انتقاد پوتین از تحریم‌ جهانی علیه کره شمالی

انتقاد پوتین از قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل علیه «پیونگ یانگ»:
کره شمالی حاضر است علف بخورد اما برنامه اتمی‌اش را کنار نگذارد
نماینده امریکا در سازمان ملل: «اون» گدایی جنگ می‌کند



گروه جهان/ شورای امنیت سازمان ملل متحد، مستأصل‌تر از هر زمان دیگری، دوشنبه شب گذشته در حالی به بهانه ششمین آزمایش بمب اتمی کره شمالی نشست اضطراری برگزار کرد که نه این سازمان بین‌المللی و نه شرکت‌کنندگان در نشست هیچ برنامه روشنی برای رویارویی با این تهدید جهانی نداشتند و همان‌طور که انتظار می‌رفت، نشست، بی‌نتیجه و تنها با قرائت چندین بیانیه محکومیت به پایان رسید؛ بیانیه‌هایی که بخوبی از سردرگمی جامعه جهانی در مواجهه با بحران شبه جزیره کره حکایت می‌کرد.
به گزارش «ایران» به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، جفری فلتمن، معاون سیاسی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نخستین کسی بود که در نشست شورای امنیت سخن گفت و به شورای امنیت هشدار داد به همان اندازه که تنش‌ها در منطقه تشدید می‌شود به همان اندازه سوء‌تفاهم‌ها و اشتباه‌های محاسبتی هم افزایش می‌یابد. پس از فلتمن، نماینده دائم امریکا در سازمان ملل در نشست دوشنبه شب شورای امنیت از «اقدام‌های نصفه و نیمه» جامعه جهانی علیه کره شمالی انتقاد و اعلام کرد، اکنون زمان آن است که شورای امنیت قوی‌ترین اقدامات ممکن در مورد کره شمالی را به دلیل انجام ششمین آزمایش هسته ای‌اش اتخاذ کند. تنها قوی‌ترین تحریم هاست که ما را در حل این مشکل از طریق دیپلماسی توانمند می‌کند. نیکی هیلی با بیان این مطلب که «دیگر بس است»، گفت: رویکرد تحریم‌های شورای امنیت در مورد کره شمالی از سال 2006 مؤثر واقع نشده است و رهبر پیونگ یانگ برای جنگ، گدایی می‌کند. وی با اشاره به این مسأله که با وجود تلاش‌های امریکا، برنامه هسته‌ای کره شمالی، پیشرفته‌تر و خطرناک تر از همیشه است، افزود: جنگ هرگز چیزی نیست که امریکا خواستار آن باشد اما صبر و تحمل کشور ما نامحدود نیست. نماینده دائم امریکا در سازمان ملل از پیشنهاد چین در مورد توقف برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی در ازای تعلیق رزمایش نظامی سالانه امریکا - کره جنوبی نیز انتقاد کرد. این درحالی است  که چین مدتی است پیشنهاد توقف رزمایش نظامی سالانه امریکا - کره جنوبی برای کاستن از التهاب در منطقه را در قالب یک طرح ارائه داده و روسیه نیز از این طرح حمایت می‌کند تا جایی که مسکو و برخی از کارشناسان از این طرح به‌عنوان طرح مشترک روسیه و چین یاد می‌کنند اما امریکا دست کم تاکنون حاضر به پذیرش چنین طرحی نشده است. به گزارش «ایران» به نقل از گاردین، چین از اعمال تحریم‌های بیشتر و شدیدتر علیه کره شمالی استقبال نیز می‌کند. گواه این ادعا نیز اظهارات کانگ کیونگ وا، وزیر امور خارجه کره جنوبی است که اخیراً درباره ششمین آزمایش اتمی کره شمالی با همتای چینی خود به صورت تلفنی صحبت کرده و دیروز سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت احساس می‌کند وانگ یی، وزیر خارجه چین از تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی استقبال کند. کانگ که به پارلمان کشورش احضار شده بود تا به پرسش‌های قانونگذاران درباره ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی و برنامه‌های دولتش برای واکنش به آن پاسخ دهد به جزئیات این گفت‌و‌گوی تلفنی اشاره نکرد و گفت: من نمی‌توانم به شما جزئیات دقیق مذاکراتم را بگویم زیرا وزیر خارجه چین از من خواست محتوای بحثمان را فاش نکنم. چین روز دوشنبه از کره شمالی خواست با پرتاب موشک‌های بیشتر بالستیک، اوضاع حساس و بحرانی شبه جزیره کره را بیشتر از این متشنج نکند.
