بدعت سوگند

سوگند ياد مي‌كنم كه «برای انجام هر چه بهتر وظایف خود، تمام دانش و تجربه خویش را با انتخاب همکاران و مدیرانی امین پاکدست، کارآمد و شایسته توامان به‌کار گیرم». اين بخشي از متن سوگندنامه‌اي بود كه ديروز شهردار تهران، براي اولين بار در صحن شورا قرائت كرد و پس از آن نيز چهار معاون خود را در معاونت‌هاي هشت‌گانه شهرداري منصوب كرد. شوراي شهر تهران ديروز ، روز شلوغ و پر خبري را پشت سر گذاشت كه با تحليف رسمي شهردار آغاز شد و با تذكرات شورايي‌ها نسبت به انتصاب‌هاي شهرداري به پايان رسيد. نخست محمد علي نجفي در بدعتي كه از سوي شوراي پنجمي‌ها گذاشته شده بود، سوگند ياد كرد كه در اجرای تمامی ماموریت های محوله ، همواره خداوند بزرگ را شاهد و ناظر بر اعمال و رفتار خویش بداند، با بهره‌مندی از خرد جمعی و تکیه بر اصل مشارکت مردم در امور ، برای نیل به اهداف و برنامه‌های توسعه پایدار شهری شرایط مناسب را فراهم سازد، در راستای شفافیت بخشی به امور ، پاسخگویی به افکار عمومی، توجه به جریان آزاد اطلاعات ، پذیرش نظارت جامع و اجرای کامل مصوبات قانونی شورای محترم را نصب العین قرار دهد و عدالت در توزیع منابع و اغتنام فرصت‌ها و رعایت صرفه و صلاح جامعه مبارز با فساد و خودکامگی را سرلوحه فعالیت‌های خود و همکارانش قرار دهد. مراسم اداي سوگند براي شروع به كار شهردار جديد تهران اما در حالي برگزار شد كه حدود 10 روز از امضاي حكم جديد شهردار تهران مي‌گذشت و پيش از اين نيز هيچ‌يك از شهرداران تهران براي آغاز به كار، سوگند ياد نمي‌كردند. با اين حال، شوراي پنجم بدعتي رابراي سوگند ياد كردن شهردار گذاشت و حتي محسن هاشمي در قامت رييس شوراي شهر تهران خواستار آن شد كه اداي سوگند توسط شهردار به يك قانون تبديل شود.وي با بیان اینکه ادای سوگند توسط شهردار از ابتکارات شورای پنجم بود، گفت: از فرماندار محترم و شورای عالی استان‌ها می‌خواهم که موضوع سوگندنامه را قانونی کنند تا در تمامی شوراها به اجرا دربیاید. وی با اشاره به تهیه متن سوگندنامه گفت: در ۳۰ جلسه آغازین شورای پنجم که هنوز رسمیت نداشت، بحث میثاق‌نامه شهردار تهران مطرح شد که به پیشنهاد برخی به سوگندنامه تغییر کرد. متن سوگندنامه توسط کمیسیون نظارت منتخبان به ریاست امینی، تهيه شده بود و پیش از رای رسمی به نجفی، وی موافقت خودرا برای قرائت سوگندنامه اعلام کرده بود و قرار بود در اولین جلسه که امکان حضور فراهم باشد، این سوگندنامه ادا شود.
سال سخت شهرداري
شهردار تهران پس از ادعاي سوگندنامه خود پشت تريبون شوراي شهر قرار گرفت و با سخت خواندن سال 96 براي شهرداري تهران به دلیل عدم تحقق بخشی از بودجه پیش بینی شده، گفت: باید تلاش کنیم که به لحاظ مالی با مشکل مواجه نشویم و بیشترین پیش‌بینی‌های بودجه برای سال جاری محقق شود.
