شگرد جدید قاچاقچیان با واردات قانوني بخشی از کالا

بهناز قاسمی
 بعد از اطلاع‌رساني قطره چكاني از پرونده جنجالي قاچاق لوازم خانگي مديا كه شاهد تناقض‌گويي مسئولان در نحوه ورود اين محموله ‌بزرگ لوازم خانگي قاچاق به كشور بوديم در هفته جاري نيز موضوع كشف 80 تن پوشاك قاچاق به ارزش 5/5 ميليارد تومان در تهران بار ديگر خبر ساز شد. بعد از كشف اين محموله اعلام شد اين كالاها با اظهارنامه‌اي جعلي وارد كشور شده است، اما دستگاه‌هاي دولتي ورود محموله اخير از گمركات را شديداً تكذيب كردند.  روز گذشته وزير صنعت با اشاره به معضل جدي ورود كالاي قاچاق به كشور، تأكيد كرد: آمار قاچاق 2/5 ميليارد دلاري قاچاق پوشاك به كشور را باور ندارد.
اشاره وزير جديد صنعت به آمارهايي است كه بر اساس آن 2/5 ميليارد دلار پوشاك قاچاق از طريق مبادي رسمي و 2/5 ميليارد دلار ديگر نيز به صورت قاچاق غير رسمي يا سوء استفاده از معافيت‌ها وارد كشور مي‌شود.
طي هفته‌هاي جاري اين دومين بار است كه در اظهارات مسئولان درخصوص نحوه ورود كالاي قاچاق تناقض ديده مي‌شود و در موضوع قاچاق لوازم خانگي مديا نيز هرچند دبير ستاد مبارزه با قاچاق استان البرز در بار نخست اعلام كرد اين محموله از سه گمرك جنوبي كشور وارد شده، اما زارعي‌نژاد، دبير كميسيون مبارزه با قاچاق استان البرز اعلام كرد که كالاي قاچاق مديا از مناطق آزاد و ساير مبادي غير از گمرك وارد شده است. گفتني است دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه كه به تازگي مرتضي بانك را به عنوان دبير خود مي‌بيند، هيچ نوع واكنشي به اين خبر نداشته است.  بر اين اساس با توجه به تداوم تكذيبیه‌ها در خصوص نحوه ورود كالاي قاچاق مكشوفه، پيشنهاد مي‌شود نمايندگان مجلس و دستگاه‌هاي نظارتي ورود جدي به نوع اعلام خبر داشته باشند تا افكار عمومي دچار سردرگمي و تشويش نشوند.


براساس اين گزارش، بعد از رونمايي از محموله قاچاق پوشاك، دستگاه كاشف اعلام كرد بخشي از اين محموله با استفاده از اظهارنامه‌هاي جعلي و از گمركات جنوب كشور به صورت قاچاق وارد شده است.
سردار حسين رحيمي درجمع خبرنگاران در اين‌باره گفت: از مدتي قبل مأموران پليس از فعاليت گسترده عده‌اي در امر قاچاق كفش و پوشاك (كه از غرب و جنوب كشور وارد شده بود) با خبر شده و رسيدگي به موضوع را در دستور كار خود قرار دادند كه پس از اطمينان از صحت موضوع و كشف سرنخ‌هايي با مجوز مقام قضايي دستگيري عاملان اين اقدام و توقيف اموال قاچاق در دستور كار قرار گرفت.
بر اساس اين گزارش، محموله‌هاي مذكور كه شامل 80 تن پوشاك قاچاق و بيش از 7 هزار جفت كفش قاچاق است، با اظهارنامه جعلي گمركي و با كانتينر(از استان‌هاي جنوبي و غربي كشور) به تهران منتقل شده بود. در اين عمليات حدود 40 دستگاه خودرو نيسان، چندين دستگاه خودروي سواري مجهز به سيستم دودزا و يك دستگاه كاميون توقيف شد.
