نجفی: هیچ کس از طرف من حق تصمیم‌گیری ندارد

پس از قرائت سوگندنامه در شورای شهر و در واکنش به لابی‌های غیرمتعارف انتخاب مدیران
نجفی: هیچ کس از طرف من حق تصمیم‌گیری ندارد
شهردار تهران از امروز در جلسات هیأت دولت شرکت می‌کند



حمیده امینی فرد

محمدعلی نجفی پس از 8 روز از دریافت حکم رسمی شهردار شدنش، سرانجام دیروز در شورای شهر تهران حضور یافت و درمقابل 21 عضو شورا به‌عنوان ناظران مردم تهران، سوگند یاد کرد که در اجرای همه مأموریت‌های محوله، خداوند را شاهد و ناظر بر رفتار خویش بداند، همکاران پاکدست، کارآمد و شایسته به‌کار گیرد، از مشارکت مردم و خرد جمعی بهره بگیرد و در راستای شفافیت بخشی به افکار عمومی، اجرای کامل مصوبات را نصب العین قرار دهد.
به گزارش خبرنگار «ایران»، محمدعلی نجفی، شهردار تهران پیش از قرائت سوگندنامه با اشاره به رایزنی‌ها و اقدامات خود در شهرداری تهران در این مدت 9 روز گفت: در طول 9 روز گذشته تلاش کردم با برنامه و شرایط شهرداری آشنا شده، راه‌های اجرای برنامه را طراحی کرده و با مدیران شهرداری جلساتی برگزار کردم و براساس اولویت‌ها چندین جلسه با مدیران و شهرداران مناطق داشتم. وی با بیان اینکه جلسات زیادی برای انتخاب همکاران جدید داشتیم که کار سخت و زمانبری بود، گفت: باید افراد شایسته‌ای را انتخاب کنیم. امروز چهار نفر از معاونان شهرداری را معرفی کردم. سعی می‌کنم جز مصلحت شهرداری و توجه به شایستگی‌ها و اولویتهای شهر به چیز دیگری پایبند و متعهد نباشم. می‌دانم این سیاست برخی دوستان را ناراحت می‌کند، کما اینکه در طول این 10 روز هم گله‌هایی از برخی دوستان به گوش من رسیده است که فکر می‌کردند با انتصاب من به سمتی می‌رسند. اما من طبق تصمیم خود عمل می‌کنم و در قبال آن هم مسئولیت می‌پذیرم.
نجفی ادامه داد: متأسفانه برخی دوستان پیش خودشان با افرادی برای برخی مناصب حرف زدند. هیچ کس از طرف من اجازه و اختیاری برای تصمیم‌گیری ندارد و حتی شنیدم یکی از دوستان با سه نفر حرف زده است که من نسبت به این مسأله آگاهی قبلی نداشتم. حتی درباره انتخاب یکی از مدیران، وقتی متوجه شدم دست به لابی‌های غیر متعارف زده است، او را از فهرست مدیران خط زدم. من با کسی تعارف ندارم و درگیر مسائل رودربایستی نمی‌شوم. البته برای شنیدن مشورت در شورا و غیرشورا آمادگی دارم و دل و گوش من برای شنیدن مشورت باز است. وی با یادآوری نزدیک شدن بازگشایی مدارس تأکید کرد: نخستین اقدام من اتخاذ تدابیر برای سرآغاز سال تحصیلی است. در این چارچوب باید برای خدمت‌رسانی اقدام کنیم و زمینه‌های خدماتی همچون رفع ترافیک و... را فراهم کنیم. در این زمینه جلساتی با مسئولان آموزش و پرورش داشته و امروز نیز با بطحایی، وزیر آموزش و پرورش دیدار
خواهم کرد.
شهردار تهران با بیان اینکه جلساتی درباره منابع مالی با فرماندار و استاندار تهران داشته ام، تصریح کرد: امسال سال سختی از نظر مالی برای شهرداری است و برخی درآمدهای پیش‌بینی شده محقق نمی‌شود و باید با راهکارهایی درصد جبران آن باشیم. ما به‌دنبال درآمدهای پایدار برای شهرداری هستیم، امسال سال سخت مالی است که امیدوارم با برنامه‌ریزی این سال را پشت سر بگذاریم.
وی با تأکید بر اینکه مدیریت شهر 4 ضلعی است، بیان کرد: یک ضلع همه نهادها و سازمان‌ها هستند که باید با یکدیگر همکاری کنند. ضلع دوم، شهروندان تهرانی هستند که با مشارکت و پشتیبانی خود ما را همراهی می‌کنند. ضلع سوم اعضای شورا هستند که ان‌شاالله با مشورت به من کمک می‌کنند و ضلع چهارم مجموعه بزرگ مدیران و کارمندان شهرداری را تشکیل می‌دهند و به همراهی و همکاری‌شان اعتقاد دارم.
به  جلسات هیأت دولت دعوت شده‌ام
نجفی همچنین در جمع خبرنگاران درباره حضورش در هیأت دولت گفت:
از حسن نظر رئیس جمهوری تشکر می‌کنم. با توجه به اینکه از قبل برای روز گذشته برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته بود موفق به حضور در جلسه هیأت دولت نشدم اما قطعاً از جلسه آینده در هیأت دولت حضور خواهم داشت. شهردار تهران درباره مطالباتش از هیأت دولت هم گفت: ما مطالبه خاصی نداریم و برای هماهنگی‌های بیشتر در خدمت دولت خواهیم بود. این حضور در جلسات هیأت دولت موجب تسری کارهای شهرداری تهران و هماهنگی با دستگاه‌ها می‌شود و نتیجه آن برای شهرداری و مردم مناسب است.