بخشی از برنامه‌هایی که در بودجه امسال پیش‌بینی شده است، محقق نخواهد شد؛ بنابراين باید تلاش کنیم با مشکل مواجه نشویم. اما به هر ترتیب از نظر مالی، امسال سال سختی برای شهرداری تهران است.نجفي با اشاره به نزدیکی آغاز سال تحصیلی جدید گفت: در آستانه مهر باید به استقبال مهرماه برویم؛ بنابراين از جهت فضای عمومی و تبلیغاتی و مسائل مرتبط با حمل و نقل وترافیک که از ابتدای مهر حجم ترافیک سنگین می‌شود، باید تصمیمات مناسب اتخاذ شود. در همین راستا، فردا برای جمع‌بندی با وزیر آموزش‌وپرورش جلسه‌ای خواهیم داشت.


مقابله با لابي‌گري
شهردار تهران در جلسه ديروز شورا به موضوع انتخاب مدیران شهرداری تهران نيز اشاره کرد و با بيان اينكه جلسات زیادی برای انتخاب همکاران جدید که کار سختی هم هست، برگزار کردم تا از میان صدها رزومه بتوانم افراد شایسته را انتخاب کنم، گفت: امروز ظهر – ديروز - چهار نفر از معاونان انتخابی معرفی خواهند شد. وی تاکید کرد در انتخاب‌ها جز شایستگی و منافع شهر و شهروندان تهران به چیز دیگری پایبند نخواهم بود. این شیوه باعث می‌شود که بسیاری از دوستان من گله‌مند شوند و در چند روز گذشته نیز این گله‌مندی‌ها به گوش من رسیده است اما بی تردید هیچ‌کسی از جانب من اجازه ندارد تا در مورد انتخاب مدیران تصمیمی بگیرد. شب گذشته متوجه شدم که یکی از دوستان من در مورد یکی از مدیریت‌ها با سهنفر صحبت کرده است و یا در مورد فرد دیگری که جزو انتخاب‌های من بود، متوجه شدم به لابی‌های غیر متعارف دست زده که به این ترتیب از لیست انتخاب‌های من حذف شد.
انتصاب‌هاي پرحاشيه
ساعتي پس از اظهارات نجفي درباره انتصاب چهار معاون، بالاخره خبري رسمي از انتصاب‌ها منتشر شد كه حكايت از انتصاب حجت به سمت معاون شهرسازي، پورسيد آقايي به سمت حمل‌و‌نقل و ترافيك، حسيني مكارم به سمت معاون مالي و اقتصاد شهري و ميرزايي به سمت معاون برنامه ريزي شهرداري تهران داشت. اين انتصاب‌ها كه اولين احكام مديريتي نجفي در شهرداري تهران محسوب مي شود، واكنش‌هايي را در سايت هاي خبري و فضاي مجازي و البته ميان اعضاي شوراي شهر تهران همراه داشت. برخي اين انتصاب‌ها را حضور دوستان قديمي نجفي در شهرداري خواندند و برخي نيز به شايبه هاي مالي و سابقه‌هاي كاري منصوبان انتقاد داشتند. شهربانو اماني، عضو شوراي شهر تهران پيش از منتشر شدن خبر انتصاب‌هاي نجفي در شهرداري، در تذكر خود در صحن شورا، اشاره‌اي به موضوع انتصاب كرد و گفت :«مطمئنم که شهردار تهران بیش از ما دغدغه انتصاب افراد شایسته در پست‌های مدیریتی شهرداری تهران را دارند. بنابراين همان‌گونه که در دیدار یادگار امام مطرح شد، حتی از افرادی که شايبه کوچک‌ترین فساد مالی دارند، نباید استفاده شود». اين اظهارات اماني، بعد انتشار خبر انتصاب‌ها، به طور گسترده در فضاي مجازي منتشر شد. حجت نظري ديگر عضو شوراي شهر تهران نيز در تذكر ديروز خود در صحن شورا، انتقاداتي را به انتصاب معاونان شهردار تهران مطرح كرد و با بیان اینکه نجفی باید به نمایندگان مردم بها می‌داد و قبل از انتخاب معاونانش آن‌ها را به اطلاع شورا می‌رساند، گفت: من حرفم این است که نجفی جمع شورا را محل مشورت بداند و حداقل از کمیسیون‌های مربوطه در مورد انتخاب معاونانش نظرخواهی می‌کرد. عضوکمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: باخبر شدیم که نجفی، حاجی را به عنوان مدیرمسئول همشهری انتخاب کرده که انتخاب به‌جایی بود اما از آنجایی که حاجی در سن بازنشستگی است به ایشان پیشنهاد می‌شود از حضور جوانان بهره‌مند شوند. محسن هاشمی نيز در واکنش به تذکر نظری گفت: شهردار تهران اعلام کرده که حاضر به مشورت‌گیری و مشورت‌پذیری است و اگر شما نظر خاصی داشتید باید وقت بگیرید و با شهردار تهران صحبت کنید.
