پای شهردار تهران بالاخره به پاستور باز شد

طاهری- شهردار تهران پس از حدود 18 سال در جلسات هیئت دولت حاضر می شود. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت روز گذشته اعلام کرد: از محمدعلی نجفی شهردار تهران برای حضور در جلسه چهارشنبه (امروز) هیئت دولت دعوت شده است. نوبخت در عین حال تأکید کرد: البته هنوز تصمیمی در دولت در این زمینه گرفته نشده است، مستحضر هستید که حضور افراد در دولت ضوابط خاصی دارد، اگر این کار صورت گیرد در زمانی مناسب اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
نجفی: حضور در جلسات هیئت دولت باعث تسریع کارهای شهرداری می شود
به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی شهردار تهران هم در حاشیه افتتاح موزه استاد علی اکبر صنعتی با تأیید دعوتش به جلسات هیئت دولت گفت: از دیروز به هیئت دولت دعوت شدم و از حسن نظر رئیس جمهور تشکر می‌کنم. وی درباره این که چه مطالبه‌ای از هیئت دولت دارد، گفت: ما مطالبه خاصی نداریم و برای هماهنگی‌های بیشتر در خدمت دولت خواهیم بود. این حضور در جلسات هیئت دولت باعث تسریع کارهای شهرداری تهران و هماهنگی با دستگاه‌ها می‌شود و نتیجه آن برای شهرداری و مردم مناسب است.
قبایی که فقط به تن کرباسچی و نجفی رفت!


موضوع حضور شهردار در جلسات دولت به تصمیم مرحوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری اش باز می گردد. در دوران مسئولیت غلامحسین کرباسچی در شهرداری تهران (در دهه 70)، رئیس‌جمهور وقت با تدوین آیین نامه ای از وی برای حضور در جلسات هیئت دولت دعوت کرد و او بدون حق رأی در این جلسات حاضر می‌شد. اما این قانون گویا فقط برای غلامحسین کرباسچی که حدود 9 سال شهردار تهران بود، وضع شده بود و پس از او ادامه پیدا نکرد و با انتخاب مرتضی الویری به عنوان شهردار در اولین دوره شورای شهر تهران، این آیین نامه دیگر اجرا نشد. حتی شهردار بعدی شورای شهر اصلاح طلبان یعنی ملک مدنی نیز به جلسات هیئت دولت خاتمی دعوت نشد. پس از روی کار آمدن احمدی نژاد نیز او برای شرکت در جلسات دولت اصلاحات دعوت نشد و پس از آن نیز به واسطه اختلافات میان قالیباف و رئیس دولت های نهم و دهم (احمدی نژاد)، شهردار وقت تهران از حضور در جلسات دولت های نهم و دهم محروم شد. دولت یازدهم هم با قالیباف میانه خوبی نداشت و این رویه استمرار یافت. محمد محمدرضایی نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم درباره این ماجرا به باشگاه خبرنگاران گفته بود یکی از اشتباهات بزرگ دولت خاتمی این بود که با انتخاب احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران با حضور او در جلسات هیئت دولت به مخالفت پرداخت.
درخواست بی پاسخ قالیباف از روحانی
البته پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، قالیباف از روحانی درخواست کرد تا به آیین‌نامه زمان ریاست جمهوری آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی مبنی بر حضور شهردار در هیئت دولت عمل کند اما پس از آن تغییری در این ماجرا صورت نگرفت. اما اکنون محمدعلی نجفی که پیش تر مشاور روحانی بوده، کلیددار ساختمان بهشت شده است، گویا دوباره یخ روابط میان دولت و شهرداری تهران باز شده است و شاهد بهبود روابط این دو نهاد و به تبع آن شرایط بهتری برای اداره کلان شهر تهران خواهیم بود.  محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر تهران نیز روز گذشته ضمن تشکر از روحانی گفت: پس از 18 سال شهردار تهران با موافقت رئیس جمهور در جلسات هیئت دولت حاضر می‌شود. وی در توئیتی نیز تأکید کرد: روحانی با پذیرش حضور شهردارتهران در جلسات هیئت دولت گام اول رابرای کاهش مشکلات پایتخت برداشت.
 
   فرا خبر
آسیب های دوری کلیددار بهشت از پاستور
به نظر می رسد حضور شهردار تهران به واسطه مواجهه با مسائل ملی و کلان در پایتخت، امری ضروری باشد. در دوره های گذشته دولت ها به دلیل اختلافات سیاسی ارتباط خوبی با شهرداری نداشتند و مسئولان شهرداری معتقد بودند تسهیلات و خدمات کمتری از سوی دولت برای حل معضلات پایتخت صرف می شود. این موضوع البته آسیب دیگری هم داشت و آن این که مسئولان شهری و دولتی از پشت تریبون ها و تیترهای رسانه ها با یکدیگر سخن می‌گفتند و طبعا دود این اختلاف به چشم پایتخت نشینان می رفت، دودی که عمدتا در بودجه های دولتی برای حمایت از طرح های شهری مانند مترو و دیگر طرح های کلان به خوبی دیده می شود. اکنون با دعوت از نجفی به پاستور و حضور مجدد شهردار تهران در هیئت دولت پس از 18 سال، باید دید آیا تعامل نزدیک تر دولت و مسئولان شهری می تواند معضلات کلان شهر تهران را با سرعت بیشتری حل کند؟