انتخاب مهدی حجت به عنوان معاون معماری و شهرسازی تهران؛

گروه میراث فرهنگی- قالیباف دوازده سال شهردار تهران بود و به بهانه توسعه شهری، بافت تاریخی پایتخت را از بین برد. بسیاری از خانه‌های قدیمی طعمه بساز و بفروش‌ها شدند و در روند توسعه تهران، چندین و چند بنای تاریخی از بین رفت.
ترافیک، آلودگی هوا، عدم توسعه حمل‌و‌نقل عمومی، حاشیه‌نشینی، تخریب باغ‌های تهران و حومه، افزایش جمعیت و تراکم‌فروشی ثمره مدیریت 12 ساله قالیباف است. شورای جدید که با رای قاطع طرفداران اصلاحات به خیابان بهشت رفتند قول دادند رویه موجود تغییر کند. نجفی به عنوان منتخبان اعضای شورا، شهردار تهران شد و به صورت رسمی کارش را آغاز کرد. دیروز نجفی در حکم‌های جداگانه معاونانش را تعیین کرد و در بین آنها مهدی حجت به چشم می‌خورد. بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی. از امروز عهده‌دار معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران است.
مهدی حجت کیست؟
دکتر مهدی حجت‌‌، زاده ۱۳۲۸، معمار ایرانی و از روسای اسبق و بنیانگذار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. او فوق‌لیسانس معماری دانشگاه تهران و دارای دکترای حفاظت از بناهای تاریخی از دانشگاه یورک انگلستان است.


از جمله سوابق اجرایی حجت، می‌‌توان به جانشینی وزیر در سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران، عضو شورای مشورتی کمیته ملی یونسکو، رییس سازمان میراث ‌فرهنگی کشور و جانشین وزیر فرهنگ در شورای‌ عالی معماری و شهرسازی اشاره کرد.
مهدی حجت در انتخابات چهارمین دوره شورای شهر به این شورا راه یافت اما به دلیل انتصاب به عنوان معاون ریاست میراث ‌فرهنگی از شورای شهر تهران استعفا داد و ولی‌الله شجاع‌پوریان جایگزین وی شد.
حمله به تاریخ تهران
توسعه شهری، تاریخ تهران را بلعیده است. تهران که از اواسط دوران قاجار به عنوان مهم‌ترین شهر ایران شناخته می‌شد حالا با چهره‌ای جدید رو‌به‌رو شده است. در بسیاری از شهرهای اروپایی به خصوص شهرهای مهم که برخی پایتخت کشورهایشان هم هستند، حفظ حریم تاریخی از اولویت‌های مدیریت شهری است؛ اولویتی که در تهران فراموش شده است. اولین قربانی به اصطلاح توسعه‌یافتگی پایتخت تاریخ بود و حالا خانه‌های ارزشمند به جامانده از دهه‌های پیشین انگشت‌شمارند. مدیریت شهری تهران بی‌توجه به سبقه تاریخی- فرهنگی این شهر کمر به تخریب میراثی بست که هیچ‌وقت جایگزین نخواهد داشت.
تخریب خانه بنان
منزل سه نبش استاد «بنان» واقع در نیاوران نبش کوچه مینا‌ که در زمره میراث فرهنگی قرار داشت، در سال‌های گذشته تخریب شد.
این بنا متعلق به سازمان میراث فرهنگی بوده‌ اما حدود سه سال پیش با درخواست ورثه وی، فروخته شده و شهرداری تهران نیز بدون توجه به اینکه کاربری ساختمان فرهنگی است، مجوز تخریب و ساخت یک ساختمان چندین طبقه را اعطا کرده است. صدور مجوز تخریب و ساخت این بنا و همچنین سکوت بی‌دلیل مسوولان سازمان میراث فرهنگی در زمان دولت دهم صورت گرفته است.
برخی از مسوولان این سازمان سبب سکوت خود را ثبت نشدن نام این بنا در لیست «آثار ملی» و اهمال مسوولان وقت سازمان میراث فرهنگی در قرار دادن منزل استاد بنان در این فهرست می‌دانند.
خانه ملک توران طعمه شبانه بولدوزرها
خانه پنج هزار متری «ملکه توران» که یکی از بازمانده‌های معماری مدرن است، نیست و نابود شد. مسوولان سازمان میراث به طور ضرب‌الاجل در فهرست آثار ملی ثبتش کردند اما این هم خانه تاریخی را نجات نداد و خانه با خاک یکسان شد. حالا جدال‌ها بر سر این خانه هنوز ادامه دارد و سازمان میراث هم پیگیر شکایت از کمیته امداد است اما روابط عمومی کمیته امداد در اطلاعیه‌ای برای دفاع از عملکردش نوشته است که خانه معروف به «قمرالملوک امیر سلیمانی» در طول سال‌های گذشته به عنوان لکه فرهنگی در فهرست آثار ملی یا دارای ارزش ثبت نشده (به استناد مصاحبه مسوول روابط عمومی میراث فرهنگی استان تهران در تاریخ ٣١ تیرماه) و هیچگونه مراجعه‌ای هم تا بعدازظهر روز تخریب ساختمان جهت بررسی وضعیت ملک مورد نظر به عمل نیامده و عملیات ساختمانی اجرای پروژه ساختمانی در محل ملک مورد نظر با کسب تمامی مجوزهای قانونی از شهرداری و پرداخت هزینه‌های مربوطه صورت گرفته و حتی مجوز تخریب ملک نیز دریافت شده است.»
تخریب خانه سپهبد امیر‌احمدی
از دیگر خانه‌های تخریب شده تهران می‌‌توان به خانه سپهبد امیر احمدی اشاره کرد. خانه‌ای در خیابان حسن‌آباد که بی‌توجه به ارزش تاریخی‌اش به فروش رسید و دور از چشم بازرسان شهرداری و سازمان میراث فرهنگی تخریب شد. این خانه با اهمال مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین عدم توجه شهرداری تهران به ارزش تاریخی‌اش از بین رفت.
پرنده مردنی است
تبدیل خانه بزرگان فرهنگی به موزه از بدیهی‌ترین رخدادهایی است که جهت حفظ آثار مشاهیر روی می‌دهد. اتفاقی که کمتر در ایران رخ داده است. در همین رابطه خانه فروغ فرخزاد شاعر نامدار ایرانی بدون توجه به پتانسیل‌های بنا و صاحبش تخریب شد و حالا منتظر است برجی چند طبقه جایش سبز شود.
نمونه‌های بالا تنها بخشی از خانه‌هایی است که در زمان مدیریت شهرداری قبلی تخریب شد. حالا انتظار است مسوولان جدید شهرداری تهران با توجه به تاریخ پایتخت جلوی تخریب بافت باستانی تهران را بگیرند. انتظاری که از مهدی حجت به عنوان بنیان‌گذار سازمان میراث فرهنگی بیشتر است.