تذکر به بلاتکلیفی پلاسکو
اعتراضات اين روزهاي كسبه پلاسكو به بلاتكليفي‌شان، از ديگر موضوعاتي بود كه در جلسه ديروز شوراي شهر مورد بحث قرار گرفت. محسن هاشمي در همين باره گفت: متاسفانه با اینکه چند ماه از حادثه پلاسکو گذشته است، اما هنوز کسبه نتوانسته‌اند فعالیت‌های تجاری خود را آغاز کنند.وی با بیان اینکه جلسه‌ای با مالک پلاسکو و مدیرکل بنیاد مستضعفان در استان تهران برگزار کردند که آخرین اقدامات در حوزه بازسازی پلاسکو را جویا شوند، تصریح کرد: مسئولان بنیاد مستضعفان توضیحاتی را درباره تاخیر در بازسازی اعلام کردند.ريیس شورای شهر تهران با بیان اینکه پلاسکو از نظر حقوقی مصادر شده و متعلق به بنیاد مستضعفان است، گفت: سرقفلی تمامی فضاهای این پاساژ به سرمایه‌گذاران داده شده و متاسفانه هیات مدیره ساختمان نیز نسبت به بیمه کردن ساختمان اقدام نکرده و آن بیمه نبوده است. به نظر می‌رسد از آنجایی که موضوع پلاسکو به یک موضوع عمومی در تهران تبدیل شده، شورای شهر پنجم و کمیسیون‌های شهرسازی، بودجه، فرهنگی و سلامت بايد جلسات ویژه‌ای را در مورد پلاسکو و ابعاد آن برگزار کنند.افشين حبيب‌زاده، عضو ديگر شوراي شهر تهران نيز با اشاره به بلاتكليفي‌هاي كسبه پلاسكو، خواستار ورود جدي شهرداري به اين موضوع شد و گفت: در حال حاضر ممانعت دادستانی برای ادامه فعالیت در بخش شمالی ساختمان پلاسکو به واسطه گزارشی است که توسط شهرداری تهران ارسال شده و در آن در‌خصوص تاسیسات و سیستم آتش‌نشانی این بخش از ساختمان پلاسکو ایراداتی بيان شده است. در بخش شمالی ساختمان پلاسکو حدود 360 واحد وجود دارد که در حال حاضر بلاتکلیف هستند. بنابراين شهرداری باید وارد عمل شود و اگر مشکل تنها در تاسیسات و سیستم آتش‌نشانی است، نسبت به رفع آن اقدام شود تا این بخش از ساختمان قابل استفاده شود.
