صعود بدون جشن

صعود بدون جشن
عدد «صفر» از ستون «تعداد گل خورده» ایران پاک شد

حاشیه ها


در پایان بازی، گوینده بازیکنان تیم ملی را یکی یکی صدا می‌کرد، اما آنها در تصمیمی جمعی و با ناراحتی راهی رختکن شدند. جشن صعود نیز نیمه تمام ماند و هواداران ورزشگاه را ترک کردند.
در حالی که ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه آزادی ممنوع اعلام شد، هواداران سوری به صورت خانوادگی
 و به همراه همسر و فرزندان خود در ورزشگاه آزادی حاضر شدند.
تعدادی از بانوان ایرانی که در روز نخست بلیت فروشی اینترنتی توانسته بودند بلیت تهیه کنند، به نشانه اعتراض به ممنوعیت حضورشان در آزادی پشت درهای این مجموعه ورزشی حضور یافتند.
پیمان یوسفی در برنامه فوتبال‌برتر که به پخش مستقیم بازی اختصاص داشت، پیش از آغاز بازی آرزو کرد که بانوان هم بتوانند در استادیوم حضور داشته باشند و گفت: «جای بانوان در استادیوم آزادی خالی است.»
محمد علی نجفی شهردار جدید تهران، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، سفیر سوریه در ایران
با حضور در ورزشگاه آزادی، بازی را از نزدیک تماشا کردند.
در جریان بازی، چند  تماشاگر   ایرانی عکس هایی از  مسعود شجاعی در دست داشتند.

