برنامه‌های کاری خود بازدید از موزه‌ها و مراکز فرهنگی و اجتماعی را گذاشته و عصر دیروز هم به ورزشگاه آزادی رفت تا میهمان دیدار ایران و سوریه باشد.