سلبریتی عزیز حالا وقت واکنش است!

سید مصطفی صابری- بالاخره یک سلبریتی ایرانی به نسل کشی مسلمانان میانمار واکنش نشان داد. «صابر ابر» صبح دیروز در پیج اینستاگرامش، تصویری از یک کودک میانماری منتشر کرد که در آب خفه شده و جان سپرده بود و این متن را به عنوان کپشن عکس نوشته بود: «من را ببخشید؛ با عکس و یادداشتی تلخ روزتان را شروع می کنید! هیچکس در این دنیا فرصتی برای ورق زدن عکس های اخیر در میانمار ندارد؟ هیچکس این سرهای بریده و تن های متلاشی و تن های سوخته را ندیده؟
خبر بمب شیمیایی و تستش در کره مهم‌تر است و اتفاقی که به وجود می آید یا اتفاقی که به وجود آمده؟ چقدر ترسناکیم ما انسان ها! کدام حیوانی برای شبیه نبودن به آن دیگری تنش را می‌درد؟
اگر قتل عام کودکان در میانمار نسل کشی نیست، اسمش چیست؟ با دنیا واقعی باشیم؛ بچه ها را در آب خفه می کنند، زن ها را از گردن جدا می کنند، نمی بُرند، سرها را می کنند، تن ها را زنده در آتش می اندازند! و ما از موی «ترامپ» خبر می رویم! کاش تمام روزنامه های صبح دنیا یک روز این عکس را با یک قرار جمعی چاپ می کرد تا تاریخ، روز انسانیت را ثبت کند. اصلا کاش کیهان و شرق با هم عکس یکشان می‌شد همین! چه اشکالی دارد در یک چیزهایی همسو باشیم؛ در انسانیت. به این عکس نگاه کنید و به خیال های غرق شده اش! به لباس هایی که دوست داشت بپوشد، به اسباب بازی هایش، به جای خوابش، به هوس هایش، به خنده هایش، به نگاه احتمالی اش به شما، اگر روزی مسافر آنجا بودید و او کنار خیابان یک چیزی می فروخت! خیال کنید! و به این که، چرا آمد؟ کجای جهان جای خوبی برای اوست؟ خدا همه را ببخشد. من حتی اسمت را هم نمی دانم، اما تو هیچ چیزی اینجا از دست ندادی...»
آنقدری که ما صفحات چهره ها را در شبکه های اجتماعی رصد کردیم و دیدیم، تا زمان نوشتن این مطلب تنها چهره ایرانی که نسبت به کشتار فجیع مسلمانان میانمار واکنش نشان داده، همین صابر خان ابر است. سلبریتی‌ها می توانند با استفاده از ظرفیت صفحات شان در شبکه های اجتماعی، توجه مردم را به موضوعات مختلف جلب کنند. تا این جا هم بیشتر چهره های کشورمان به خصوص اهالی سینما، از این ظرفیت به خوبی استفاده کرده اند تا کتاب معرفی کنند، تئاتر و فیلم پیشنهاد بدهند، از اهمیت مصرف درست آب بگویند، از هوای بد اهواز و یوز ایرانی حرف بزنند و حتی با مردم اروپا به خاطر حملات تروریستی همدردی کنند و انصافاً باید به این واکنش های خوب و به موقع، دست‌مریزاد گفت که راحت از کنار موضوعات رد نمی شوند و می دانند وقتی شمارگان کتاب به 3 هزار جلد رسیده و تاثیرگذاری رسانه های مکتوب به خصوص روزنامه ها، به خاطر گسترش فضای مجازی کاهش پیدا کرده؛ ارزش و اهمیت یک صفحه اینستاگرامی با چندصدهزار و گاهی چند میلیون فالوئر چقدر زیاد است و باید از این ظرفیت برای بهبود شرایط زندگی و جلب توجه مخاطب به موضوعات مهم استفاده کرد. به خصوص این که پذیرش مردم وقتی حرفی از زبان یک سلبریتی بیان می شود، بیشتر است. اما این بار و با وجود این که چند روز از انتشار موج جدید نسل کشی و جنایت ها علیه مسلمانان میانمار گذشته، واقعاً چرا سلبریتی های ما نسبت به موضوع بی تفاوت هستند و فقط صابر ابر در کنار یکی دو چهره مثل نرگس آبیار واکنش نشان می‌دهد؟ البته محتوای واکنش  ابر نشان می دهد برای رفع تکلیف و تظاهر، این پست را منتشر نکرده و تصاویر تلخ میانمار واقعاً او را تحت تاثیر قرار داده است. اما ای کاش هنرمندان ما که برای موضوعاتی معمولی تر از میانمار، پای کار هستند، از کنار این ماجرا هم به راحتی عبور نکنند. چون این بی تفاوتی، هم باعث می شود از ظرفیت چهره‌ها برای جلب توجه مردم به موضوعات مهم ایران و دنیا درست استفاده نشود و هم این شائبه را پیش می آورد که برای برخی ستاره های ما، انتشار پست درباره گربه های بی خانمان و خشک شدن دریاچه ها و حملات تروریستی در پاریس و... مهم تر از قتل عام صدها زن و کودک در میانمار است! شاید هم سلبریتی ها نسبت به این کشتار بی تفاوت نیستند اما واکنش نسبت به آن را به باکلاسیِ دیگر واکنش ها نمی دانند! خلاصه امیدواریم حدس های ما غلط باشد و در این جور بحران‌های انسانی، شاهد موضع‌گیری و واکنش به‌جایی از چهره‌ها باشیم.