گروه ورزش / ورزشگاه آزادی میزبان آخرین بازی ایران از مرحله انتخابی جام‌جهانی 2018 روسیه در قاره آسیا بود. با وجود اینکه اعلام شده بود تماشای بازی از طبقه دوم رایگان است اما ورزشگاه پر نشد و حدود 60 هزار نفر برای مشارکت در جشن صعود، خود را به ورزشگاه رساندند. ایران و سوریه از ساعت 19:30 به مصاف هم رفتند. علیرضا بیرانوند، محمد انصاری، مرتضی پورعلی‌گنجی، میلاد محمدی، رامین رضاییان، علی کریمی، علیرضا جهانبخش، احسان حاج‌صفی، اشکان دژاگه، سردار آزمون و مهدی طارمی 11 مرد کی روش برای شروع این دیدار بودند. با سوت «ساتو ریوجی» داور ژاپنی، دیدار دو تیم آغاز شد. سوری‌ها که برای صعود به جام جهانی شانس داشتند، بازی را با انگیزه مضاعفی شروع کردند. در دقیقه 8 ارسال هافبک راست سوریه با ضربه سر السومه صحنه‌ای خطرناک را روی دروازه ایران خلق کرد که بیرانوند توپ را به کرنر فرستاد. دقیقه 13 پایانی بود بر رکورد بی‌نظیر تیم ملی فوتبال ایران؛ سومه با ضربه ایستگاهی از فاصله تقریباً 30 متری دروازه‌ ایران را تهدید کرد که بیرانوند نتوانست توپ را جمع کند و تامر حاج محمد روی ریباند دروازه ایران را باز کرد. تیم ملی که پیش از بازی 1108 دقیقه بود گلی دریافت نکرده بود با دریافت گل در دقیقه 13 این دیدار رکوردش با ثبت 1121 دقیقه گل نخوردن شکسته شد. پس از دریافت گل، شاگردان کی روش حملات زهردارتری روی دروازه حریف تدارک دیدند. دقیقه 23 اشکان دژاگه با یک فرار در میانه میدان و دریبل استثنایی‌ با یک پاس در عمق آزمون را در موقعیت خوب گلزنی قرار داد اما ضربه این بازیکن توسط عالمه مهار شد. دقیقه 45 روی کرنر ارسالی از جناح چپ ایران توسط دژاگه، مهدی طارمی با یک ضربه سر می‌رفت یک گل زیبا به ثمر برساند که عالمه با کمک تیر دروازه توپ را دفع کرد اما این سردار آزمون بود که توانست با سینه توپ را وارد دروازه سوریه کند. در وقت‌های اضافه نیمه اول باز هم سفیدپوشان ایران فوتبال تهاجمی را در دستور کار داشتند و موقعیت‌هایی هم نصیب‌شان شد اما به هدف نرسید و دو تیم با تساوی 1-1 به رختکن رفتند. نیمه دوم با ورود روزبه چشمی به جای علی کریمی آغاز شد. از سویی بازی تهاجمی و رو به جلو در دستور کار شاگردان کی روش قرار داشت. دقیقه 46 آزمون با یک پاس عرضی در محوطه جریمه سوریه به طارمی او را در موقعیت ایده‌آل گلزنی قرار داد اما این بازیکن قبل از ضربه به توپ به زمین افتاد و اعتقاد داشت مدافع سوری او را شارژ کرده که داور توجهی به این مسأله نکرد. دقیقه 56 دومین تعویض ایران به این ترتیب رقم خورد؛ محمد انصاری جای خود را به عزت‌الله پورقاز داد. دقیقه 57 کرنر ارسالی دژاگه از جناح راست با ضربه سر چشمی می‌توانست به گل دوم ایران تبدیل شود اما توپ به تیر دروازه سوریه برخورد کرد. دقیقه 64 پرتاب اوت بلند حاج‌صفی و ضربه سر ناقص مدافع سوری در محوطه جریمه تیمش باعث شد آزمون در محوطه شش قدم صاحب موقعیت عالی گلزنی شود و در نهایت با ضربه‌ای آرام گل دوم تیم ملی را به ثمر برساند. دقیقه 76 وحید امیری در خط هافبک تیم ملی جایگزین علیرضا جهانبخش شد تا هر 3 تعویض ایران انجام شده باشد. دقیقه 2+90 السومه بعد از تک به تک شدن با بیرانوند او را با یک ضربه دقیق مغلوب خود کرد و گل دوم و تساوی سوریه را به ثمر رساند. در پایان 5 دقیقه وقت اضافه نیمه دوم، دو تیم به تساوی 2-2 رضایت دادند و جشن صعود ایران با صعود سوری‌ها به
پلی آف همراه شد.
کره‌جنوبی مسافر روسیه شد
 سوریه به پلی آف رسید
در دیدارهای همزمان مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا از گروه A تیم‌های ازبکستان و کره‌جنوبی برای تعیین دومین تیم صعودکننده به جام جهانی از این گروه مقابل هم قرار گرفتند که در پایان دو تیم به تساوی بدون گل رضایت دادند. با این تساوی و با توجه به تساوی سوریه مقابل ایران، کره‌جنوبی به عنوان تیم دوم گروه A راهی روسیه شد و سوریه نیز به عنوان تیم سوم باید در مرحله پلی‌آف برابر تیم سوم گروه B قرار بگیرد.
در دیگر دیدار این گروه تیم‌های قطر و چین در دیداری تشریفاتی برابر هم صف‌آرایی کردند که در پایان شاگردان لیپی موفق شدند با نتیجه ۲ بر یک میزبان خود را شکست دهند.
سخنان سلطانی فر    و  کی روش
مسعود سلطانی فر  وزیر ورزش و جوانان در پایان بازی  گفت: «عالی بود و این موفقیت و صعود مقتدرانه را به مردم قهرمان ایران تبریک می‌گویم. امیدوارم بعد از این صعود مقتدرانه شاهد حضوری مقتدرانه در جام جهانی باشیم.» کی‌روش پس از تساوی مقابل سوریه، گفت: «خوشحالیم به خاطر عملکردی که در 10 بازی  مقدماتی جام جهانی داشته‌ایم. بعد از صعود عملکرد خوبی داشتیم، چون توانستیم با 12 بازی در صدر جدول قرار گرفته و بدون شکست مسابقات را به پایان برسانیم. دو بازی به پایان مسابقات صعودمان را قطعی کردیم و از این اتفاق بسیار خوشحالیم.»
سرمربی تیم ملی تصریح کرد: «برابر سوریه به هیچ عنوان بازی خوبی نکردیم و اشتباهات زیادی داشتیم. هیچ تیم دیگری به اندازه سوریه که مقابل ما بازی کرد، نتوانست ما را دچار مشکل کند. در قدم اول، باید به این نتیجه برسیم که راه و فاصله بسیار زیادی تا جام جهانی داریم. فاصله زیادی با پیشرفت و هم‌سطح شدن با تیم‌های بین‌المللی داریم و باید کارهای زیادی انجام دهیم.»