پوتین: تحریم بیشتر بی‌فایده است
این در حالی است که والسیلی نبیزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت تحریم‌ها را ابزاری ناکارآمد برای حل بحران شبه جزیره کره دانست و گفت: تنها راه حل این بحران، بازگشت به مذاکره و تلاش‌های میانجیگرانه سازمان ملل است. وی از بی‌فایده بودن راه حل نظامی برای حل مشکلات شبه جزیره کره نیز سخن گفت و افزود: ما آمادگی خود را برای تلاش‌های مشترک دیپلماتیک از جمله اجرای طرح مشترک روسیه و چین، بار دیگر اعلام می‌کنیم. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در تازه‌ترین اظهارات خود درباره بحران شبه جزیره کره گفت، عراق و لیبی مثال‌هایی هستند که رهبران کره شمالی با استناد به آنها متقاعد شدند که تنها عامل بازدارنده هسته‌ای می‌تواند از آنها محافظت کند و هیچ تحریمی آنها را منصرف نخواهد کرد. آنها شاید به خاطر تحریم‌ها به علف‌خواری بیفتند اما دست از برنامه هسته‌ای خود برنمی‌دارند. پوتین افزود: تحریم‌های شدیدتر علیه کره شمالی رهبران پیونگ یانگ را تغییر نخواهد داد بلکه منجر به مصائب انسانی در ابعادی گسترده خواهد شد. وی نسبت به تحریک هر چه بیشتر تشنج نظامی حول کره‌شمالی هشدار داد و گفت: این کار منجر به یک فاجعه جهانی خواهد شد.
موگرینی: تنش‌های شبه جزیره کره راه حل نظامی ندارد
اگرچه پوتین اعتقاد دارد که تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی بی‌فایده است اما فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر دوشنبه گذشته در کنفرانس سالانه «مجمع راهبردی بلِد» در کشور اسلوونی با اشاره به بحران کره شمالی گفت: اگر صلح برای ما اهمیت دارد، اکنون زمان وارد کردن حداکثر فشار اقتصادی و دیپلماتیک بر کره شمالی با هماهنگی تمام طرف‌ها است. البته موگرینی به هیچ وجه از گزینه نظامی حمایت نکرد و افزود: این تنش‌ها هیچ راه حل نظامی ندارد زیرا هر گونه حمله‌ای می‌تواند به سادگی تشدید و به یک مناقشه گسترده تبدیل شود. وی تأکید کرد، اتحادیه اروپا از تحریم‌های جدید و شدیدتر شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی و اجرای فوری و کامل آنها حمایت می‌کند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در تماس تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا گفته است آلمان سعی خواهد کرد در اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایی علیه کره شمالی وضع شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، ترامپ با مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی نیز به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کرده و در این گفت‌و‌گو دو طرف توافق کردند، در واکنش به تهدیدهای کره شمالی، محدودیت وزن کلاهک‌های موشکی کره جنوبی را لغو کنند. طبق پیمان موشکی ای که بین سئول – واشنگتن وجود داشت، وزن کلاهک‌های جنگی کره جنوبی نباید از 500 کیلوگرم فراتر می‌رفت. البته برد موشک‌های کره جنوبی همچنان با محدودیت مواجه است و نمی‌تواند بیشتر از 800 کیلومتر باشد. برش
بن‌بست دیپلماسی در بحران شبه‌جزیره کره

