بازگشت شهردار به هيات دولت

حميدرضا خالدي
امروز محمدعلي نجفي به‌عنوان شهردار پايتخت در جلسه هيات دولت حاضر خواهد شد و بعد از 14 سال قفلي كه در روابط بين شهرداري تهران و دولت ايجاد شده بود را باز خواهد كرد. پيش از نجفي اين محمدحسن ملك‌مدني بود كه به عنوان آخرين شهردار تهران (سال 1382) در جلسات هيات دولت در دوران اصلاحات شركت مي‌كرد. با انتخاب محمود احمدي‌نژاد به عنوان شهردار اصولگرا روابط شهرداري با دولت قطع شد و ديگر دولت، شهردار تهران را به جلسات هيات وزيران دعوت نكرد؛ موضوعي كه در دوران 8 ساله رياست‌جمهوري محمود احمدي‌نژاد و شهرداري محمد باقرقاليباف و بعد، دوران رياست‌جمهوري حسن روحاني (در دولت يازدهم) و حضورمحمد باقرقاليباف در شهرداري تهران ادامه پيدا كرد. حالا بعد از سال‌ها نزديكي نجفي و روحاني باعث شده تا قفل ورود شهردار تهران به هيات دولت دوباره شكسته شود و بعد از 14 سال محمدعلي نجفي به عنوان شهردار پايتخت در جلسات هيات دولت حضور داشته باشد. اتفاقي كه به اعتقاد كارشناسان مي‌تواند به نزديكي دولت و شهرداري منجر شود و براي حل معضلات متعدد پايتخت گره‌گشا باشد. البته شهردار تهران در جلسات هيات دولت راي نخواهد داشت و در زمان‌هاي تصميم‌گيري راي نخواهد داد. محمدجواد حق‌شناس، رييس كميسيون اجتماعي شوراي شهر تهران نخستين فردي بود كه در جلسه شوراي شهر در اين باره صحبت كرد و گفت: «خوشبختانه باخبر شديم روحاني رييس‌جمهوري محترم با حضور نجفي شهردار تهران در جلسه هيات دولت موافقت كرده است و پس از 18 سال شهردار تهران با موافقت رييس‌جمهور در جلسات هيات دولت حاضر مي‌شود.» وي افزود: «من از روحاني تشكر مي‌كنم كه تصميم «بجايي» گرفتند. بدين‌ترتيب نجفي در جلسه روز چهارشنبه هيات دولت حاضر مي‌شوند. چرا كه اين تصميم به نفع دولت، شهرداري و مردم است.»در همين خصوص ديروز محمدعلي نجفي، شهردار تهران نيز با تاييد اين مطلب گفت: «بنده را دوشنبه با نظر مساعد دكتر روحاني براي حضور در جلسه هيات دولت دعوت كردند اما از آنجا كه از قبل برنامه‌هاي ديگري تنظيم شده بود امكان شركت در جلسه هيات دولت را نداشتم، اما در جلسه بعدي هيات دولت كه صبح چهارشنبه است، حضور خواهم داشت.» همچنين نوبخت، سخنگوي دولت هم ديروز در مورد حضور شهردار تهران در جلسات هيات دولت گفت: آقاي نجفي از فردا به دولت دعوت مي‌شود. فضاي مثبت‌تري با حضور شهردار تهران در جلسات هيات دولت فراهم مي‌شود كه در سايه تعامل، كارها بهتر پيش مي‌رود. پيش از اين انتقاد مي‌شد كه دولت بودجه شهرداري تهران را نمي‌دهد در حالي كه به همان ميزاني كه به ساير دستگاه‌ها بودجه داديم به شهرداري هم پرداخت كرديم.
سوگند شهردار
ديروز شهردار تهران در صحن شورا حاضر شد تا هم به عنوان نخستين شهردار پايتخت سوگندنامه تنظيم شده توسط اعضاي شوراي شهر را قرائت كند و هم از برنامه‌هايش براي ايجاد تغييراتي بنيادين در بدنه شهرداري تهران بگويد. شهردار تهران پيش از اداي سوگند خود با تاكيد بر اينكه در سال جاري به دليل عدم تحقق بخشي از بودجه پيش‌بيني شده، سال سختي براي شهرداري تهران پيش بيني مي‌شود، افزود: بايد تلاش كنيم كه به لحاظ مالي با مشكل مواجه نشويم و بيشترين پيش‌بيني‌هاي بودجه براي سال جاري محقق شود. محمدعلي نجفي ادامه داد: در نخستين روز شهريورماه كه اعضاي شوراي شهر راي خود را براي مسووليت شهرداري تهران به بنده دادند، در درگاه خداوند سوگند ياد كردم و در برابر وجدان خود متعهد شدم تا در طول مسووليتم در شهرداري تهران تمام وقت و توانايي خود را وقف منافع نظام جمهوري اسلامي ايران، شهر تهران و شهروندان تهراني قرار دهم. وي افزود: اين تعهد وجداني و سوگندي كه در پيشگاه خداوند خورده‌ام اميدوارم تا انتها پايبند آن باشم لذا امروز دومين بار است كه سوگند مي‌خورم. نجفي ادامه داد: در طول 8 روز گذشته از مسووليتم، تلاش كردم با برنامه‌هاي قبلي و جديد شهرداري تهران آشنايي پيدا كنم. با مديران و كارشناسان شهرداري در حدي كه ميسر بود جلساتي داشتم. همچنين چندين جلسه با شهرداران مناطق، معاونين و مديران شهرداري تهران برگزار كردم. وي با اشاره به نزديكي آغاز سال تحصيلي جديد گفت: در آستانه مهر بايد به استقبال مهرماه برويم لذا از جهت فضاي عمومي و تبليغاتي و مسائل مرتبط با حمل و نقل وترافيك كه از ابتداي مهرماه حجم ترافيك سنگين مي‌شود بايد تصميمات مناسب اتخاذ شود. در همين راستا فردا براي جمع‌بندي با وزير آموزش و پرورش جلسه‌اي خواهيم داشت.
