ابهامات واقعه

نمايندگان مجلس براي روشن‌شدن دلايل از دست رفتن دانش‌آموزان در حادثه رانندگي اخير، اقدامات مختلفي را در دستور كار قرار داده‌اند. در همين راستا، نشست اضطراری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، ديروز سه شنبه با حضور سید محمدجواد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در خصوص سقوط اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی برگزار شد. محمدمهدي‌زاهدي، ريیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بيان اينكه سامانه«سپهتن»، باید خواب‌آلودگی راننده را هشدار می‌داد، تصریح کرد: طبق اطلاعات دریافتی، شغل اصلی راننده آهنگری بود و او راننده تخصصی نبوده ؛از این رو باید پاسخ داده شود که چرا این فرد، کارت هوشمند دریافت کرده است. گفتني است در اين نشست كه محمدرضا‌عارف، به عنوان يكي از اعضاي كميسيون آموزش مجلس حضور نداشت، حسین‌هاشمی تختی‌نژاد، نماينده بندرعباس به رضایتنامه نداشتن برخی دانش‌آموزان هرمزگانی اعتراض كرد.
ابهام مهم وزير
بطحایی در اين نشست با اشاره به اینکه در گزارشات اولیه به دست آمده، ضوابط برگزاری اردو رعایت شده است اما دو ابهام وجود دارد، بر این اساس گزارش را برگشت داده‌ تا ابهامات آن برطرف شود. او افزود: براي مثال باید مشخص شود که دانش آموزان با رضایت در اردو شرکت‌ کرده‌اند یا خیر. وزیر آموزش و پرورش در خصوص زمان حرکت دانش آموزان هرمزگانی به سمت شیراز نیز توضیح داد: با توجه به اینکه مسیر بندرعباس به شیراز دارای هوای گرمی است، اتوبوس‌ها در روز تردد نمی‌کنند و طی مسیر به شب موکول می‌شود. اما اینکه چرا ساعت 11 شب برای حرکت این اردو انتخاب شده جای ابهام است که باید در تیم کارشناسی مشخص شده بررسی شود.
دفاع از عملكرد ضعيف


از طرف ديگر، مهدی فیض با اشاره به اینکه ضوابط مربوط به برگزاری اردوهای دانش آموزی مربوط به سال 89 است، گفت: بر این اساس، برگزاری اردو در شب مجاز بوده و مشکلی ندارد و در این بین عنوان شده باید از وسایل نقلیه شرکت‌های مسافربری معتبر استفاده شود.معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی 95- 96 اردوهای بی‌شماری برگزار شده است، تصریح کرد: سه میلیون و 800 هزار دانش آموز، در قالب 90 هزار سفر از طریق اتوبوس در این سال تحصیلی در اردوها شرکت داشته‌اند که در این بین، متاسفانه دو حادثه رخ داده که یکی از آن‌ها مربوط به اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی است. وی با اشاره به اینکه قطب‌بندی‌هایی برای برگزاری اردو در کشور صورت گرفته تا رفت و آمد دانش آموزان از طریق وسایل نقليه کاهش یابد، افزود: در خصوص اردوی دانش آموزان هرمزگانی باید اذعان کرد که مربی همراه این دانش‌آموزان چندین‌بار به راننده در خصوص خواب آلودگی تذکر داده است.
انداختن تقصير برگردن دانش‌آموزان!
در ادامه این جلسه محمدحسین حمیدی، ريیس پلیس راه راهور ناجا با اشاره به اینکه حادثه دانش آموزان هرمزگانی در 54 کیلومتری داراب رخ داده و نیروهای اورژانس کمتر از 10دقیقه به محل حادثه رسیده‌اند، افزود: خودروی حامل دانش آموزان سالم و ایمن بوده است، بنابراين اگر سرنشینان نکات ایمنی را رعایت می‌کردند با چنین تلفاتی مواجه نمی‌شدیم. حمیدی، گفت: علت اصلی بروز این حادثه، عدم توجه راننده به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی بوده است.
سوالات وكلاي ملت
نمايندگان در ادامه اظهاراتي را بيان كردند كه به بخشي از محور‌هاي آن اشاره مي‌كنيم.
محمدمهدي زاهدی: مشخص شود آیا ضوابط برگزاری در اردوی دانش‌آموزان هرمزگان به طور کامل اجرایی شده است یا خیر؟
جبارکوچکی‌نژاد: در مناطقی که حمل و نقل ریلی وجود دارد باید از قطار برای جابه‌جایی دانش آموزان استفاده شود.
حبيب‌ا...دهمرده: وزارت آموزش و پرورش و مجلس کارگروهی برای کاهش خطاهای اردوها تشکیل دهند.
محمودصادقی: کارگروه ویژه‌ای متشکل از کمیسیون آموزش و عمران مجلس موضوع را به طور دقیق بررسی کند.
فريده اولادقباد: در برگزاری اردوهای دانش آموزی شرایط جوی و جغرافیایی استان‌ها در نظر گرفته شود.
به اميد نتيجه
گفتني است اين جلسات و نشست‌ها بارها در مجلس برگزار شده‌است ولي نه نتيجه‌اي به دنبال داشت و نه سبب شد تا در ادامه راه جلوي وقوع حوادث آنچنيني گرفته شود، اميدواريم مجلس دهم با پيگيري درست و بدون سوگيري مسائل در مسيري حركت كند كه ديگر شاهد وقوع رويداهاي تلخي مانند حادثه ميناب نباشيم.