نجفی درباره تغییرات شهرداری و وضعیتی که یکی از خبرنگاران از آن به‌عنوان وضعیت برزخی در شهرداری تهران نام برد گفت: ان‌شاءالله تمام مدیران و کارکنان شهرداری بهشتی هستند و کسی برزخی نیست. مسأله جابه‌جایی مدیران امری طبیعی است و بویژه زمانی که مدیری تغییر می‌کند این شرایط به وجود می‌آید که برای پیشبرد برنامه‌های خودش افرادی را جابه‌جا کند. وی اضافه کرد: من چندین جلسه با مدیران شهرداری برگزار کردم و گفتم که با قدرت کارشان را ادامه بدهند و هر زمان که نیاز به ایجاد تغییرات ضروری بود، قطعاً به مدیران اطلاع‌رسانی می‌شود.
تذکر رئیس شورای شهر
 به بلاتکلیفی پلاسکو
جلسه علنی دیروز شورا همچنین بعد از رفتن نجفی به حالت عادی خود برگشت و اعضا تذکرات و پیگیری مصوبات را در دستور کار قرار دادند. محسن هاشمی طی تذکری به اعتراض کسبه پلاسکو اشاره کرد و گفت: پلاسکو از نظر حقوقی مصادره شده است و متعلق به بنیاد مستضعفان است، اما سرقفلی همه فضاهای این پاساژ به سرمایه‌گذاران داده شده و متأسفانه هیأت مدیره ساختمان نیز نسبت به بیمه کردن ساختمان اقدام نکرده و ساختمان بیمه نبوده است. هاشمی با اشاره به اینکه برخی مالکان مایل هستند که در نیمه جنوبی پلاسکو که تخریب نشده، فعالیت کنند، گفت: دادستانی هنوز نظر خود را در مورد سالم بودن نیمه جنوبی و قابل استفاده بودن  نداده و این در حالی است که مالکان مایل هستند در این قسمتی که تخریب نشده، فعالیت کنند. افشین حبیب‌زاده، هم در این جلسه نسبت به ایمن‌سازی سالن همایش‌های برج میلاد  هشدار داد.
محمد علیخانی با بیان اینکه چرا اعضای شورا باید خبر انتصابات را از رسانه‌ها بشنوند، گفت: البته این در حد گلایه است و تذکر اصلی من در مورد فرسودگی 2600 دستگاه اتوبوس فرسوده است که در سطح شهر تردد می‌کنند.
زهرا‌نژاد بهرام هم به زمینی 3 هزار متری در خیابان پاسداران بوستان پنجم اشاره کرد که در اختیار فردی طلبکار از شهرداری قرار داده شده تا فضای سبز محلی در آن تخریب شود. اما با تجمع مردم، در نهایت شهردار منطقه عطف به حکم دیوان عالی دستور توقف داده و این مسأله در دست پیگیری شهرداری قرار می‌گیرد. برش
انتصاب 4 معاون جدید شهرداری پایتخت
طی احکام جداگانه‌ای از سوی شهردار پایتخت، چهار معاون شهرداری تهران منصوب شدند. نجفی به ترتیب محمد مهدی حجت را به‌عنوان معاون شهرسازی و معماری، سمیع‌الله حسینی مکارم را به‌عنوان معاون مالی و اقتصاد شهری، حجت‌الله میرزایی را به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا و محسن پورسیدآقایی را به‌عنوان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران منصوب کرد. محمدمهدی حجت مدرک فوق لیسانس معماری دانشگاه تهران و دکترای حفاظت از بناهای تاریخی از دانشگاه یورک انگلستان دارد.او که از بنیانگذاران سازمان میراث فرهنگی ایران به شمار می‌رود در سابقه کاری‌اش جانشینی وزیر فرهنگ در شورای عالی معماری و شهرسازی، ریاست سازمان میراث فرهنگی، قائم مقامی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جانشینی وزیر در سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران، عضو شورای مشورتی کمیته ملی یونسکو به چشم می‌خورد.سمیع الله حسینی مکارم، دارای سابقه تحصیل در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکترای اقتصاد نظری و اقتصاد برنامه‌ریزی  است. او پیش از این معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود و معاونت سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران و مدیر کلی بودجه و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد. حجت‌الله میرزایی، دارای سابقه تحصیل در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در حوزه اقتصاد نظری، توسعه و برنامه‌ریزی و اقتصاد است. او علاوه برعضویت هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، پیش از این معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل مؤسسه سیاست پژوهی صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری بوده است.دکتر محسن پورسیدآقایی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندس صنایع از دانشگاه شریف و دکترای مهندسی صنایع از دانشگاه تربیت مدرس است. پورسیدآقایی در سال 1383 از رئیس دولت اصلاحات نشان لیاقت و مدیریت دریافت کرد و در بازه زمانی ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲مدیرعامل بخش حمل و نقل ریلی شرکت مپنا بود.