شهردار تهران در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به موضوع انتخاب مديران شهرداري تهران اشاره كرد و افزود: جلسات زيادي براي انتخاب همكاران جديد كه كار سختي هم هست برگزار كردم تا از ميان صدها رزومه بتوانم افراد شايسته را انتخاب كنم. وي تاكيد كرد در انتخاب‌ها جز شايستگي و منافع شهر و شهروندان تهران به چيز ديگري پايبند نخواهم بود. اين شيوه باعث مي‌شود كه بسياري از دوستان من گله‌مند شوند؛ در چند روز گذشته نيز اين گله‌مندي‌ها به گوش من رسيده است اما بي‌ترديد هيچ كسي از جانب من هيچ اجازه‌اي ندارد تا در مورد انتخاب مديران تصميمي بگيرد. شب گذشته متوجه شدم كه يكي از دوستان من در مورد يكي از مديريت‌ها با سه نفر صحبت كرده است يا در مورد فرد ديگري كه جزو انتخاب‌هاي من بود متوجه شدم به لابي‌هاي غير متعارف دست زده كه به اين ترتيب از ليست انتخاب‌هاي من حذف شد. نجفي ادامه داد: بي‌ترديد براي انتخاب‌ها به مشورت‌ها گوش خواهم داد و گوش و دل من پذيراي مشورت‌ها خواهد بود. نجفي با تاكيد بر اينكه به چهارضلعي نهادهاي نظام، شهروندان، اعضاي شورا و كاركنان شهرداري تهران معتقد است، افزود: در اين چهارضلعي در ضلع اول نهادهاي نظام وجود دارند كه بايد تعامل و همكاري با آنها بيش از پيش تقويت شود. در ضلع دوم شهروندان قرار دارند كه مشاركت و پشتيباني آنها موجب پيشبرد برنامه‌ها خواهد بود و در ضلع سوم اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، ري و تجريش هستند كه با مشورت، مشاركت، راهنمايي و هدايت آنها تلاش خواهم كرد كه برنامه‌هاي پيش‌بيني شده محقق شود. در ضلع چهارم نيز مجموعه بزرگ كاركنان شهرداري تهران قرار گرفته‌اند.


بعد از اين سخنان، نجفي، سوگند نامه خود را قرائت كرد تا نخستين شهردار بلديه تهران باشد كه در برابر مردم سوگند ياد مي‌كند. بعد از قرائت اين سوگند محسن هاشمي، رييس شوراي شهرتهران با بيان اينكه اداي سوگند توسط شهردار از ابتكارات شوراي پنجم بود، گفت: از فرماندار محترم و شوراي عالي استان‌ها مي‌خواهم كه موضوع سوگندنامه را قانوني كنند تا در تمامي شوراها به اجرا دربيايد. وي با اشاره به تهيه متن سوگندنامه گفت: در ۳۰ جلسه آغازين شوراي پنجم كه هنوز رسميت نداشت بحث ميثاقنامه شهردار تهران مطرح شد كه به پيشنهاد برخي به سوگندنامه تغيير كرد.
وي ادامه داد: متن سوگندنامه توسط كميسيون نظارت منتخبان به رياست اميني تنظيم شده بود. البته پيش از راي رسمي اعضا به نجفي، وي موافقت خود براي قرائت سوگندنامه را اعلام كرده بود و قرار بود در نخستين جلسه كه امكان حضور فراهم شود اين سوگندنامه ادا شود.