    گمرک: قاچاقچیان اسناد ارائه دهنداين در حالي است كه معاون حقوقي گمرك تهران عملاً ورود كالاي قاچاق از گمركات را رد و بیان کرد: با توجه به اينكه فرآيند گمرك كاملاً الكترونيكي شده و حتي عدل بندي، بارنامه و فاكتور خريد به روش الكترونيكي در سامانه گمرك ثبت مي‌شود، گمرك اسناد مثبته گمركي و كوتاژ كالاهاي ورودي را در خصوص چگونگي ورود اين كالاها درخواست مي‌كند اما هيچ سندي ارائه نشده و اعلام مي‌شود روش ورود كالاها از طرق ديگري صورت گرفته است.
خدر ويسي گفت: برخي قاچاقچيان براي منحرف كردن مسير پرونده و دستگاه كاشف اعلام مي‌كنند از طريق گمركات كالا را وارد كرده‌اند، اما اين اقدامات بدون ارائه شماره كوتاژ اظهارنامه مورد ادعا و پته الكترونيكي فاقد اعتبار است. يكي از شگردهاي قاچاقچيان اين است كه بخشي از كالا را با پرداخت كامل حقوق و عوارض گمركي و كاملاً قانوني از گمرك خارج و پس از خروج كالاي قاچاق از همان نوع كالا را به عمق كشور وارد مي‌كنند كه البته وظيفه گمرك صرفاً در ارتباط با كالايي است كه به گمرك اظهار و اطلاعات آن در سامانه جامع گمركي ثبت‌ و كوتاژ براي همان كالای ثبت شده است.
وي اضافه كرد: ادعاي قاچاقچيان مبني بر ورود كالا از گمركات با اظهارنامه غير واقعي بدون ارائه سند و مدرك يا شماره كوتاژ نمي‌تواند مبناي پيگيري موارد اتهامي قاچاقچيان قرار گيرد و شديداً تكذيب مي‌شود.  خدر ويسي گفت: اين محموله را با ترفندهاي مختلف، قاچاقچيان به عمق كشور وارد کردند و در اظهارات اوليه اعلام مي‌كنند كه بخشي از اين كالاها را ماشين‌هاي مخصوص دودزا و بخش ديگري را با اظهار غير واقعي و از طريق يكي از گمركات جنوب كشور به تهران منتقل كرده‌اند.  معاون حقوقي گمرك تهران در ادامه گفت: در صورتي كه قاچاقچيان اسنادي مبني بر ورود اين كالاها با اظهار غير واقعي ارائه مي‌كردند، گمرك تهران به صورت الكترونيكي صحت و سقم‌ اين ادعا را بررسي مي‌كرد، اما با توجه به اينكه هيچ گونه سند گمركي از سوي قاچاقچيان ارائه نشده و در پرونده موجود نيست، بنابراين قاچاق اين كالاها محرز شده و بايد علاوه بر جرايم قاچاق، كالاها توقيف شود.  وي ادامه داد: گمرك ايران آمادگي دارد در صورت ارائه شماره كوتاژ يا پته الكترونيكي هر گونه محموله ادعايي مبني بر اظهار غير واقعي موضوع را به كمك سامانه‌هاي الكترونيكي در سريع‌ترين زمان ممكن پيگيري كند و با اعلام جزئيات اظهار و ارزيابي كارشناسان به سازمان كاشف، كالاي اظهاري، ميزان اخذ حقوق و عوارض پرداختي، نوع اظهار، نوع كاميون بارگيري و روز و حتي ساعت حركت را به منظور تنوير افكار عمومي در اختيار رسانه‌ها قرار دهد.
اطلاعات كامل تمامي محموله‌هاي خروجي از گمركات در سامانه‌هاي گمرك موجود است و هر گونه ادعايي در رابطه با محموله‌هاي خروجي از گمركات، بدون وجود اطلاعاتي از محموله در سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي فاقد اعتبار است.