بحران کره و انفعال آمریکا

بسم‌الله الرحمن الرحیم
چین و روسیه تقریباً بلافاصله پس از تهدید نظامی جیمز ماتیس وزیر دفاع و نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل علیه کره شمالی، هرگونه برخورد نظامی در منطقه آسیای جنوب شرقی را رد کردند و هشدار دادند بهترین گزینه برای حل مشکل کنونی کره شمالی، صرفاً مذاکره است. مقامات آمریکا اخیراً با شدت و صراحت بیشتری اصرار دارند که در برخورد با کره شمالی تمامی گزینه‌ها بر روی میز است. جیمز ماتیس پس از عبور موشک بالستیک کره شمالی از روی سرزمین ژاپن، به مقامات پیونگ یانگ اخطار کرد: اگر کره شمالی، متحدان آمریکا در منطقه را تهدید کند، با واکنش نظامی سخت واشنگتن روبرو خواهد شد.
چین پا را فراتر گذاشته و اخطار کرده که اجازه نمی‌دهد جنگی در منطقه روی دهد که مخاطب اصلی آن شخص ترامپ است. چرا که ترامپ نیز هر چند یکبار تهدیدات جدیدی را مطرح می‌کند و می گوید گویا لحن تهدیداتش علیه کره شمالی به اندازه کافی محکم و تاثیرگذار نبوده و تاثیرات مورد انتظار واشنگتن را القا نکرده است. با این حال، تلاش جدید ترامپ و متحدانش به نتایج دلخواه آنها منجر نشده و کاملاً بعید به نظر می‌رسد حتی پیشنهاد قطعنامه جدید آمریکا علیه کره شمالی در هفته آینده به تصویب نهائی برسد و توسط چین و روسیه وتو نشود.
صرفنظر از بحران کره شمالی، اکنون دلایل دیگری برای عدم همراهی چین و روسیه با آمریکا و متحدانش در بحران کره وجود دارد. آمریکا اخیراً حضور نظامی در دریای چین را به طرز بی‌سابقه‌ای تقویت کرده و به پکن هشدار داده که از نظامی کردن جزایر جنوبی خود صرفنظر کند. بعلاوه، چین و روسیه علیه تحرکات نظامی و اقدامات استراتژیک آمریکا در منطقه به شدت موضع گرفته‌اند و از یکطرف با استقرار سیستم‌های موشکی «تاد» در کره جنوبی مخالفند و از سوی دیگر مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی را تحریک آمیز و تهاجمی خوانده‌اند. در واقع پکن و مسکو احساس می‌کنند که ترامپ تعمداً سعی دارد منطقه را «امنیتی» کند و در پرتو فضای جنجالی و بحرانی ایجاد شده، حضور نظامی خود را در منطقه به شدت و سریعاً تقویت نماید.


موضوع مهم‌تر در این زمینه اینکه عملکرد تهدیدآمیز کره شمالی، همسایگان را دچار نگرانی کرده و همین امر باعث گرایش روزافزون آنها به سوی آمریکا و پذیرش دیدگاه‌های واشنگتن در قلمرو خریدهای تسلیحاتی بیشتر از آمریکا و استقرار سیستم‌های موشکی آمریکا در منطقه شده است. این بدان معنی است که آمریکای ترامپ از تشدید بحران کره شمالی و حتی بزرگنمائی مخاطرات منطقه ای، بیشترین بهره‌های ممکن را برده و شرایطی را به وجود آورده که برای متحدانش چاره‌ای به جز استقبال از سیاست‌های واشنگتن باقی نمانده است.