تذكر رييس شوراي شهر به بلاتكليفي پلاسكو
ديروز همچنين بار ديگر موضوع پلاسكو در پنجمين جلسه شورا مطرح شد. رييس شوراي شهر تهران در همين خصوص با تشريح آخرين جزييات ساختمان جديد پلاسكو طي تذكري به اعتراض كسبه پلاسكو اشاره كرد و گفت: متاسفانه با اينكه چند ماه از حادثه پلاسكو گذشته است، اما هنوز كسبه نتوانسته‌اند فعاليت‌هاي تجاري خود را آغاز كنند. وي با بيان اينكه جلسه‌اي با مالك پلاسكو و مديركل بنياد مستضعفان در استان تهران برگزار كردند كه آخرين اقدامات در حوزه بازسازي پلاسكو را جويا شوند، تصريح كرد: مسوولان بنياد مستضعفان توضيحاتي را درباره تاخير در بازسازي اعلام كردند. رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه پلاسكو از نظر حقوقي مصادره شده است و متعلق به بنياد مستضعفان است، گفت: اما سرقفلي تمامي فضاهاي اين پاساژ به سرمايه‌گذاران داده شده و متاسفانه هيات‌مديره ساختمان نيز نسبت به بيمه كردن ساختمان اقدام نكرده و ساختمان بيمه نبوده است. هاشمي با اشاره به اينكه برخي مالكان مايل هستند كه در نيمه جنوبي پلاسكو كه تخريب نشده، فعاليت كنند، گفت: دادستاني هنوز نظر خود در مورد سالم بودن نيمه جنوبي و قابل استفاده بودن را نداده و اين در حالي است كه مالكان مايل هستند در اين قسمتي كه تخريب نشده، فعاليت كنند. وي با بيان اينكه طرف سوم پلاسكو، شهرداري و طرح تفصيلي است، ادامه داد: بر اساس طرح تفصيلي نمي‌توان در محل ساختمان قبلي پلاسكو، ساختمان بلندمرتبه ساخت و حداكثر هفت طبقه ساخته مي‌شود و اين در حالي است كه موضوع ساختن پلاسكو بين مالك، سرمايه‌گذاران يا همان سرقفلي‌داران، قوه قضاييه و شوراي عالي شهرسازي بلاتكليف مانده است و به نظر مي‌رسد از آنجايي كه موضوع پلاسكو به يك موضوع عمومي در تهران تبديل شده، شوراي شهر پنجم بايد جلسات ويژه‌اي را در اين خصوص برگزار كند.
پرونده كهنه گود برج ميلاد
افشين حبيب‌زاده همچنين طي تذكري ديگر در صحن علني شورا درباره وضعيت بلاتكليف گود مجاور برج ميلاد تهران، ابراز داشت: ضروري است شهرداري هرچه سريع‌تر نسبت به پايدارسازي اين گود اقدام كرده و بازرسي سنسورهاي جابه‌جايي و سيستم‌هاي ابزار دقيق آن صورت گيرد.
در ادامه جلسه محسن هاشمي، رييس شوراي اسلامي شهر تهران به بيان توضيحاتي درباره اين گود پرداخت و تصريح كرد: قبل از رسميت شوراي پنجم موضوعي در رسانه‌ها از طرف يكي از اعضاي شوراي شهر چهارم مطرح شد كه به دليل خاكبرداري طولاني‌مدت و رها شده در كنار برج ميلاد، خطراتي اين برج را تهديد مي‌كند. وي گفت: البته در همان زمان اعلام شد كه چنين خطري متوجه برج ميلاد نيست اما كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي پنجم با جديت بيشتري به موضوع نگاه كرد. در نهايت معلوم شد خطري برج ميلاد را تهديد نمي‌كند ولي سالن همايش‌هاي كنار برج ميلاد مورد خطر واقع شده است.
چرا اعضا خبر انتصاب‌ها را بايد از رسانه‌ها بگيرند؟
محمد عليخاني، رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر نيز ديروز در تذكري، با بيان اينكه چرا اعضاي شورا بايد خبر انتصابات را از رسانه‌ها بشنوند، گفت: البته اين در حد گلايه است و تذكر اصلي من در مورد فرسودگي 2600 دستگاه اتوبوس فرسوده است كه در سطح شهر تردد مي‌كنند. وي با بيان اينكه عمده اين اتوبوس‌هاي فرسوده گازسوز در اختيار بخش خصوصي هستند، تصريح كرد: متاسفانه هر لحظه امكان بروز حادثه براي اين اتوبوس‌هايي كه در سطح شهر تردد مي‌كنند وجود دارد.
جلوگيري ازتخريب فضاي سبزي
3 هزارمتري در پاسداران
زهرا نژادبهرام، عضو هيات رييسه گفت: بر اساس اطلاعات واصله به كميسيون شهرسازي شوراي شهر، زميني حدود ۳۰۰۰ متر در خيابان پاسداران بوستان پنجم در اختيار فردي طلبكار از شهرداري قرار داده مي‌شود تا فضاي سبز محلي در آن تخريب شود. وي ادامه داد: مردم چند شب در اين محل تجمع مي‌كنند و در نهايت شهردار منطقه عطف به حكم ديوان عالي دستور توقف داده و اين مساله در دست پيگيري شهرداري قرار مي‌گيرد.