پس‌لرزه‌های کشته شدن کولبران؛

زینب طلایی خبرنگار «جهان‌صنعت»- بانه، سردشت، مریوان و سقز دیروز صحنه ناآرامی‌هایی در اعتراض به کشته شدن دو کولبر به وسیله نیروهای مرزبانی بود.
از بانه خبر می‌رسد که فضای این شهر از یکشنبه گذشته (روز کشته شدن کولبران) خیلی متشنج‌تر و اعتراض‌ها بیشتر شده است. شیشه‌ها و درهای ساختمان فرمانداری به وسیله تظاهرکنندگان شکسته شده و مردم به سمت نیروهای انتظامی سنگ پرتاب می‌کنند. ماموران هم با گاز اشک‌آور و تیر‌اندازی هوایی به آنها پاسخ می‌دهند. همچنین ماموران به داخل فرمانداری رفتند و تظاهرکنندگانی که به داخل ساختمان فرمانداری نفوذ کرده بودند را بیرون کشیدند. تظاهرکنندگان با سر دادن شعار‌هایی تاکید کردند تا زمانی که فرماندار عزل نشود، به این وضعیت ادامه خواهند داد.
بازاریان بانه دیروز در اعتراض به کشته شدن دو کولبر اقدام به بستن مغازه‌هایشان کردند. به گزارش کردپرس، مغازه‌داران و کسبه شهرستان بانه صبح دیروز در اعتراض به کشته شدن دو کولبر، مغازه‌های خود را تعطیل و جلوی در فرمانداری این شهرستان تجمع و خواسته‌های صنفی خود را مطرح کردند.
معترضان در این تجمع صنفی و غیرسیاسی خواستار توقف تیراندازی به کولبران شدند. از خواسته‌های دیگر معترضان، عزل فرمانداری بانه بود. معترضان معتقدند که فرمانداری بانه در تلاش برای متوقف کردن تیراندازی به کولبران کوتاهی کرده است.


به گزارش کردپرس، روز گذشته در منطقه مرزی هه نگ ژال شهرستان بانه دو کولبر در اثر تیراندازی هنگ مرزی جان خود را از دست دادند. محسن بیگلری، نماینده سقز و بانه ضمن تایید مرگ دو کولبر اعلام کرده که یکی از کشته‌شدگان، دهیار روستا بوده است.
یادآوری می‌کند روز یکشنبه در این شهرستان و نیز برخی روستا‌های اطراف تجمع‌های اعتراض‌آمیز علیه حمله و تیراندازی به کولبران منتشر شده بود. در یکی از این تجمع‌ها که در مقابل فرمانداری بانه برگزار شد، تظاهر‌کنندگان به ساختمان فرمانداری حمله و آن را تخریب کردند. در تحولی دیگر دادستان نظامی استان کردستان در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: عاملان تیراندازی بامداد دوشنبه منطقه مرزی بانه دستگیر و بازداشت شده‌اند.
علت مرگ دو کولبر بانه‌ای همچنان مشخص نیست
در حالی که به دنبال مرگ دو کولبر بانه‌ای در روز دوشنبه 13 شهریورماه منتظر واکنش جدی از سوی مسوولان بودیم، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در این خصوص اعلام کرد: اطلاعات دقیقی درباره این موضوع ندارم اما قطعا پیگیری‌های لازم را در دولت انجام می‌دهیم.
دو روز قبل در مرز شهرستان بانه با تیراندازی از سوی نیروهای مرزبانی دو کولبر کشته شدند و به دنبال مرگ این دو کولبر، جمعی از مردم بلافاصله بعد از این حادثه دیروز صبح در مقابل فرمانداری بانه تجمع کردند و خواستار روشن شدن دلیل مرگ این دو کولبر بانه‌ای شدند. اما تاکنون از سوی دولت، اطلاعات دقیقی در این خصوص اعلام نشده و علت مرگ این دو کولبر مشخص و قطعی نیست.
این اولین بار نیست که چنین حادثه‌ای در کشور اتفاق می‌افتد چرا که وضعیت نابسامان اشتغال و همچنین کاهش قدرت خرید خانوار، مردم را ناچار به انجام کارهایی کرده که نه‌تنها دشواری‌های فراوانی دربر دارد بلکه حتی امنیت جانی آنها نیز در چنین کارهایی تضمین نیست. بر همین اساس در فواصل زمانی کم و نزدیک به هم شاهد تلف شدن جان افراد زحمتکشی هستیم که در نقاط مرزی برای به دست آوردن هزینه‌های معمول زندگی خود، حتی از جان خودشان می‌گذرند. در حال حاضر هم اگرچه وزرای جدید دولت دوازدهم در رابطه با ساماندهی وضعیت کولبران موضع خاصی را اعلام نکرده‌اند اما واقعیت این است که باید دولتمردان تمام توان خود را در جهت احقاق حقوق و برطرف کردن درد و رنج کولبران به‌صورت قانونمند به کار گیرند تا دیگر شاهد چنین حوادثی در کشور نباشیم. این در حالی است که در دولت جدید نیز همچنان اخباری در مورد مرگ کولبران به گوش می‌رسد و رسیدگی به کار کولبران، چندان در اولویت کار وزرا و دولتمردان نیست. این بی‌توجهی تا جایی ادامه پیدا کرده که به گفته نوبخت، وزارت کشور در راستای ساماندهی و سازماندهی کولبران، در نهایت هیات دولت را قانع کرده تا کسانی که از این طریق ارتزاق می‌کنند به کارشان ادامه دهند. اما برای تامین امنیت جانی کولبران همچنان اقدام کارگشایی انجام نشده تا جایی که می‌توان گفت مرگ کولبران به امری عادی تبدیل شده است. این صحبت‌ها در حالی عنوان می‌شود که حتی سخنگوی دولت هم نمی‌داند برای چه دهیار شهرستان بانه هم جزو دو نفری بوده است که مجبور به انجام کولبری و در نهایت گرفتار شدن در کام مرگ شده است. نوبخت در این خصوص گفته است: حساب برخی کولبران جدا از کسانی است که از این مطلب سود می‌برند اما اینکه چرا یک دهیار کولبری می‌کند، باید تحقیق کنیم که چرا چنین اتفاقی افتاده است.
همان‌طور که کارشناسان پیش از این هم اعلام کرده بودند، وضعیت نامناسب معیشتی، بیکاری و افزایش واردات بی‌رویه کالاهای خارجی به کشور، مشکلات اساسی هستند که در حال حاضر در کشور وجود دارند و باید برای حل آنها راهکارهای اساسی اجرایی شود وگرنه روز‌به‌روز وضعیت وخیم اقتصاد پیچیده‌تر شده و نه‌تنها شاهد آمارهای ناامید‌کننده خواهیم بود بلکه حوادثی از این دست هم بیشتر خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود با پیگیری جدی مسوولان، دیگر چنین حوادثی در کشور اتفاق نیفتد و هیچ ایرانی‌ای مجبور نباشد برای تامین معیشت خود، کار کولبری را انجام دهد.