موضوع دیگر به وخامت مناسبات سیاسی آمریکا و روسیه و رفتارهای تلافی جویانه طرفین علیه یکدیگر باز می‌گردد که فرصت چندانی برای ترامپ باقی نمی‌گذارد تا از مسکو انتظار انعطاف و همکاری داشته باشد. اخراج دیپلمات‌های روسی با اقدام متقابل مسکو و اخراج 750 کارمند آمریکائی و محلی سفارت آمریکا مواجه شد. بستن کنسولگری‌های روسیه با واکنش فوری پوتین مواجه شد و اخیراً مسکو در فکر تلافی بازرسی دفاتر سیاسی – خدماتی روسیه توسط بازرسان ویژه آمریکا است. همچنین تحریم‌های ضد روسی به خاطر بحران اوکراین و کریمه هم جائی برای چشم پوشی و همراهی روسیه باقی نگذاشته است. در چنین شرایطی روسیه و چین دلیل موجهی برای همراهی با آمریکا نمی‌بینند و در عین حال چه بسا که مایل باشند از یک بحران فزاینده که ترامپ را درگیر و منفعل کند، استقبال کنند و حتی امیدوار باشند که ترامپ را به اندازه کافی «ناکارآمد» معرفی نمایند. جنجال کنونی بر سر عملکرد کره شمالی در هر مسیری که قرار بگیرد و هر پیامدی که به همراه داشته باشد، ترامپ و دارودسته‌اش را دچار مخمصه بزرگی کرده و تمامی رجزخوانی‌های انتخاباتی وی را به کلی به زیر سئوال برده است.
نباید از نظر دور داشت که ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی با چهره‌ای ضد جنگ، خود را معرفی کرد و عملکرد روسای جمهور گذشته برای ایجاد جنگ در عراق را به کلی مردود و غیرضروری می‌دانست و معتقد بود که با هزینه جنگ عراق، می‌شد آمریکا را دو بار از نو ساخت. اکنون همان ترامپ در موضع قدرت در کاخ سفید، برای جنگ در کره شمالی وسوسه می‌شود و برای نظامی گری بیشتر و تقویت حضور نظامی افزونتر در افغانستان، عراق، سوریه و حتی یمن دستورات صریحی صادر کرده است.
ناگفته پیداست که ترامپ از جوسازی فزاینده علیه کره شمالی و استفاده از رفتارهای تهاجمی علیه چین، روسیه و سایر کشورها، منافع بیشتری را مد نظر دارد که انحراف افکار عمومی آمریکا به خارج از مرزها و فراموشی ماجرای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، عمده‌ترین مورد است. از این دیدگاه، عملکرد ترامپ در صحنه سیاست خارجی اگرچه پرخسارت و پرهزینه به نظر می‌رسد ولی قطعاً تصادفی و ناخواسته نیست. اما آیا چنین مسائلی به ذهن مردم آمریکا و سایر ملت‌هائی که با رفتارهای تهاجمی و بی‌منطق ترامپ در آستانه جنگ تازه‌ای قرار گرفته اند، نمی‌رسد؟ این سئوالی است که پاسخ آن ممکن است سرنوشت ترامپ را هم رقم بزند و تاریخ مصرفش را بسیار کوتاهتر از آنچه تصور می‌شود، رقم بزند. فعل و انفعالات جاری در کریدورهای قدرت که عموماً با چراغ خاموش صورت می‌گیرد، همین ذهنیت را تقویت می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر جهادکشاورزی: واردات گندم امسال ممنوع است با حضور معاون اول رئیس جمهوروهمزمان با دهه ولایت صورت گرفت بهره‌برداری از 27 طرح آبرسانی در حوزه آب و فاضلاب شهر تهران با اعتباری بیش از 3000 میلیارد ریال هشدار مالکی نسبت به "کودتای سیاسی" در عراق نماینده تهران در مجلس خبرگان: دولت‌های نهم و دهم طرح‌های ناتمام بسیاری را تحویل دولت یازدهم داد از "غار حِراء"تا "غدیر خُم" بحران کره و انفعال آمریکا در تماس‌های تلفنی دکتر ظریف با وزرای خارجه ترکیه، مالزی و اندونزی صورت گرفت ایران خواستار اقدام عملی برای توقف مسلمان‌کشی در میانمار شد رئیس‌ جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد لزوم اتخاذ تصمیم و برنامه‌های موثر برای پیشگیری و به حداقل رساندن حوادث دانش‌آموزی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی: تصمیم جدیدی در خصوص اصل موضوع حصر اتخاذ نشده است نخستین گروه از حجاج ایرانی دیروز وارد فرودگاه امام خمینی شدند ترند: تلاش واشنگتن برای منحرف کردن گزارش آژانس شکست خورد وزیر بهداشت در مراسم معارفه رئیس کل جدید سازمان نظام پزشکی: دنبال منابع مالی پایدار برای طرح تحول سلامت هستیم