شهردار تهران از امروز به هيات دولت مي رود
شكست طلسم 18 ساله
با آنكه محمدباقر نوبخت، در ابتداي جلسه ديروز سخنگوي دولت نسبت به حضور شهردار تهران در جلسات هيات دولت بيان كرد كه حضور شهردار تهران در جلسات دولت قطعی نشده و این موضوع ضوابطی دارد، تنها چند دقیقه بعد با دریافت یادداشتی از حضور نجفی در جلسات کابینه خبر داد و همزمان نيز در جلسه شوراي شهر، حضور نجفي در هيات دولت قطعي اعلام شد. پس از آنكه چند روز قبل ، حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در پست توییتری خود اعلام کرد: «روحانی با پذیرش حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت، گام اول را برای کاهش مشکلات پایتخت برداشت» ديروز خبر حضور نجفي در هيات دولت به‌طوررسمي اعلام شد تا پاياني بر انتظار 18سال براي حضور شهردار تهران در دولت باشد. ريیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر ديروز در جلسه علني شورا از موافقت ريیس جمهور با حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت خبر داد و گفت: خوشبختانه باخبر شدیم آقاي روحانی، ريیس جمهوری محترم با حضور نجفی، شهردار تهران در جلسه هیات دولت موافقت کرده است و پس از 18 سال، شهردار تهران با موافقت ريیس جمهور در جلسات هیات دولت حاضر می‌شود. من از روحانی تشکر می‌کنم که تصمیم «بجایی» گرفتند و نجفی در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت حاضر می‌شود؛چراکه این تصمیم به نفع دولت، شهرداری و مردم است.
اما محسن هاشمی، رييس شوراي شهر تهران در واکنش به حق شناس گفت: من اگر جای شما بودم، صبر می‌کردم تا نجفی در جلسه حاضر شود و بعد از آن اعلام می‌کردم. این صحبت هاشمی سبب شد که چند نفر از اعضای شورا گفته‌های حق شناس را تایید کنند و ريیس شورای شهر گفت: اگر مطمئن هستید که این تصمیم مبارک است.
نجفي: به هيات دولت مي روم
شهردار تهران نيز ديروز از دعوت رسمي خود به جلسات هیات دولت خبر داد و گفـت كه از دو روز قبل به هیات دولت دعوت شدم و از حسن نظر ريیس‌جمهور تشکر می‌کنم.
با توجه به اینکه از قبل برای روز گذشته برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته بود، موفق به حضور در جلسه هیات دولت نشدم اما به‌طورحتم از جلسه آینده در هیات دولت حضور خواهم داشت. ما مطالبه خاصی نداریم و برای هماهنگی‌های بیشتر در خدمت دولت خواهیم بود. حضور در جلسات هیات دولت، باعث تسری کارهای شهرداری تهران و هماهنگی با دستگاه‌ها می‌شود و نتیجه آن برای شهرداری و مردم مناسب است.نجفي تاكيد كرد كه وقتی شهردار تهران در جریان سیاست‌ها و آخرین تصمیمات دولت باشد، این موضوع می‌تواند به کارهای شهرداری کمک مناسبی بدهد. حضور نجفي در هيات دولت، درحالي اتفاق افتاده است كه آخرين‌بار، دولت و شهرداري كارگزاراني در دهه 70، تجربه حضور شهردار تهران در جلسات هيات دولت را به خود ديد. غلامحسين‌كرباسچي ، اولين و آخرين شهرداري بود كه در جلسات هيات دولت حضوريافت و اين حضور، دستاوردهاي مهمي را براي تهران به دنبال داشت. آن زمان، گره‌هاي تهران خيلي زودتر و بهتر گشوده مي‌شد و مردم به طور ملموس، آثار حضور شهردار در دولت را مي ديدند. اما در دودهه گذشته، همواره تقابل ميان دولت و شهردار و قطع ارتباط اين دو، دود زيادي را به چشم مردم برد و اشك‌هاي زيادي را درآورد. در دوره‌هاي شهرداري بعد از كرباسچي، يعني ادوار مديريتي الويري و ملك مدني، دولت اصلاحات جايي براي شهردار در دولت نداشت و دوره احمدي ن‍ژاد و قاليباف نيز، تقابل سياسي دولت و شهردار را به خود ديد كه نه تنها راهي به هم ندادند، كه معدود راه‌هاي قبلي ارتباطي شهردار و دولت نيز بسته شد.حال حضور نجفي در هيات دولت نقطه عطفي در روابط بين دولت و شهردار محسوب مي شود كه نويد روزهاي خوب را براي آينده تهران دارد.