علی اکبر قندی نژاد/    نه جهان می‌داند با کره شمالی چه باید کند و نه کره شمالی می‌داند چگونه باید با جامعه جهانی تا کند. سال‌ها است کره شمالی به قواعد سیاست‌های بین‌الملل تن نداده است. این روش را البته تحریم‌های سازمان ملل و امریکا به او آموخته‌ است. کیم جونگ اون اگر از سیاست و دیپلماسی هیچ‌چیز نداند این را می‌داند که با تهدید می‌توان امتیاز گرفت. ترامپ هم هرقدر رئیس جمهوری نادانی پنداشته شود، می‌داند با کره شمالی کاری از پیش نخواهد برد زیرا گزینه‌های محدودی در مقابل آن پیش رو دارد، یا باید به تهاجمی گسترده دست بزند یا هزینه بسیار سنگین که تبعات و آثار زیانباری برای اقتصاد امریکا به بار می‌آورد به بیانی بهتر امریکا به یک جنگ ویرانگر دیگر وارد سازد یا باید به یک حمله پیشدستانه با کمک کره جنوبی و ژاپن دست بزند که توان بازدارندگی اتمی و موشکی کره شمالی را خنثی کند. هرچند شبح یک جنگ ویرانگر (ویتنام دیگر) دور سر هر رئیس جمهوری در امریکا می‌چرخد، اما هیچ‌کدام از آنها دوست ندارند ریسک تکرار آن تجربه تلخ را بپذیرند. به‌همین دلیل بود که ناو گروه ضربتی ترامپ به جای سواحل کره از سواحل استرالیا سردرآورد، البته در این میان موقعیت خاص کره شمالی برگ برنده‌ای است در دست کیم جونگ اون. هیچ کدام از چهار کشور همسایه کره شمالی خواهان حمله نظامی امریکا به کره شمالی نیستند نه ژاپن و کره جنوبی که نگران امنیت شهرهای پر جمعیت و متمرکزشان در سایه موشک‌های کره شمالی هستند و نه‌روسیه و چین که توافق‌های تجاری گسترده‌ای با پیونگ یانگ دارند. واشنگتن هم هیچ اطمینانی ندارد جنگ با کره شمالی بتواند برایش اندک دستاوردی داشته باشد. امریکا می‌تواند وعده «خشم  و آتش» به کره شمالی بدهد اما تا کی. یا باید آغازگر جنگ باشد یا اینکه به گونه‌ای آبرومندانه تهدیدهای آتشین را رها کند. ترامپ می‌داند توانایی شروع جنگ را ندارد و می‌بیند که تهدید‌هایش علیه کره شمالی نه تنها آنها را نترسانده بلکه تا جایی باعث افزایش سطح تهدیدهای آنان شده که اقدام به ساخت یک بمب هیدروژنی پیشرفته کرده‌اند.

گزینه‌های «ترامپ» و «شی جین پینگ»
به گزارش «ایران» به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، رئیس جمهوری امریکا برای رویارویی با بحران هسته‌ای کره شمالی 3 گزینه دارد که این سه گزینه عبارتند از: حمله نظامی، تحت فشار قراردادن چین با ابزارهای اقتصادی و مذاکره. در جریان رقابت‌های انتخاباتی امریکا در سال 2016 نیز ترامپ هر سه گزینه را مطرح کرده بود اما در آن دوران تأکید او با مذاکره بود تا جایی که اعلام کرد، حاضر است با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار و گفت‌و‌گو کند. اکنون که 8 ماه از حضور ترامپ در کاخ سفید می‌گذرد، به نظر می‌رسد گزینه مذاکره کمرنگ شده و در عوض دو گزینه حمله نظامی و تحت فشار قراردادن چین با ابزارهای اقتصادی قوت گرفته است. گواه این ادعا نیز تازه‌ترین اظهارات جیمز ماتیس، وزیر دفاع ترامپ درباره احتمال به کار‌گیری گزینه نظامی علیه پیونگ یانگ و آخرین توئیت ترامپ مبنی بر توقف تجارت امریکا با هر کشوری که با کره شمالی روابط اقتصادی دارد، است.
شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین اما روزهای سخت تری را می‌گذراند. او گزینه‌های زیادی در قبال بحران کره شمالی ندارد و چاره‌ای هم جز اعمال فشارهای اقتصادی بر متحد پردردسر خود ندارد. به گزارش «ایران» به نقل از روزنامه گاردین، یکی از گزینه‌های دولت پکن تحریم صادرات پوشاک و پارچه کره شمالی به چین است. پس از آخرین تحریم‌هایی که سازمان ملل متحد علیه کره شمالی اعمال کرد، مهم‌ترین منبع درآمد خارجی این کشور شرق آسیا صادرات پارچه و پوشاک است. گزینه دوم شی جین پینگ محروم کردن کیم جونگ اون از یکی دیگر از منابع درآمدی‌اش است. بیش از 100 هزار کارگر کره شمالی در خارج از این کشور از جمله چین کار می‌کنند و منبع درآمد خوبی برای کشور خود هستند. چین ممکن است با محدود کردن یا ممنوعیت کامل کار کردن اتباع کره شمالی در خارج از مرزهای این کشور موافقت کند. گزینه سوم و آخر چین برای تحت فشار قرار دادن دولت پیونگ یانک تحریم نفتی این کشور است.